színes magyar játékfilm, 2000, rendező: Mundruczó Kornél
forgatókönyvíró: Mundruczó Kornél, Petrányi Viktória, Zsótér Sándor, operatőr: Makkos Szilárd, főszereplők: Nagy Ervin, Rába Roland, Kovács Martina, Csuja Imre, Somody Kálmán, Szirtes Ági, producer: Petrányi Viktória, gyártó: Com-Art Film, Duna Műhely, Laurinfilm, Pioneer Productions, 80 perc
Miről szól?
Brúnó (Nagy Ervin) szerelmi négyszögben tengeti az életét. Hétvégén vidéken él Marival (Kovács Martina), hétköznap Mari öccsével (Rába Roland) melózik prostituáltként a városban. A Duna-korzón szedik fel a kuncsaftokat, de Brúnónak rendszeres vendége is akad a tehetős ügyvéd (Csuja Imre) személyében. Az irigység, féltékenység, hazugság szép lassan megmételyezi a kapcsolatait, és tragédiába fordítja az életét.
Mitől különleges?
A Nincsen nekem vágyam semmi Mundruczó Kornél első filmje, amely egy csapásra híressé tette a magyar film egyik meghatározó rendezőjét. Sőt hírhedté, a Magyar Filmszemle után ugyanis kultusz alakult ki az egyik első magyar „melegfilm” körül, amely kendőzetlenül mutatja be a fiúprostituáltak világát. Mundruczó azonban nem szociografikus igénnyel fogalmaz, nem egy szubkultúra életét akarja elénk tárni, inkább a fiatal generáció kilátástalanságát, értékvesztését jeleníti meg a céltalanul hesszelő prostituáltakkal. Annak a generációnak a vágyaival és álmaival foglalkozik, amelyik már a rendszerváltás után,
a nyugati kultúra bűvkörében nőtt fel, de a jobb életet csak a filmvásznon tudta megélni.
A fiúk Trainspottingos pólóban rohangálnak, Batmannek becézik egymást, és azt éneklik, mennyire szeretnének Alain Delonok lenni. Brúnó a barátnőjével világszámra készül, sárkányrepülőzik, vagyis repül, mint Batman, a közegéből mégsem tud kiszakadni, és az ebből fakadó feszültségek egy idő után erőszakban csúcsosodnak ki. A Nincsen nekem vágyam semmi erénye az is, hogy beemeli nyelvezetébe az utcai szlenget.
Hogyan készült?
Mundruczó másodéves rendezőszakosként forgatta le filmjét, Fassbinder erős inspirációjára. 1998-ban végzett a Színművészeti Főiskola színészszakán, utána rögtön átiratkozott a rendezőképzésre. Minimális költségvetésből, szívességekből készült a film, mint később Reisz Gábor bemutatkozása, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan. Mundruczót elmondása szerint féktelen vágy hajtotta, hogy filmezzen, még ha a szakmai tudása nem volt is meg hozzá: a legtöbb jelenetet csak egyszer vette fel, mert úgy gondolta, jó lesz úgy is. Ez keresetlen, kísérletező stílust kölcsönzött a filmnek, melynek formai játékai, a lassítások-gyorsítások a prostituált munka unalmát, rutinját, ugyanakkor társadalmon kívüliségét is jól érzékeltetik.
Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?
A Nincsen nekem vágyam semmi a többi elsőfilmmel, a Moszkva térrel, a Macerás ügyekkel, a Hukkléval együtt a magyar film generációváltását, egy új rendezőnemzedék színre lépését jelezte. Mundruczó, Török Ferenc, Hajdu Szabolcs, Pálfi György és társaik megújították a magyar filmet, és egy új színészgenerációt is berobbantottak a köztudatba: a Nincsen nekem vágyam semmi például Nagy Ervint, Csányi Sándort, Rába Rolandot. Mundruczó debütálását a Magyar Filmszemlén is értékelték, a zsűritől a legjobb első film díját kapta 2000-ben.
Egy emlékezetes jelenet
A hullaarcúra sminkelt Ringó (Rába Roland) transzvesztitaként táncol egy klubban, majd elindul a stricivel (Csányi Sándor), hogy kirabolják az ügyvéd lakását, akinek Brúnó rendszeres kuncsaftja. Mundruczó eddigre már bevezetett az ösztönök nyers világába: az erőszak folyamatosan fenyegető jelenléte itt torkollik gyilkosságba, aminek értelmetlenségét és brutalitását éles ugróvágások emelik ki.
Olvass tovább!
Vasák Benedek Balázs: Életveszély, Mundruczó Kornél: Nincsen nekem vágyam semmi. Filmkultúra, 2000
Grunwalsky Ferenc: Senki sem dadog, Fiatal filmesek. Filmvilág, 2000/5, 4-7.
Kis Katalin: A bús heteroszexuális férfi panaszai. Melegek a magyar filmben. Filmvilág, 2014/1.
Bakács Tibor Settenkedő: A csajom, a pasim. Nincsen nekem vágyam semmi. Filmvilág, 2000/9.
MMA Lexikon