A köpönyeg
Sinyel, fekete-fehér szovjet némafilm, 1926, r: Grigorij Kozincev, Leonyid Trauberg, német inzert, magyar felirat, 84'
VETÍTÉSEK
Rendező: Grigorij Kozincev, Leonyid Trauberg
Író: Nyikolaj Gogol
Forgatókönyvíró: Leonyid Trauberg
Operatőr: Jevgenyij Mihajlov, Andrej Moszkvin
Zene: Inquisitorium
Szereplők: Andrej Kosztricskin, Antonyina Jeremejeva, Emil Gál, Szergej Geraszimov, Alekszej Kapler
A vizuálisan bátor és művészileg merész Gogol adaptáció az író pszichológiai ismereteit stilizált előadássá alakítja. A századforduló Szentpétervárán Akakij Akakijevics Basmacskin, az alacsony rangú írnok egy új köpönyegről álmodozik. A köpönyeg egy szenvedélyes vágyálom tárgya lesz, akárcsak a fiatalabb éveiben a Neszkij téren megfigyelt fiatal nő. A forradalmi és avantgárd színház felől érkező rendezők Gogol kicsinyes burzsoáziájának, a gazdagság és státusz hiúságának történetét merész expresszionista filmmé alakítják. Projektjük a szovjet némafilmek mesterműve: mértéktelenség, és semmi korlát!
A Köpönyeg az osztrák zeneszerző, énekes és gitáros Franz Reisecker második filmzenéje, amelyet az Osztrák Filmmúzem részére készített A törvény nevében (Lev Kulesov, 1926) alkotáshoz kapcsolódó sikeres együttműködésüket követően. Reisecker, aki ezek mellett elektronikus és ambient soundscape-eket, valamint posztpunk, grunge, és (a Lichtenberg nevű zenekarral) pop számokat is ír, a többrétegű kompozícióját arra hegyezi ki, hogy megágyazzon a film vad vizualitásának és empátiát ébresszen Kozincev és Trauberg karaktereivel.