Hannibál tanár úr – Tanári segédanyag

Ajánlott korosztály: 11–12. osztály

Tantárgyi kapcsolatok: magyar nyelv és irodalom, mozgóképkultúra és médiaismeret, dráma és színház, történelem, állampolgári ismeretek

A film kapcsán feldolgozható témák:

  • a diktatúra, a fasizmus áldozatai
  • a kisember és az elnyomó hatalom, hős – antihős
  • becsület, embernek lenni az embertelenségben
  • a szabad véleménynyilvánítás joga
  • befolyásolható tömeg, aljas indulatok felkeltése, támogatása, a fasizálódás fokozatai
  • szembeszállni az igazságtalansággal, az igazságért kiállni

Feldolgozást segítő kérdések:

  • Ismered-e Fábri Zoltán filmjeit (pl: Körhinta, Dúvad, Húsz óra, Magyarok, Édes Anna, Két félidő a pokolban, Isten hozta, őrnagy úr, Az ötödik pecsét, A Pál utcai fiúk stb.). Ha láttad már másik filmjét, miben hasonlított, milyen közös jegyeket fedeztél fel?
  • Hogyan lehet befolyásolni egyéneket és tömegeket?
  • Hogyan mutathatod ki a szeretetet, a barátságot? Hogyan lehet lekenyerezni vagy megvesztegetni valakit? Mi a különbség? Hogy ismered fel, hogy ki az igaz barát, és ki az, aki érdekből ajándékoz, dicsér?
  • Miért jelenik meg Nyúl Béla álmában Hannibál tanár úr? Írd le, milyen volt ez az álom!
  • Mennyire lepett meg a film vége? Mire számítottál, mi fog történni Nyúl Bélával? Ha már láttad korábban, próbálj visszaemlékezni, hogy mit vártál a film végétől.
  • Ismersz-e olyan történetet, ahol a tömegek véleményét ilyen erőteljesen és gyorsan befolyásolták?
  • Mit gondolsz Muray viselkedéséről? Miért árulta el Nyúl Bélát?
  • Mit gondolsz Nyúl Béla tetteiről?
  • Mit jelentett számodra az a jelenet, amikor a vakokat kísérte Nyúl Béla a Pokol tornác utca felé?
  • Milyen szimbolikus jelenetek voltak a filmben?
  • A diákjai és a családja mit gondoltak Nyúl Béla tanár 

Hannibál tanár úr (forrás: NFI)

Feladatok:

  • Válassz ki egy 1920 előtti fontos történelmi eseményt, találd ki ennek az eseménynek a fiktív, de reálisnak tűnő megcáfolást, ami hasonló indulatokat váltott volna ki és feldühíthette volna a prefasiszta hatalmat.
  • Sorolj fel különbségeket Nyúl Béla kora és a jelenlegi kor között az alábbi szempontok alapján:
    ◇  társadalmi
    ◇  oktatási
    ◇  eszközhasználatban
    ◇  nyelvi
  • Milyen pozitív és negatív tettei vannak Nyúl Bélának?
  • Sorold fel Nyúl Béla tetteit, és kategorizáld legalább négy, legfeljebb hat jellemző szerint. A négy-hat kategóriát te találd ki, hogy mi legyen (pl.: bátor, ostoba, hősies, meggondaltalan, hétköznapi tett stb.)!
  • Milyen helyszíneken játszódik a film?
  • Milyen szavakkal jellemzik Nyúl Bélát a film során a kollégái, az ismerősei, a barátai, a járókelők? Próbálj visszaemlékezni, hogy pontosan miket mondanak, és tedd időrendi sorrendbe a tulajdonságokat.
  • Ha Nyúl Béláról ma készülne film a Marvel-univerzumban, milyen karakter lenne? Mi lenne a szuperképessége, és mi lenne a gyenge pontja? Írd le, hogy hogy nézne ki, vagy rajzold le.
  • Készíts egy képzeletbeli egy oldalas interjút Hannibál tanár úrral!

 

Erdős Emese

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem