Egészséges erotika

Vetkőző nők a gyár öltözőjében és a kefír. Szigorúan rázva, nem keverve. Tímár Péter kultikussá vált alkotása groteszk bohózatba csomagolt kőkemény társadalmi szatíra.

fekete-fehér magyar játékfilm, 1985, rendező: Tímár Péter

forgatókönyvíró: Tímár Péter, operatőr: Kardos Sándor, főszereplő: Rajhona Ádám, Koltai Róbert, Haumann Péter, Kristóf Kata, Németh Judit, Sótonyi József, 95 perc, felújítás: SD digitális maszter

A film adatlapja a Filmkeresőn

Miről szól?

A semmi közepén épült ládagyárban (amit a szereplők következetesen csak „ladagyárként” emelegetnek) pang az üzlet. A munkásnők rendületlenül gyártják a faládákat, de a készlet csak halmozódik az udvaron, nem nagyon kell senkinek. A gyár naplopásban jeleskedő igazgatója (és egyetlen férfi dolgozója) próbálja őrizni a tekintélyét, mérsékelt sikerrel. Egy nap simlis üzemi tűzoltó érkezik, és balesetvédelmi okokra hivatkozva rejtett ipari kamerák telepítését javasolja. Természetesen a női öltöző sem maradhat ki, ami végül fellendíti az eladásokat. Sorra érkeznek az üzletkötők, és némi kukkolás fejében kamionszám rendelik a ládákat.

Mitől különleges?

Az Egészséges erotika groteszk bohózat és kőkemény társadalmi szatíra egyszerre. Tímár Péter az ötvenes évek termelési filmjeit fordítja ki, rávilágítva a magyar szocializmus rendszerszintű problémáira. Az értelmetlen termelés és a tehetségtelen vezetés parodizálása mellett a hatalom erotikával kapcsolatos kétszínű hozzáállása a humor forrása. A Kádár-korszak szemérmes hivatalos álláspontja a tiltott kategóriába sorolta és a haldokló nyugathoz sorolta a nyílt szexualitást. Közben a feketepiacon az egyik slágertermék a pornó volt, a vállalatvezetők pedig pucér nős kártyanaptárakakat osztogattak egymásnak. A film nemcsak a témája, de a stílusa miatt is rendkívül eredeti és egyedi. A figurák gesztusai és mozdulatai darabosak, mozgásuk a régi burleszkek botladozó hőseit idézik. Bizarr beszédmódjukat Tímár Péter direkt a filmhez találta ki. A korabeli hivatalos nyelv frázisai a kontextusból kiragadva, erősen torzítva és megnyesve kimondottan vicces hatást keltenek. Az Egészséges erotika ezzel is

a fontoskodó bürokrácia impotenciáját röhögi ki, amit kétértelmű szójátékokkal is hangsúlyoz.

A film önálló világot teremtve az átfogó kórkép helyett a rendszer abszurditását mutatja meg.

A rendszer abszurditását mutatja meg

Hogyan készült?

Tímár Péter amatőrként kezdte a szakmát, később filmtrükköket és kísérleti filmeket készített. Komoly tapasztalatokkal a háta mögött elvégezte az operatőr szakot, az Egészséges erotikával azonban rögtön rendezőként debütált. A híressé vált csetlő-botló, némafilmeket idéző hatásokat úgy érte el, hogy fordítva vette fel a jeleneteket és visszafelé vágta be őket. Mivel az utolsó forgatási napon a történetnek megfelelően fel kellett gyújtaniuk a díszletet, a stáb csak remélhette, hogy az addig felvett anyagból a vágószobában összeállítható a film. Bár a produkció költségvetése alacsonynak számított, a leleményes trükköknek köszönhetően Tímár bemutatkozása nagyon különleges lett.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Az Egészséges erotika a kelet-európai groteszk nemes hagyományait folytatja. Torz tükröt tart a valóság elé, kineveti és kritizálja a fennálló hatalmi viszonyokat. Tímár Péter minden rendelkezésre álló filmnyelvi eszközzel karikíroz és elrajzol. A végeredmény a nyolcvanas évek egyik legjobb vígjátéka, örök közönségkedvenc és szeretett kultuszdarab, melynek számos szófordulata és poénja átment a közbeszédbe.


Egy emlékezetes jelenet

Az igazgató és a tűzoltó beüzemelik a női öltözőbe rejtett kamerákat, és az első teszt után vendégeket hívnak. A hivatali elnök és az orvos azonnal átérzik a „tűzvédelem” fontosságát, koncertált figyelemmel követik a ruhát váltó kolléganőket. Falkay elvtárs a televízió előtt egy kefíres poharat rázogat, ami a film talán leghíresebb momentuma. Aki egyszer látta a jelenetet, soha többé nem lesz képes úgy kefírt enni, mint előtte. 

Olvass tovább!

Csiffáry Tamás: Bal-láda, Tímár Péter: Egészséges erotika. Filmkultúra, 1986/6, 12-22.
Szalay György: Tűz!, Tímár Péter: Egészséges erotika. Filmkultúra, 1986/6, 12-22.
Bikácsy Gergely: A kukkoltatók, Egészséges erotika. Filmvilág, 1986/7, 6-7.
Ardai Zoltán: Düh és textúra. Beszélgetés Tímár Péterrel. Filmvilág, 1986/7, 8–10.
MMA Lexikon

A rendező

Tímár Péter (forrás: NFI)
Adatlapja a Filmkeresőn

Tudtad?

Tímár Péter először egész mondatokban írta meg a forgatókönyvet, majd elkezdte kihúzni a szavakat, ennek köszönhető a film sajátos nyelvezete.

Plakát

Tervező: Dékány Péter (forrás: NFI)

Huber Zoltán

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem