színes magyar játékfilm, 2000, rendező: Mundruczó Kornél

forgatókönyvíró: Mundruczó Kornél, Petrányi Viktória, Zsótér Sándor, operatőr: Makkos Szilárd, főszereplők: Nagy Ervin, Rába Roland, Kovács Martina, Csuja Imre, Somody Kálmán, Szirtes Ági, 80 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Miről szól?

Brúnó szerelmi négyszögben tengeti az életét. Hétvégén vidéken él Marival, hétköznap Mari öccsével melózik prostituáltként a városban. A Duna-korzón szedik fel a kuncsaftokat, de Brúnónak rendszeres vendége is akad a tehetős ügyvéd személyében. Az irigység, féltékenység, hazugság szép lassan megmételyezi a kapcsolatait, és tragédiába fordítja az életét.

Mitől különleges?

A Nincsen nekem vágyam semmi Mundruczó Kornél első filmje, amely egy csapásra híressé tette a magyar film egyik meghatározó rendezőjét. Sőt hírhedté, a Magyar Filmszemle után ugyanis kultusz alakult ki az egyik első magyar „melegfilm” körül, amely kendőzetlenül mutatja be a fiúprostituáltak világát. Mundruczó azonban nem szociografikus igénnyel fogalmaz, nem egy szubkultúra életét akarja elénk tárni, inkább a fiatal generáció kilátástalanságát, értékvesztését jeleníti meg a céltalanul hesszelő prostituáltakkal.

Annak a generációnak a vágyaival és álmaival foglalkozik, amelyik már a rendszerváltás után, a nyugati kultúra bűvkörében nőtt fel, de a jobb életet csak a filmvásznon tudta megélni.

A fiúk Trainspottingos pólóban rohangálnak, Batmannek becézik egymást, és azt éneklik, mennyire szeretnének Alain Delonok lenni. Brúnó a barátnőjével világszámra készül, sárkányrepülőzik, vagyis repül, mint Batman, a közegéből mégsem tud kiszakadni, és az ebből fakadó feszültségek egy idő után erőszakban csúcsosodnak ki. A Nincsen nekem vágyam semmi erénye az is, hogy beemeli nyelvezetébe az utcai szlenget.

Hogyan készült?

Mundruczó másodéves rendezőszakosként forgatta le filmjét, Fassbinder erős inspirációjára. 1998-ban végzett a Színművészeti Főiskola színészszakán, utána rögtön átiratkozott a rendezőképzésre. Minimális költségvetésből, szívességekből készült a film, mint később Reisz Gábor bemutatkozása, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan. Mundruczót elmondása szerint féktelen vágy hajtotta, hogy filmezzen, még ha a szakmai tudása nem volt is meg hozzá: a legtöbb jelenetet csak egyszer vette fel, mert úgy gondolta, jó lesz úgy is. Ez keresetlen, kísérletező stílust kölcsönzött a filmnek, melynek formai játékai, a lassítások-gyorsítások a prostituált munka unalmát, rutinját, ugyanakkor társadalmon kívüliségét is jól érzékeltetik.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A Nincsen nekem vágyam semmi a többi elsőfilmmel, a Moszkva térrel, a Macerás ügyekkel, a Hukkléval együtt a magyar film generációváltását, egy új rendezőnemzedék színre lépését jelezte. Mundruczó, Török Ferenc, Hajdu Szabolcs, Pálfi György és társaik megújították a magyar filmet, és egy új színészgenerációt is berobbantottak a köztudatba: a Nincsen nekem vágyam semmi például Nagy Ervint, Csányi Sándort, Rába Rolandot. Mundruczó debütálását a Magyar Filmszemlén is értékelték, a zsűritől a legjobb első film díját kapta 2000-ben.


Egy emlékezetes jelenet 

A hullaarcúra sminkelt Ringó (Rába Roland) transzvesztitaként táncol egy klubban, majd elindul a stricivel (Csányi Sándor), hogy kirabolják az ügyvéd lakását, akinek Brúnó rendszeres kuncsaftja. Mundruczó eddigre már bevezetett az ösztönök nyers világába: az erőszak folyamatosan fenyegető jelenléte itt torkollik gyilkosságba, aminek értelmetlenségét és brutalitását éles ugróvágások emelik ki.

A rendező

Mundruczó Kornél (forrás: Filmkultúra)
Adatlapja a Filmkeresőn

Tudtad?

Nagy Ervin filmszínészként a Nincsen nekem vágyam semmi című filmmel indult. A színész a forgatás alatt Mundruczó Kornéltól tanulta a filmszínészet alapjait.