Mephisto

Szabó István eposza a hatalommal megalkuvó színészről, amely a magyar filmek közül elsőként nyerte meg a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat.

színes magyar-német játékfilm, 1981, rendező: Szabó István

író: Klaus Mann, forgatókönyvíró: Szabó István, Dobai Péter, operatőr: Koltai Lajos, főszereplők: Klaus Maria Brandauer – Szakácsi Sándor, Bánsági Ildikó, Krystyna Janda – Kútvölgyi Erzsébet, Rolf Hoppe – Szilágyi Tibor, Cserhalmi György, Andorai Péter, Karin Boyd – Káldi Nóra, 154 perc, felújítás: 4K restaurált

A film adatlapja a Filmkeresőn

A teljes film elérhető itt (a Videotóriumon csak oktatási intézmények számára):

   

Miről szól?

Hendrik Höfgen (Klaus Maria Brandauer) feltörekvő színész Hamburgban. Nincs más vágya, csak hogy befusson. Amikor eljátssza Mephistót a Faustban, az ország legfelkapottabb színésze lesz. És az is marad, miután a náci párt átveszi a hatalmat. Barátai, felesége elmenekülnek, de ő megköti a maga kis kompromisszumait a hatalommal, hogy ne kelljen lemondani a sikerről.



Mitől különleges?

A Mephistóban Szabó István a művészet hatalomhoz fűződő viszonyát járja körül egy izgalmas, de összetett drámában. Höfgen nem gonosz, csak 

gyenge jellem, aki bármit hajlandó feláldozni a sikerért, a rivaldafényért.

Előbb csak elveit árulja el, és hagyja ott a baloldali eszméket, aztán külföldre menekülő családját, majd fekete bőrű szeretőjét is. Szabó mesterien fedi fel a diktatúrákat kiszolgálók önbecsapásait, akik azzal nyugtatják magukat, hogy a művészet felette áll a politikának, és színészként (hentesként, cipészként, és a többi) úgysem tehetnek semmit a rendszer ellen, így inkább élvezik a gyümölcseit. A Mephisto fordulatot hozott Szabó pályáján, aki a Bizalom után egy konzervatívabb filmnyelvhez nyúlt. Ettől még nem készített kevésbé személyes filmeket: az ügynökmúlttal rendelkező alkotót közelről érintették a hatalmat kiszolgáló színész dilemmái. A Mephisto elsöprő sikeréhez az is hozzájárult, hogy összetetten ragadta meg az erkölcsi önfeladást, és Klaus Maria Brandauer zseniálisan játszotta a jellemtelen, mindig egy karakter maszkja mögé bújó színészt.

Így kell alkut kötni a hatalommal

Hogyan készült?

Szabó István filmjeiből Nyugat-Berlinben tartottak vetítéssorozatot, ahol Manfred Durniok német producer felkérte Szabót és operatőrét, Koltai Lajost egy német tévéfilmre, majd kezükbe adta megfilmesítésre Thomas Mann fia, Klaus Mann Mephisto című regényét. Mann a sógoráról, Gustaf Gründgensről mintázta főhősét, aki a weimari köztársaságban és a náci diktatúra alatt is a németek ünnepelt színésze volt. A karrierista színész Hermann Göring védenceként a Harmadik Birodalom kulturális képviselőjévé vált (Göringről formázták aztán Szabóék a szívélyesen kegyetlen Tábornagyot).

Jelmeztervből jelmez

Jelmeztervező: Gyarmathy Ágnes

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A Mephisto a magyar filmek közül elsőként nyerte el a legjobb külföldi filmnek járó Oscart. Szabó Istvánt a világ legismertebb rendezői közé katapultálta, és a filmszakma figyelmét is ráirányította Magyarországra. Előzetesen Andrzej Wajda filmjét, a Vasembert tartották a kategória esélyesének, így Szabó István meglepett örömében felinvitálta a színpadra Klaus Maria Brandauert, és csárdásra emlékeztető örömtáncba kezdtek. A táncból mém, a Mephistóból világhírű magyar film lett.


Egy emlékezetes jelenet 

Így kell alkut kötni a hatalommal. Höfgennek felajánlja pártfogója, a Tábornagy, hogy előlépteti a porosz állami színház felügyelőjévé. Közben mellékesen közlik vele: a markukban van, tudják azt is, ki a (fekete) szeretője, és amit művel, az fajgyalázás. Höfgen visszatáncolhatna, mert itt már fel kell áldoznia egy szerettét a karrierért, de inkább az önbecsapást választja, és elhiteti magával, hogy majd hagyják a lányt emigrálni, és nem lövik hátba az erdőben, mint nem sokkal korábban egy színésztársát. Höfgen abba a hitbe ringatja magát, hogy tehetsége révén lett kegyeltje a rendszernek, de amikor legközelebb a Tábornagy irodájába megy szívességet kérni, megalázva penderítik ki onnan: a színészt mindvégig csak kihasználták, hogy a nép és a külföld szemében legitimálja a diktatórikus hatalmat.

Ezt is nézd meg!

Olvass tovább!

Györffy Miklós: A jó magaviselet megszállottja, Szabó István: Mephisto. Filmkultúra, 1981/5, 20-27.
Nagy Márta: A Mephisto Magyarországon. Filmkultúra, 1983/6, 64-68.
Somogyi Lia: A Mephisto külföldön. Filmkultúra, 1983/6, 69-75.
Dragon Zoltán: „Fölragyog tisztán benső napom”. A spektrális test feltűnése Szabó István Mephistójában. Metropolis, 2003/3.
MMA Lexikon

A rendező

Szabó István a film forgatásakor (fotó: NFI/B. Müller Magda)
Adatlapja a Filmkeresőn

Tudtad?

Szabó István a Mephisto című filmben kezdett el Dobai Péter forgatókönyvíróval dolgozni. Történetmesélése konzervatívabb, formanyelve visszafogottabb lett – a film egy új irányzat, az új akadémizmus mintaadó darabjává vált.

Dobai Péter a Budapesti Klasszikus Film Maratonon (fotó: Déri Miklós)

Plakát

Tervező: Kemény György (forrás: NFI)

Soós Tamás

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem