A konferencia fõ célja azon problematika és komplexitás elemzése, amit a világ filmvetítési gyakorlatában bevezetett számos hangrendszer, valamint azok eredetihez hű helyreállítása vetnek föl.
A filmvetítés története és fejlődése rendkívül összetett. Jelen előadásunkban azzal a technológiai összetettséggel nézünk szembe, amelyet a vetítések fejlődése és gyors változásai eredményeztek. Ezek hasonló gyorsasággal okozták a hangot lejátszó eszközök elavulását is. Ez azt is jelenti, hogy az alkotásokat egyre nehezebb újranézni, eredeti formájukban újra felfedezni! Jelenleg nem kevesebb, mint 101 különböző, a gyártásban bevezetett felvételi és hangvisszaadási rendszert tartunk nyilván, s melyekből kópiák találhatók a világ filmarchívumaiban! Vegyük csak például a Dolby rendszerek fejlődését: 23 különbözőt azonosítottunk. Ez azt jelenti, hogy soha nem fogunk olyan 1979-es filmet találni, aminek eredeti volna a hangja, mert a mostani berendezéseket nem úgy alakították ki, hogy egy 1979-ben kódolt Dolby hangot képesek legyenek lejátszani. Fölvetődik a kérdés, mit tegyünk, hogyan állítsuk vissza a hangot abban az eredeti formájában, ahogyan a rendezők és a gyártók szerették volna?
Jean-Pierre Verscheure Több mint ötven év kutatási eredményeire alapozva fiával, Laurent Verscheure hangmérnökkel hangrestauráló központot alapított. Intézményük különlegessége abban rejlik, hogy nyolcvannál is több eredeti hangrendszert képesek olvasni, lehallgatni és restaurálni. |