Mielőtt befejezi röptét a denevér

A kamasz fiú, a magányos anya és az életükbe belépő férfi családi háromszöge feszült pszichothrillerbe fordul. Tímár Péter alkotása úttörő fontosságú a magyar műfaji filmezés történetében.

színes magyar játékfilm, 1988, rendező: Tímár Péter

forgatókönyvíró: Tímár Péter, dramaturg, Hársing Hilda, operatőr: Kardos Sándor, vágó: Tímár Péter, zeneszerző: Farkas Zoltán, főszereplők: Csontos Róbert, Máté Gábor, Bodnár Erika, Garas Dezső, Gáti Oszkár, Mathé Erzsi, 91 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Miről szól?

A kamasz Robi (Csontos Róbert) egy komor pesti bérházban él, kettesben az anyjával. Az apa még gyermekkorában otthagyta őket, majd Svájcban kezdett új életet. A fiú visszahúzódó és csendes. Érzékenysége miatt nehezen teremt kapcsolatot a környezetével. A közös hangot az anyjával (Bodnár Erika) sem találják, a pénztárosként dolgozó nőnek egészen más a természete.

A csonka család egyhangú hétköznapjait egy férfi felbukkanása dúlja fel. A magabiztos Laci (Máté Gábor) gyorsan meghódítja Robi anyját, majd hamarosan oda is költözik hozzájuk. A férfi kitartóan próbál összebarátkozni a távolságtartó fiúval. Hamarosan kiderül, a rámenős közeledési kísérletei korántsem ártatlanok. Laci szexuálisan is vonzódik Robihoz.

Bár az anya először kidobja a férfit, később mégis visszafogadja. Az összetört nő úgy érzi, ez a kapcsolat lehet az utolsó esélye a boldogságra. Zaklatott idegállapotában arra kéri Robit, ne utasítsa el Laci közeledését, hiszen akkor ők is együtt maradhatnának. A fiú elrohan otthonról, a szörnyű tragédia azonban elkerülhetetlen.

Mitől különleges?

A Mielőtt befejezi röptét a denevér háromszereplős családi kamaradrámaként indul, majd a játékidő utolsó harmadában vérfagyasztó pszichológiai thrillerbe fordul. Az író-rendező, Tímár Péter nagy hangsúlyt fektet a szereplőket körülvevő közeg, illetve az őket mozgató lélektani háttér érzékletes és hiteles ábrázolására. A befelé forduló fiút az apa hiánya kínozza. A magányos anyja tudat alatt őt okolja a saját boldogtalanságáért. Ebbe a bonyolult viszonyba robban be az öntörvényű Laci, aki megszállottan vonzódik a fiúhoz, s ezért az anyához fűződő színlelt viszonyt is vállalja.

Tímár Péter ráérősen építi fel a szörnyű szerelmi háromszöget, így teremtve meg a film egyszerre nyomasztó és feszült atmoszféráját. A boldogtalan hétköznapok lélekölő monotonitása, az iskola és a munkahely durva kilátástalansága végig finoman sejtetik a későbbi fordulatokat. A szereplők egészségtelen emberi kapcsolatai végül gyilkos pszichológiai párharcokat eredményeznek. A férfi erőteljes jelenléte az első pillanattól fenyegető, de csak fokozatosan fejlődik valódi veszélyforrássá.

A fojtogató lakás szűk terei szintén kulcsfontosságúak a cselekményben. Tímár Péter bátran nyúl a klausztrofób domestic thrillerek eszköztárához, sőt, egy-két jelenet erejéig még a horrort is megidézi. Az említett műfaji vonatkozások ráadásul nemcsak önmagukban fontosak, de ezek segítségével a rendező a végnapjait élő Kádár-rendszer fojtogató légkörét is képes megragadni. A Mielőtt befejezi röptét a denevér nemcsak a nyolcvanas évek rossz közérzetét dokumentáló filmek sorába illeszkedik, de súlyos kritikát is megfogalmaz. A mai néző talán már nehezebben fejti meg, de Tímár Péter többször finoman utal arra, hogy a homoszexuális frusztrációival viaskodó, a saját akaratát kíméletlen manipulátorként érvényesítő Laci titkosrendőrként dolgozik.

Klausztrofób domestic thriller

Hogyan készült?

A forgatókönyv egy valóban megtörtént tragikus esetből íródott. Tímár Péter egy akkoriban népszerű rádióműsorban hallott a tizenöt éves ipari tanulóról, aki a gyárban aludt, az anyja szeretője ugyanis le akart feküdni vele. A legszörnyűbb azonban, hogy a fiú végül azért szökött el, mert az anyja maga könyörgött neki, tegyen eleget a kérésnek, különben a szeretője elhagyja. 

A történetet Tímár Péter számos személyes élményével bővítette. A rendezőt kamaszkorában két rendőr erőszakkal elhurcolta az otthonából, és ártatlansága ellenére fizikailag is bántalmazta. Szintén életrajzi elem a gyűlölt műhely, Tímár Péter ugyanis apai büntetésből néhány hétig valóban kénytelen volt esztergályosnak tanulni. A film baljós hangulatú, azonnali figyelmet és várakozást keltő címe Shakespeare Macbethjéből származó, nem szó szerinti idézet. A rendező elmondása szerint a denevér a fiúra utal, hiszen Robi érzelmi hullámokat keltve, a kiváltott reakciókat figyelve navigál a környezetében.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A világszerte népszerű thriller a mai napig a magyar film egyik hiánycikkének számít. Bár már Tímár Péter alkotása előtt is készültek a műfaj elemeit nyomokban tartalmazó mozgóképek, a Mielőtt befejezi röptét a denevér 

az első, egyértelműen thrillernek nevezhető filmünk.

A homoszexualitás nyílt ábrázolása, még ha kifejezetten tragikus és komor fénytörésben is, szintén fontos filmtörténeti fejlemény.

Máté Gábor szenvedélyes alakítása rendkívül emlékezetes, a megszállott férfi egy-két jelenetben már-már a horrorfilmek túlvilági rémeit idézi. Bár Tímár Péter úttörő műfaji variációit a korabeli kritika nem értékelte, a film némileg megelőzte a korát, s jóval közelebb áll a mai közönség ízléséhez. A Mielőtt befejezi röptét a denevér nemcsak fontos előképe és hivatkozási pontja a sötétebb magyar műfaji filmeknek, de újrafelfedezésre váró, rendkívül különleges darab.


Egy emlékezetes jelenet 

Tímár Péter trükkoperatőrként kezdte a pályáját, így szinte törvényszerű, hogy a filmjeit rendkívül markáns vizuális stílus jellemzi. A gyakran egészen meghökkentő filmnyelvi játékokat a szélesebb közönség elsősorban a vígjátékaiból és szatíráiból ismeri (Egészséges erotika, Csinibaba), pedig a szerzői kézjegyek a thriller jóval sötétebb műfajában is működnek. Tímár Péter jellegzetes rendezői megoldásai a feszültség fokozásához, a nyomasztó mikrovilágokhoz is hibátlanul passzolnak. A néptánc dübörgő hangjaira komponált montázs tökéletes példája a szorongást keltő hangulat megteremtésének, ráadásul a film szövetéből kiragadva, önállóan is megállja a helyét.

A rendező

Tímár Péter (forrás: NFI)
Adatlapja a Filmkeresőn

Plakát


Tervező: Dizájn Kommandó (forrás: NFI)

Huber Zoltán

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem