Pályamunkások – Tanári segédanyag

 

Ajánlott korosztály: 9–12. évfolyam  

Tantárgyi kapcsolatok: vizuális kultúra, digitális kultúra, mozgóképkultúra és médiaismeret

Kulcsfogalmak: kameraállás; nézőpont; látószög, gyújtótávolság: nagylátószögű, normál és teleobjektív; kontraszthatások; ritmus; filmidő; vágás, montázs; hangmontázs; filmzene; képkivágás, plánok; aranymetszés, arányrend; kompozíció: szimmetrikus és aszimmetrikus, zárt és nyitott kompozíció, térmélység; mélységélesség; előtér és háttér; vertikális és horizontális tagolás; képelemek; beállítás; fekete-fehér film, árnyalatterjedelem.  

FELADATOK

1. Olvasd el az alábbi szöveget, majd hallgasd meg kép nélkül a filmet! (csukd be a szemed vagy vedd le a vetítés fényerejét)  

„A Pályamunkások teljesen auditív emlék. Egyszer fotografálni mentem ki a budai hegyekbe. Vártam a villamosra, ami elég ritkán jár, hallottam azt a csodálatos muzsikát. Nem is tudtam, hogy micsoda; annyira izgalmas volt a ritmusa, a hangszín-orgiája. S lassankint, ahogy közeledtem a hang forrásához, akkor láttam ezeket az embereket, akik négyen püfölték a sín alá a köveket. Akkor elkezdtem őket körüljárni, nem kis megdöbbenésükre, mert izgatott az, hogy amit hallottam: mennyiben tudom látványban realizálni.” (Bíró Yvette – Hegedűs Zoltán: Ritmus, dráma, kompozíció. Beszélgetés Gaál Istvánnal. Filmkultúra, 1966/1.)  

2. Nézd meg hang nélkül a filmet, miután elolvastad a következő szövegrészt:  

“Úgy készítem mindegyik filmemet, ahogy a sienai kismesterek csinálták képeiket: művészek voltak, s ugyanakkor a szó nemes értelmében mesteremberek is. (…) Ugyanígy teszek én is: írom a forgatókönyvet, rendezek, magam vágok. Vagyis háromszor szűröm át magamon a film eszméjét. (...) Egyszerűen csak kép-író vagyok, vagy ha szabad, kép-írás-tudó.” Gaál István (Egy kézműves filmművész etikája, Gaál István filmjeiről, Filmkultúra, 1984/3.)  

3. Nézd újra a filmet hanggal-képpel úgy, hogy követed a perceket, másodperceket, látszódjon a filmkép alján a vetítési idő!

  • Koncentrálj a vágás ritmusára, találd meg a „csúcspontot”, ahonnan már nem fokozható tovább az egymást követő filmképek váltása!
  • Találd meg a legsűrűbb „filmrészletet”, amikor a képfelismerés már az érzékelés határán áll! Mely szakaszában ismerted fel – a teljes filmidőn belül – ezt a bizonyos csúcspontot? 
  • Miből ered, hogyan fokozódik a feszültség érzete, majd hogyan vezeti le az alkotó a felfokozott érzelmeket?
  • Hogyan összegeznéd a montázsról eddig összegyűjtött ismereteidet? Mi mindent tett hozzá eddigi tapasztalataidhoz Gaál István Pályamunkások c. filmjében alkalmazott vágástechnika?  

KREATÍV HANGRÖGZÍTÉS-HANGVÁGÁS GYAKORLATOK

1. Rögzíts okostelefonod hangrögzítőjével hétköznapi zörejeket, mint ajtónyikorgás, ajtóbecsapódás, egy pénzérme gurulása az asztalon, könyveid egymásra pakolása stb.

  • Gyűjts utcazajokat is, közeledő és távolodó autók, buszok, dudálás, biciklicsengő hangokat és közösségi tereken, például pályaudvarokon összegyűlt emberek „hangbongását”, játszótéri gyermekzsivajt!
  • Válassz ki hanggyűjteményedből néhány fájlt és egy szabadon letölthető hangvágó szoftverrel állíts össze egy 90 másodperces hangzó anyagot. Próbáld azt a ritmusívet felvázolni, amelyet Gaál István etűdjében megismertél. Próbáld hasonló ütemben összevágni, gyorsítani, megsokszorozni hanganyagaidat, ne feledkezz meg a csendről sem! A hatvanadik másodpercnél „történjen valami”! Például ha a pályaudvaros zsongást halljuk egyre fokozódó ritmusban, egyre hangosabban, akkor egy érkező vonat fékcsikorgása, vagy a hangosbeszélő szignálja lehet „a történés”. Hová illesztenéd az egymásodperces csendet? Hogyan érdemes oldani a felfokozott hangeffektek, majd csend okozta feszültséget? Milyen befejezést találsz ki az utolsó másodpercekre?
  • Készíts egy 30 másodperces hanganyagot okostelefonod hangrögzítőjével, melyben leegyszerűsítve – asztalon ujjaddal és/vagy ceruzával dobolva – felvázolod a Pályamunkások hangzó ívét! Ismételd meg többször is a felvételt, utólagosan csak az elejét és a végét szerkesztheted.      
  • Ha sikerült a Pályamunkások hanganyagának ívét megfigyelned, sőt saját hangfelvételedet a fentiek alapján megszerkeszteni, rájöttél arra, hogy egy adott időintervallumon belüli arányokkal dolgoztál. Megérzéseidhez tudatos szerkesztésmódot társítottál, melynek eredményeként egy önálló produkciót hoztál létre. Az aranymetszésről: az aranymetszés vagy aranyarány egy olyan arányosság, ami jelen van a természetben és a művészetben – egyensúlyt teremtve a szimmetria és aszimmetria között. Ha egy kompozíciót úgy osztunk ketté, hogy a kisebb rész úgy aránylik a nagyobbhoz, mint a nagy az egészhez, akkor az aranymetszés szabályainak megfelelő arányokat hozunk létre. A képzőművészek, fotósok, filmesek, dizájnerek, építészek mindnyájan ezt az arányrendszert alkalmazzák műveikben, ezt a természetes arányrendszert keressük mindennapi tárgyainkban, a minket körülvevő épített világban és természeti környezetünkben egyaránt.  

FOTÓS FELADATOK:

1. Készíts egyszerű használati tárgyakból (összegyűrt papír, ceruza, vonalzó) tárgybeállítást, és gyakorold a képkivágás tudatos megválasztását!

  • Fényképezd ugyanazt a beállítást eltérő gépállásból, különböző látószögekkel!
  • Kombináld a szűk képkivágást az alsó gépállással!
  • Fényképezz felső gépállásból úgy, hogy az objektíved lehető legnagyobb látószögét használod!
  • Rögzítsd a mobiltelefonodat és fényképezd a tárgybeállításodat ugyanabból a kameraállásból nagylátószögtől haladva az egyre szűkebb képkivágáson át az alig felismerhető tárgyrészletig! (ha nincs állványod, a bemozdulás elkerülésének érdekében érdemes az időzítőt használnod, azaz a késleltetett expozíciót)
  • Töltsd le számítógépedre képeidet és tematizálj, alkoss mappákat alsó és felső gépállás címmel!  

2. Nézz utána interneten, hogyan csoportosíthatóak a képkivágások, mit jelent a plán fogalma! 

Miért meghatározó filmes formanyelvi eszköz a plánozás, a „keretezés”?

  • Milyen kifejezőerővel bírnak az egymástól jól elkülöníthető képkivágások? Mi történik, ha videófelvétel közben változtatsz a képkivágáson, milyen módszereid vannak például a nagyközeliből a totálképig nyitásra?)
  • Miért nincs kameramozgás a Pályamunkásokban?
  • Csoportosítsd fotóidat képkivágás szerint!
  • Készíts szabadtéri fotósorozatot is, melyeknél az előző gyakorlat tapasztalatait felhasználod!  

3. Fotózz a város utcáin, terein, figyelj a részletekre, felületekre, különböző anyagok kapcsolódásaira!

  • Komponálj tudatosan! Készíts képpárokat / páros képeket, válassz a következő ellentétpárokból:
  • alsó gépállás – felső gépállás
  • közeli – távoli
  • sötét – világos
  • nyitott – zárt
  • egyszerű – bonyolult
  • szögletes – lekerekített
  • statikus – dinamikus
  • szimmetrikus – aszimmetrikus
  • rész – egész
  • ég – föld
  • fent – lent
  • éles – életlen
  • érdes – sima
  • rácsos – pöttyös        

4. Töltsd le, nyomtasd ki a mellékletet, vágd ki a képkockákat és játssz a Pályamunkások filmképeivel! 

  • Állíts fel időrendi sorrendet! Próbálj visszaemlékezni a filmképek időbeli megjelenésére, rakj ki a képekből többféle verziót, fotózd le, nézd meg újra a filmet és ellenőrizd a sorrendedet! (csoportmunkában még élvezetesebb a sorrendválasztó játék)
  • Állítsd sorrendbe Gaál István filmképeit a legszűkebb képkivágástól indulva a legszélesebb látószögűig!
  • Párosítsd a „filmképeket” kontraszthatások szerint! (lásd a fenti páros kép fotós feladatot)
  • Csoportosítsd a képeket gépállás szerint!
  • Csoportosítsd a képeket plánok alapján!
  • Rendszerezd kompozíció alapján is a fotókat, figyelj az összefüggésekre!
  • Válaszd ki a kedvenc képedet, rakj rá pauszpapírt, rajzold át a fő tengelyeket, irányokat!