Ha elfelejtjük a halottakat, az olyan, mintha még egyszer megölnénk őket #11

...

Április 16-án a holokauszt magyarországi áldozataira emlékezünk; 1944-ben ezen a napon kezdődött a hazai zsidóság gettóba zárása. Megmutatható-e, lehet-e egyáltalán ábrázolni a holokausztot, „mondani a mondhatatlant”, „jóvátenni a jóvátehetetlent”.

A Máriássy Félix rendezte Budapesti tavasz című film a felszabadulás 10. évfordulójára készült; 1955. április 4-én tartották ünnepélyes díszbemutatóját. Karinthy Ferenc azonos című regényét Thurzó Gábor dramaturggal közösen dolgozták át. A feladat nem volt könnyű, hiszen a filmnek úgy kellett megfelelnie a kor kultúrpolitikai elvárásainak, hogy közben az alkotóknak és a nézők többségének is személyes tapasztalatai voltak a borzalmakról; Budapest ostromáról, a nyilasok rémtetteiről.

A nyomasztó emlékek olyan közel voltak, hogy megtörtént, amikor valaki gyanútlanul kilépett abból a házból, ahol a forgatás zajlott, és meglátott egy nyilas egyenruhás statisztát, elájult vagy sírógörcsöt kapott.

Az alkotók közös élménye – a bujkálás, az óvóhely összezártsága – alapján készült a film. Máriássy Félix szerzett hamis papírokat Gábor Miklósnak; együtt „dekkoltak”, de nem messze tőlük bujkált Karinthy Ferenc és Turzó Gábor is. „Egyetlen kiskás (kisegítő karhatalom) sapkánk volt, emlékszem, egyszerre sose tudtunk kimenni, mindig felváltva jártunk ki a városba. Különben rém harciasak voltunk, kézigránát és mindenféle lógott rajtunk” – Máriássy így emlékezett 1944 novemberére.

Gordon Zsuzsa és a kabala mackó 

A Jutkát alakító Gordon Zsuzsának ez volt az első nagy filmszerepe, ezért érthető volt félénksége, tapasztalatlansága. Máriássy úgy segítette a filmezés kezdeti nehézségeinél, hogy rábízta annak a szobának berendezését, ahol Jutka bujkál, megkérte, hogy saját, személyes tárgyaival rendezze be. Így került a filmbe a kabala maci, amely a film végén még fontos dramaturgiai szerepet is kapott.

Egy bérház lakóinak túlélési startégiáit láthatjuk, hétköznapi sorsokon keresztül elevenedik meg a történelem. Máriássyt a döntés kényszerének problematikája érdekelte:

„Az embernek döntenie kell, nincs középút, nincs társadalmon kívüliség. A személyes sors összefügg egy ország, egy nép sorsával.”

Annak ellenére, hogy a film „rendelésre” készült, több jelenetét átiratták vagy kivágatták, mégis több elemében számít újítónak. A filmen a sematizmus korszakát meghaladva, a propagandafilmek után az olasz neorealizmus hatása érzékelhető. „Igazi hús-vér emberek igazi konfliktusait tartalmazta” – ezért is keltette fel a forgatókönyv Illés Györgynek, a film operatőrének a figyelmét. A stílusjegyek megújításán túl fontos szempont, hogy a film magyar elkövetőkről és magyar áldozatokról szól.

Az 1958-as Világkiállítás alkalmából megrendezett filmversenyen – az 1895 és 1955 között gyártott kis- és nagyjátékfilmek közül – több fordulóban, titkos szavazással választották ki a legjobbnak ítélt műveket, melyet a Brüsszeli 12 néven tartunk számon. Ennek mintájára 1968-ban a magyar filmszakma is szavazott – az 1948 és 1968 közötti legjobb filmek, a Budapesti 12 közé a Budapesti tavasz is bekerült.
Magyar film először ábrázolta – és nem csak tematizálta – a holokausztot. Legmegrázóbb képsorai, a Dunába lőtt zsidók és a cipők között válogató nyilas katona ihlette Can Togay és Pauer Gyula köztéri alkotását, a Cipők a Duna-parton emlékművet. A bronzba öntött cipők a film forgatásán használt kellékek alapján készültek.

„Ha elfejtjük a halottakat, az olyan, mintha még egyszer megölnénk őket” – vallotta Elie Wiesel, a koncentrációs tábort túlélő, magyar származású világhírű író. A Filmarchívum könyvtára ezzel a filmmel és az azt hirdető, egyedi kiadvánnyal emlékezik az áldozatokra. 

Takács Rita

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem