fekete-fehér magyar játékfilm, 1986, rendező: Tarr Béla
forgatókönyvíró: Tarr Béla, Krasznahorkai László, operatőr: Medvigy Gábor, főszereplő: Székely B. Miklós, Kerekes Vali, Temessy Hédi, Pauer Gyula, Cserhalmi György, Breznyik Berg Péter, producer: Marx József, gyártó: Magyar Filmintézet, Magyar Televízió, MOKÉP, 116 perc, felújítás: 4K restaurált
Miről szól?
Lepusztult bányászváros, valahol a semmi közepén. A középkorú Karrer (Székely B. Miklós) élete, ahogy a többieké is, céltalanul telik, egyedül a helyi bár énekesnője (Kerekes Vali) iránt érzett szenvedélye tudja valamelyest kirángatni az apátiából. A nő szakít vele, de Karrer nem nyugszik bele az elutasításba. Amikor csempészmunkát ajánlanak neki, átadja a lehetőséget az énekesnő férjének, hogy a távollétében újra megkörnyékezhesse a nőt.
Mitől különleges?
A Kárhozat Tarr Béla pályájának utolsó korszakát nyitja meg. A korábbi, dokumentarista megközelítést egy kozmikusabb nézőpont váltja fel. Az úgy nevezett cselekmény szinte lényegtelenné válik, a film a szereplők belső világát hivatott kivetíteni.
Maga a környezet, a táj, a miliő a valódi történet.
A helyszín, ha részleteiben valóságosnak is tűnik, nem a ténylegesen létező, perifériára szorult vidéki települések nyomorát akarja megmutatni, hanem az egyetemes nihilt. A történet helyett csak az idő ragadható meg, de az sem múlásában, hanem körkörösségében – ennek érzékeltetésére szolgálnak a hosszú beállítások, a lassú kamerafahrtok és körsvenkek, amelyek pontosan ugyanolyan, metronómhoz igazítható ritmusban rögzítik az esőben ázó Titanik bárt, a kóbor kutyák vonulását, és a szeretők monoton üzekedését. A szereplők beszélnek egymással, de az információcserén kívül valójában nem kommunikálnak, csak párhuzamos monológokat adnak elő, amelyekben a világ természetéről bölcselkednek, mintha csak lábjegyzetet akarnának adni a permanens apokalipszis képeihez.

Csak az idő ragadható meg, de az sem múlásában, hanem körkörösségében
Hogyan készült?
Az Őszi almanach (1984) után a még mindig csak 32 éves Tarr a továbblépés lehetőségét kereste, ekkor talált rá a Sátántangóra. Felvette a kapcsolatot az íróval, Krasznahorkai Lászlóval, és közösen próbálták előkészíteni az adaptációt. A terv ekkor még meghiúsult, helyette megírták Kárhozatot, és a két alkotói univerzum ettől a ponttól kezdve végleg összefonódott. A film elkészítésében részt vett a későbbi Tarr-filmek minden fontos munkatársa Hranitzky Ágnes vágótól Víg Mihály zeneszerzőn és Pauer Gyula díszlet- és jelmeztervezőn át Medvigy Gábor operatőrig, a rendező fétisszínészéről, Székely B. Miklósról nem is beszélve.
Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?
A Kárhozat hozta meg Tarr számára a nemzetközi elismerést, ekkor indult meg azon az úton, amelynek a végén a kortárs szerzői film kultikus figurájává vált. A Kárhozat az életmű csúcspontjának számító Sátántangó előfutára, de sűrítve benne van már a Werckmeister harmóniák vagy A torinói ló is, sőt itt hangzik el az a mondat a főszereplő szájából, ami a rendező teljes pályaívét összefoglalja: „A történetek mindig a leépülés történetei.” A Kárhozat ezzel együtt nem olyan letisztult, mint a folytatásai, a szereplők itt még elszavalják azt, amit a későbbi filmek inkább csak megmutatnak.
Egy emlékezetes jelenet
Zuhog az eső, mint szinte mindig, az ég szürke, a föld összefüggő sártenger. Karrer magányosan vánszorog hazafelé, útközben szembetalálja magát egy kóbor kutyával. A férfi, aki már a film elején azt állította magáról, hogy nincsenek illúziói és semmit sem vár az élettől, itt pár percre ténylegesen lemond az emberségéről, és négykézlábra ereszkedve, acsarkodó kutyává lényegül át.
Ezt is nézd meg!
Olvass tovább!
Ozsda Erika: A filmezés humbug. Filmkultúra, 2001
Kovács András Bálint: Monológok a Kárhozatról. Filmvilág, 1988/2, 16-19.
Bikácsy Gergely: Holott. Filmvilág, 1988/10, 18-19.