Sára Sándor

 

Ha meglátunk egy Sára Sándor által fényképezett képsort, különös erővel érezzük benne a táj líráját és a történelem pulzálását. Nincs még egy olyan magyar filmes, aki annyira a tájjal mondta volna el Magyarország történetét, mint Sára Sándor, Kossuth-nagydíjas, idén 85 éves rendező-operatőr. A hatvanas évek eleje óta filmjeiben a nagy történelmi-társadalmi viharoknak kiszolgáltatott kisemberre koncentrált. Képein nemcsak a táj hatalmas geometrikus nagytotáljai telítődtek az átélt igazságtalanságok és tragédiák sötét lírájával, hanem az emberek arca is. 

A magyar táj és történelem ott lüktetett a hatvanas évek lírai dokumentarizmusát elindító Cigányokban, a Sodrásban geometrikus ég nélküli Tisza-partjának, a Tízezer nap házsorainak és embertömegeinek nagytotáljaiban, a 80 huszár megmászhatatlan sziklahátaiban, a Feldobott kő sötét jegenyefasorában vagy a Szindbád önirikus tájaiban. Filmjeiben ugyanilyen vizuális erővel telítettek az emberarcok is: a közép-kelet-európai sors szólal meg a Cigányok, a Feldobott kő vagy a történelmünk sötét foltjait feldolgozó dokumentumfilmek, a Pergőtűz, a Magyar nők a Gulágon vagy a Te még élsz? emberarcain.

Sárának nemcsak a rendezői, hanem igen sokszínű operatőri művészete is az európai filmművészet kiemelkedő darabjaivá vált Gaál István Sodrásbanjától Szabó István Apa vagy Tűzoltó utca 25. című filmjén át a Huszárik Zoltán Szindbádjáig, Kósa Ferenc Tízezer napjától Gaál István Orfeusz és Eurydiké című operafilmjéig. (Fazekas Eszter)

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem