Michael Nyman
Magyarországon Michael Nyman elsősorban a Peter Greenway filmek zeneszerzőjeként ismert, és csak szűkebb körben – főként a zenészek – tudják, hogy nem csak opera- és kamarazene szerzőnek, de zeneteoretikusnak is kiváló; az experimentális zenéről, John Cage hatásáról írott könyve magyarul is megjelent. A londoni születésű Nyman zongorát és zeneszerzést tanult a Királyi Zeneakadémián, de nem látva elég érdekesnek a kortárs zenét, elutasítva az akkor divatos, Schönberg nevéhez köthető atonális irányzatot, inkább átnyergelt a filmteóriára, és csak 1968-ban, a – főként az Amadinda ütőegyüttes tevékenységének köszönhetően – hazánkban is jól ismert Steve Reich Come Out című szerzeményének hatására fordult újra a komponálás felé. A minimalizmusnak nevezett irányzathoz, melynek egyik alapvető fontosságú képviselője lett, s melyhez a későbbiekben is hű maradt. Ismétlések, egymásba fonódó akkordok jellemzik még az olyan különös, a filmzenéitől egyébként nem túl távol eső műveit is, mint a neurológus professzor, Oliver Sacks esettanulmányából íródott operája, A férfi, aki kalapnak nézte a feleségét.
Közönségtalálkozók:
09.10.18.00 A Grand Budapest Filmdíj átadása (Uránia Nemzeti Filmszínház)
09.09.19.30 Szent István tér