A Láthatatlan filmtörténet című sorozatban olyan forgatókönyvek jelennek meg, amelyekből valamilyen ok miatt nem születtek filmek, de árnyalhatják és gazdagíthatják egyes rendezők, illetve korszakok megítélését. A sorozat legújabb kötetét, Dobai Péter Magyar kereszt című forgatókönyvét a Budapesti Klasszikus Film Maratonon mutatják be.

„Dobai Péter Magyar kereszt című forgatókönyve egy zavarbaejtően őszinte és szenvedélyes művészi vallomás, amelyben meglehetősen sok hasonlóság van a szerző és a filmterv egyik főszereplője, a világtól elvonulva élő író-rendező között. Műfajilag talán kriminek lenne nevezni, de sokkal többről van itt szó, mint hogy miért és hova tűnt el az egykor híres művész. Egy egész megnyomorított nemzedék rejtélyét próbálja felfejteni azzal, hogy a kilencvenes években játszódó nyomozás által egyre teljesebb képet kapunk a Balázs Béla stúdió működéséről, az intézmény köré csoportosult avantgárd művészekről. Ellenállás, kollaboráció, cenzúra, vagy a hatalommal szembeforduló művészek ellehetetlenítése máig érzékeny témáit feszegetve vall arról, hogyan viszonyult a szocialista kultúrpolitika a Balázs Béla stúdióhoz.

Dobai a saját bőrén tapasztalta meg a hatalom durva beavatkozását, Együtthatók című filmjét nem csupán betiltották, hanem egyes tekercseit még el is kobozták. 1973-ban forgatott filmjének fontos dramaturgiai szerepet szánt a Magyar kereszt-ben, az indítja el a magyar származású amerikai Judith nyomozását anyja régi szerelme után. A két főszereplő, Judith és Barth által tulajdonképpen két kibékíthetetlen világkép ütközik össze, az amerikai életerős optimizmus és a kelet-európai önpusztító mélabú és ebből egy provokatív, önbecsapással terhelt, bizonyos értelemben a Szédülés-re emlékeztető szerelmi történet bontakozik ki.

Szerteágazó, szélsőséges érzelmekkel, keserűséggel, gúnnyal, hittel és szerelemmel átitatott forgatókönyv, ami Dobai Szabó Istvánnal közös történelmi filmjeihez (Mephisto, Redl ezredes) hasonlóan egyszerre tud személyes lenni, és mellé társadalmi és politikai körképet is adni. András Ferenc lett volna az 1999-ben íródott Magyar kereszt rendezője, aki 1989-ben filmre vitte Dobai Vadon című regényét.”

(tovább a Film.hu teljes cikkéhez)

A Láthatatlan filmtörténet című könyvsorozat 2018-ban indult az MMA Kiadó és a Magyar Nemzeti Filmalap - Filmarchívum közös vállalkozásában, első kötetében Szőts István Tetemrehívás című művének forgatókönyve, a sorozat másik kötetében pedig Sára Sándor operatőr, filmrendező, a nemzet művésze két megvalósulatlan forgatókönyve olvasható a rendező bevezetőjével.