Te – Tanári segédanyag

Ajánlott korosztály: 9–12. évfolyam  

Tantárgyi kapcsolatok: vizuális kultúra, digitális kultúra, mozgóképkultúra és médiaismeret

Kulcsfogalmak: nézőpont; kameraállás; látószög, gyújtótávolság:  nagylátószögű, normál és teleobjektív; kontraszthatások; vágás, montázs; képkivágás, plánok; aranymetszés, arányrend; kompozíció: szimmetrikus és aszimmetrikus, zárt és nyitott kompozíció, térmélység; mélységélesség; előtér és háttér; vertikális és horizontális tagolás; képelemek; beállítás; fekete-fehér film, árnyalatterjedelem; képi kifejezőeszközök; ritmus; mozgás- és mozdulattanulmány, mimika; érzelmek; filmzene, dialógus.
 

FOTÓS-VIDEÓS GYAKORLATOK A FILM FELDOLGOZÁSÁHOZ

1.    A film elején, a főcímet követően mintegy 60 másodpercen keresztül a képzőművészet történetéből kiemelt nőalakok érkeznek egymás után. Szinte megelőlegezik a főszereplő gesztusait, arcjátékának rezdüléseit. Hogy lehetséges ez?

Válassz a festményekből, grafikákból egyet-egyet és keress magad mellé társalkotót! Felváltva legyetek egymás modelljei, találjátok ki közösen a fotózás helyszíneit, a fényeket, a kellékeket! A beállítások „rímeljenek” a kiválasztott művek kompozíciójára, idézzék meg a választott festményen ábrázolt nők gesztusát, fejtartását, mimikáját. Készítsetek „hangulat-képpárokat”, vidám és szomorú, kiegyensúlyozott és nyugtalan, kíváncsi és közönyös, bátor és félénk jelzőkkel játszva.

Az utómunkálatok során alakítsátok fotóitokat fekete-fehérré, hogy a színeknek egyáltalán ne legyen érzelem közvetítő szerepe. Kifejezőeszközként formákat, fényt, élességet, életlenséget, fekete-fehér árnyalatterjedelmet s mindezek arányos egymás mellé rendezését, azaz komponálását használhatjátok.        

Te (forrás: NFI)

Te (forrás: NFI)

Te (forrás: NFI)

2.    Tükörjáték – Játsszatok kamera előtt, fényképezés közben tükörjátékot!  

  • Tükrözzétek egymás arcjátékát!
  • Készítsetek arckifejezés–mimika tanulmányt! Tervezzétek meg a fotósorozatot a film szereplője által közvetített érzelmekre építve!
  • Nézzetek utána interneten, hányféle alapérzelem elkülönítésére vagyunk képesek!
  • Mit tapasztaltok magatokon, egymáson a fényképezés folyamata alatt? Hogyan változik hangulatotok, hogyan tudtok egyik arckifejezésről a másikra váltani?
  • Vessétek össze tapasztalataitokat! Eljátszható-e olyan érzelem, melyet még nem éltetek át?
  • Kit tartotok jó színésznek, kit nem, miért?
  • Hogyan segít az érzelmek közvetítésében a képi kompozíció, a képkivágás, a látószög, a megvilágítás?
  • Ismerjétek meg az általatok használt képrögzítő eszköz optikáját, annak fényerejét, gyújtótávolságát is fotózás közben!
  • Mikor léptek közelebb a modelletekhez, mikor zoomoltok?
  • Hogyan változik az élesség terjedelme?
  • Nézzétek vissza fotóitokat és vizsgáljátok képeitek részleteit is!
  • Értékeljétek közösen munkátokat!    

Te (forrás: NFI)

Te  (forrás: NFI)

Te (forrás: NFI)

 3.    Tükröződés – ÉN  

  • Figyeld önmagad tükröződő mozdulatait kirakatok, irodaházak, ajtók, ablakok üvegfelületein!
  • Készíts legalább 8–10 képből álló fotósorozatot mobiltelefonnal, fényképezőgéppel!
  • Szerkeszd át néhány munkádat újravágással, színek, árnyalatok korrigálásával!
  • Játssz a kompozícióval, legyenek szimmetrikus és erősen aszimmetrikus képeid, legyenek fekvő és álló fotóid, vagy akár négyzetes vagy panoráma formátumúak! Figyeld meg, milyen fényviszonyok szükségesek ahhoz, hogy az üvegfelületen tükröződhess!
  • Emlékezz vissza azokra a jelenetekre, ahol Esztergályos Cecília – a Te főszereplője – a város épületeinek üvegfelületeiben tükröződő önmagával „játszik”! Mikor és mennyit mutat a szituációkból a kamera? Mennyire megtervezettek, mennyire véletlenszerűek ezek a beállítások?
  • Összegezd tapasztalataidat!    

4.    Mozgásábrázolás, időérzékelés

  • Gondolkodj a film első dialógusán, kezdeményezz vitát valakivel a mozgásábrázolás lehetőségeiről, az idő érzékeléséről!

–  Rajzolj le!
–  Nem lehet.
–  Miért?
–  Mert nem vagyok festő. Nekem minden mozog. Ez a lényege.
–  Hogy érted ezt?
–  Hát, ahogy felemeled a kezed, aztán leengeded. Lépsz, megállsz és újra indulsz.
    Az egész együtt: mozgás.  

  • Keress képzőművészeti, fotóművészeti példákat a mozgás és idő megjelenítés kérdéseiről!
  • Kutass a mozgókép megszületésének körülményeiről! Izgalmas példákat találsz látvány és mozgás témakörben ezen az oldalon.

5.    Mozgástanulmány  

Készíts néhány másodperces mozgástanulmányt mobiltelefonod mozgókép/videó és videószerkesztő alkalmazásával! Fontos, hogy egy kiválasztott szereplőd legyen, hogy mindvégig egyetlen figura mozgását kövesd.  

Felveheted ugyanazt a mozgássort ugyanazon a helyszínen, de különböző látószögeket alkalmazva vagy különböző városi tereken ugyanabból a nézőpontból. Filmezd ugyanazt a mozgássort rögzített, fix kameraállásból és előre begyakorolt, megtervezett kameramozgással is. Szerkeszd meg videófelvételeidet, összefűzve a különböző gépállásból fényképezett mozgás-, mozdulatsorokat! (az általad ismert videószerkesztő programok kínálatának bővítésére ajánlott, ingyenes videószerkesztő programot letöltheted, kipróbálhatod innen)

Válassz a következő témákból, melyekhez inspirációt a filmből kifotózott képsorokból meríthetsz:  

  • Zebrán áthaladó ember
  • Lépcsőn leszaladó személy
  • Figura forgásban, visszatekintő, megforduló lány (vagy fiú)   

 


6.    GIF készítés  

Tervezz rövid videóanyagaidból végteleníthető lejátszású GIF-et is! (ezen az oldalon egyszerűen tudsz videót GIF-fé alakítani https://ezgif.com/video-to-gif

Te (forrás: NFI)

Te (forrás: NFI)

Gyakorolhatod az állóképekből GIF-animáció készítést Szabó István Te című filmjéből kifotózott filmkockákkal is. Innen letöltheted az egyik lépcsős jelenet és „az újságot kinyitó” beállítás filmképeit. A gifeket GIMP-2.10-es ingyenes képszerkesztővel készítettem. Az alábbi képernyőfotókon láthatod a létrehozás fázisait: 

1. A GIMP 2.10 képszerkesztő program nyitó felületén kattints a fájlra, majd a legördülő menüből válaszd a “megnyitás rétegként” lehetőséget. 2. A felugró ablakban keresd meg a mappáid között azt, amelyikbe letöltötted a “lépcsős” filmképeket. Kiválasztás után a megnyitás következik.  
3. Ha nem látod a rétegként megnyitott fotókat, menj fel a menüsorba az “ablakokhoz” és kattints a “rétegekre”. A GIF-hez a program a “szűrőknél” található “animáció” eszközzel készíti elő a képeket, így ide kell kattintanod. Az optimalizálás nélküli verziót válaszd (később kísérletezhetsz a többi lehetőséggel is). 4. Miután megvártad, hogy a program végrehajtsa az előző feladatát (képek optimalizálás nélkül animációként), ismét a fájlra kattintasz, az “exportálás másként” lehetőségre.
5. Válaszd ki a GIF formátumot, ne feledkezz meg a fenti sorba beírni ékezetek és sorköz nélkül az elnevezést, ellenőrizve azt is, melyik mappába kerül az új fájl. Végül lent, az “exportálás” kattintás következik;   6. A megnyíló ablakban ellenőrizd a beállításokat: animációként, végtelenített lejátszással, 100 ms képváltás idővel történjen az exportálás. Mielőtt becsukod a programot, nézd meg az elmentett animációt, esetleg korrigálj, változtass kedved szerint!  

7.    Tervezz videót a lenti filmképből kiindulva!

Filmed bármely szakaszában megidézhető ez a képkivágás, ez a kéztartás, de mozdulattá kell válnia. Olyan mozdulatsort találj ki, ami ismétlődhet folytonosan, tehát a film eleje és vége összekapcsolható. Ha még nehezebb feladatra vállalkozol, próbáld vágás nélkül elkészíteni a videódat, egyetlen beállítással tervezve! Érdemes előzetesen kitalálni a kiinduló és záróképet, lepróbálva a kameramozgást is. Ha storyboardot, egyszerű vázlatot is rajzolsz hozzá, növeled az esélyét felvételed sikerének. Emlékezz vissza, mi a szerepe Szabó Isván filmjében a kezeknek, kézmozdulatoknak. Milyen filmes formanyelvi eszközökkel hangsúlyoz? Gondolj a kameramozgásra, plánok, különböző képkivágatok alkalmazására!      

Te (forrás: NFI)

Trojkó Ildikó

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem