Valahol Európában – Tanári segédanyag

 

Ajánlott korosztály: 7–12. évfolyam  

Tantárgyi kapcsolatok: magyar nyelv és irodalom, mozgóképkultúra és médiaismeret, dráma és színház, történelem, vizuális kultúra, hon- és népismeret, etika, ének-zene

Ajánlás a film feldolgozásához

Azoknak a diákoknak ajánljuk elsősorban, akik már tanultak a második világháborúról. A vetítés előtt elég megemlíteni, hogy 1947-ben készült, alig két évvel a második világháború után, amikor még nagyon elevenen élt mindenkiben az átélt szörnyűségek emléke. Esetleg felkerülhet a táblára vagy valamilyen mindenki számára jól látható felületre a film kezdetén elhangzó ajánló:

„Filmünket a névtelen gyereknek ajánljuk. Azoknak a gyerekeknek, akiknek ez volt a sorsuk a történelmi idők országútjain. Valahol, ahol a háború vihara végigsepert országokon, tájakon, embereken, életeken, valahol Európában, valahol a Duna mentén.”

 

I. RÁHANGOLÓDÁS A TÉMÁRA

  • Milyen érzéseket váltott ki belőletek a film? Milyen gondolataitok támadtak a vetítés közben?
  • Mindenki írja fel, hogy melyik számára a film legemlékezetesebb jelenete!
  • Azok, akik azonos jelenetet választottak, kiscsoportot alkotva beszéljék meg, hogy miért éppen ez a rész hatott rájuk a leginkább. A csoportok szóvivői ismertessék az osztállyal a beszélgetés tartalmát. A többiek kérdéseket tehetnek fel a csoport tagjainak.

 

II. TARTALMI FELDOLGOZÁS

1.      Háborús gyereksorsok  

A következő részletek segítenek felidézni, hogy melyik gyerek miért került az országútra. Nyolc gyerek előéletébe kapunk betekintést. A többiek feltételezhetően hasonló élményeken mehettek keresztül. (A szereplőket nevelőotthonokból válogatták, sokan közülük saját magukat alakítják.)  

  • Mit gondoltok az egyes gyerekekről?
  • Ki hogyan viselkedik a későbbi történések során?
  • Kit tartotok közülük rokonszenvesnek? Miért?
  • Ki tűnik ellenszenvesnek? Miért?
  • A kecskepásztor kisfiú, kb. 8 éves (03:18–04:08)
    Idilli táj, messziről hallatszik a háború zaja, a gyerek látja, amikor felrobban a házuk, a ház leég, amikor hazaér, már senkit sem talál. 

  • A zsidó kisfiú, kb. 9 éves (04:17–05:35)
    A koncentrációs táborba tartó vonat ablakából dobják ki. A robogó vonatból a töltésre zuhan, felteszi a gondosan elrejtett szemüvegét, és tanácstalanul néz körül. Matrózruhában van, feltételezhetően rendezett családi körülmények között élt eddig.

  • A szőke kislány, kb. 10 éves (05:39–06:06)
    Édesapját a szeme előtt lövik agyon több más emberrel együtt.

  • Kuksi, a legkisebb, kb. 5 éves (06:15–08:08)
    Magára maradva menekül a szétlőtt utcákon. Ruházatából, kommunikációs képességeiből, talpraesettségéből arra lehet következtetni, hogy gondos, szerető családban nevelkedett eddig.

    • Hosszú, 18 éves (08:10–9:44)
      A haverjával a lebombázott javítóintézet pincéjéből másznak elő.

  • Éva, 18 éves (38:05–43:12)
    Megöli az őt megerőszakoló német katonatisztet, menekülnie kell.

 

  • Ficsúr, kb. 17 éves (1:27:05–1:29:05)
    Családja meghalt a bombázásban. Szavaiból, viselkedéséből arra következtethetünk, hogy jómódú család féltett gyermeke.

  • Vörös, kb. 14 éves (1:27:05–1:29:05)
    Apja hadifogoly, anyja elhagyta, egyszerű körülmények között élhetett, vagány, valószínűleg az utcán nevelkedett. A gyerekek sorsa közös, de különben ahányan vannak, annyifélék: különböző az életkoruk, személyiségük, szocializációs környezetük.

   

 

2.      Bandából közösség  

a)     Az országúton | 10:52–21:17  

  • Vajon miért maradnak együtt a véletlenszerűen találkozó gyerekek? Mi tartja össze a bandát?
  • Mit gondoltok, mit éreznek egymás iránt? 
  • Milyen „bűncselekményeket” hajtanak végre? Mi indokolja a tetteiket? Melyik tettüket tartjátok a legsúlyosabbnak?
  • Mit gondoltok Hosszúról? Miért hallgatnak rá? Mivel nyeri el társai bizalmát?
  • Milyen módon próbálja szabályozni a többieket?
  • Mit ért azalatt, hogy a verekedők ismerkednek?
  • Az akasztás motívuma többször megjelenik a film során. Milyen érzéseket kelt a gyerekekben az akasztott emberek látványa? Mit olvastok le az arcukról?
  • Szabadok-e ezek a gyerekek? Jó-e nekik, hogy azt csinálhatják, amit akarnak?  

b)     Az első találkozás a muzsikussal | 29:50–35:06; 43:30–45:35 

 

  • Mi a véleményetek az öreg viselkedéséről?
  • Mit érezhet az éleskamrában tetten ért fiú iránt?
  • Miért zárja be? Büntetni akar?
  • El tudjátok képzelni, hogy a gyerekek valóban akasztanak? Milyen előzményei vannak ennek?
  • Hogyan viselkedik Hosszú ebben a válságos pillanatban? Igazat adtok neki?
  • Mi lesz a büntetése Kuksinak, amiért elengedte a foglyot? Egyetértetek ezzel a büntetéssel?  

 A zenéről és a szabadságról – Így beszél később az öreg muzsikus | 58:37–1:03:02  

c)      Kuksi és a szabályok | 46:46–50:46  

  • Vajon miért engedte el a kisfiú a muzsikust?
  • Miért nem akar Kuksi kijönni, amikor a kislány kiengedné?
  • Hogyan reagál akkor, amikor Hosszú kiengedi? Miért könnyebbül meg?
  • Milyen hatást kelt a gyerekekben az öreg visszatérése? Mitől tartottak?
  • Miben különbözik Simon Péter az eddig megismert többi felnőttől?  

d)     Közös ügy a gyerek foglyok kiszabadítása | 1:04:54–1:08:00

  • Miért háborodik fel Hosszú?  Miért véli úgy, hogy ezt nem lehet tűrni?
  • Hogyan fogadják a társai a javaslatát? Vajon miért félnek odamenni?
  • Mi tudtok leolvasni közben Simon Péter arcáról?

e)     A szabadságért harcolni kell | 1:13:53–1:16:44

  • Mi ad bátorságot a várható harchoz?

f)      Kuksi halála | 1:21:33–1:24:35

  • Kikre emlékeztet Kuksi története?
  • A Marseilles dallama többször felhangzik a filmen, először zongorán, azután fütyülve, majd szájharmonikán. Idézzétek fel, mikor!
  • Miben változott meg Hosszú? Milyen most a viselkedése?
  • Minek, illetve kinek köszönhető, hogy a bandából igazi közösség lett?
  • Milyen szerepet játszott ebben Hosszú, Kuksi és az öreg muzsikus?    

 

3.      Simon Péter pedagógiája | 1:30:02–1:36:42 

  • Miért nem tanúskodnak a falubeliek a gyerekek ellen? Mi hozza a megoldást?
  • Hogyan sikerül Simon Péternek elnyernie a gyerekek bizalmát?
  • Idézzétek fel az egymásra találás folyamatát!
  • Hasonlítsátok össze Simon Péter gyerekekkel való bánásmódját a többi filmben szereplő felnőttével!
  • Van-e rajta kívül segítőkész, a gyerekekre figyelő felnőtt szereplő?  

III. ZÁRÁS ÉS ÉRTÉKELÉS   

Nézzük meg a film nyitó képsorait! | 2:10–2:50  

  • Mindenki mondjon egy-egy mondatot, ami a képsor kapcsán eszébe jut!
  • Jelöljünk ki a teremben egy véleményvonalat a legpozitívabbtól a legnegatívabbig. Helyezkedjetek el ezen az egyenesen, azaz a skála azon helyére álljatok, ami megfelel a véleményeteknek!
  • Indokold, hogy miért éppen oda álltál! Mi tetszett, illetve mi nem tetszett a filmben?

IV. Egyéb feladatok

Amennyiben a diákoknak kedvük van hozzá, elemezni lehet az alkalmazott képi és zenei eszközöket, illetve ezek hatását. A következő tanulmányrészlet erre mutat példát.  

Megyeri József: Zenei frázisok néhány magyar filmben (1947–1953)