fekete-fehér magyar játékfilm, 1985, rendező: Tímár Péter
forgatókönyvíró: Tímár Péter, operatőr: Kardos Sándor, főszereplő: Rajhona Ádám, Koltai Róbert, Haumann Péter, Kristóf Kata, Németh Judit, Sótonyi József, 95 perc, felújítás: SD digitális maszter
Miről szól?
A semmi közepén épült ládagyárban (amit a szereplők következetesen csak „ladagyárként” emelegetnek) pang az üzlet. A munkásnők rendületlenül gyártják a faládákat, de a készlet csak halmozódik az udvaron, nem nagyon kell senkinek. A gyár naplopásban jeleskedő igazgatója (és egyetlen férfi dolgozója) próbálja őrizni a tekintélyét, mérsékelt sikerrel. Egy nap simlis üzemi tűzoltó érkezik, és balesetvédelmi okokra hivatkozva rejtett ipari kamerák telepítését javasolja. Természetesen a női öltöző sem maradhat ki, ami végül fellendíti az eladásokat. Sorra érkeznek az üzletkötők, és némi kukkolás fejében kamionszám rendelik a ládákat.
Mitől különleges?
Az Egészséges erotika groteszk bohózat és kőkemény társadalmi szatíra egyszerre. Tímár Péter az ötvenes évek termelési filmjeit fordítja ki, rávilágítva a magyar szocializmus rendszerszintű problémáira. Az értelmetlen termelés és a tehetségtelen vezetés parodizálása mellett a hatalom erotikával kapcsolatos kétszínű hozzáállása a humor forrása. A Kádár-korszak szemérmes hivatalos álláspontja a tiltott kategóriába sorolta és a haldokló nyugathoz sorolta a nyílt szexualitást. Közben a feketepiacon az egyik slágertermék a pornó volt, a vállalatvezetők pedig pucér nős kártyanaptárakakat osztogattak egymásnak. A film nemcsak a témája, de a stílusa miatt is rendkívül eredeti és egyedi. A figurák gesztusai és mozdulatai darabosak, mozgásuk a régi burleszkek botladozó hőseit idézik. Bizarr beszédmódjukat Tímár Péter direkt a filmhez találta ki. A korabeli hivatalos nyelv frázisai a kontextusból kiragadva, erősen torzítva és megnyesve kimondottan vicces hatást keltenek. Az Egészséges erotika ezzel is
a fontoskodó bürokrácia impotenciáját röhögi ki, amit kétértelmű szójátékokkal is hangsúlyoz.
A film önálló világot teremtve az átfogó kórkép helyett a rendszer abszurditását mutatja meg.

A rendszer abszurditását mutatja meg
Hogyan készült?
Tímár Péter amatőrként kezdte a szakmát, később filmtrükköket és kísérleti filmeket készített. Komoly tapasztalatokkal a háta mögött elvégezte az operatőr szakot, az Egészséges erotikával azonban rögtön rendezőként debütált. A híressé vált csetlő-botló, némafilmeket idéző hatásokat úgy érte el, hogy fordítva vette fel a jeleneteket és visszafelé vágta be őket. Mivel az utolsó forgatási napon a történetnek megfelelően fel kellett gyújtaniuk a díszletet, a stáb csak remélhette, hogy az addig felvett anyagból a vágószobában összeállítható a film. Bár a produkció költségvetése alacsonynak számított, a leleményes trükköknek köszönhetően Tímár bemutatkozása nagyon különleges lett.
Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?
Az Egészséges erotika a kelet-európai groteszk nemes hagyományait folytatja. Torz tükröt tart a valóság elé, kineveti és kritizálja a fennálló hatalmi viszonyokat. Tímár Péter minden rendelkezésre álló filmnyelvi eszközzel karikíroz és elrajzol. A végeredmény a nyolcvanas évek egyik legjobb vígjátéka, örök közönségkedvenc és szeretett kultuszdarab, melynek számos szófordulata és poénja átment a közbeszédbe.
Egy emlékezetes jelenet
Az igazgató és a tűzoltó beüzemelik a női öltözőbe rejtett kamerákat, és az első teszt után vendégeket hívnak. A hivatali elnök és az orvos azonnal átérzik a „tűzvédelem” fontosságát, koncertált figyelemmel követik a ruhát váltó kolléganőket. Falkay elvtárs a televízió előtt egy kefíres poharat rázogat, ami a film talán leghíresebb momentuma. Aki egyszer látta a jelenetet, soha többé nem lesz képes úgy kefírt enni, mint előtte.
Olvass tovább!
Csiffáry Tamás: Bal-láda, Tímár Péter: Egészséges erotika. Filmkultúra, 1986/6, 12-22.
Szalay György: Tűz!, Tímár Péter: Egészséges erotika. Filmkultúra, 1986/6, 12-22.
Bikácsy Gergely: A kukkoltatók, Egészséges erotika. Filmvilág, 1986/7, 6-7.
Ardai Zoltán: Düh és textúra. Beszélgetés Tímár Péterrel. Filmvilág, 1986/7, 8–10.
MMA Lexikon