Ajánlott korosztály: 11–12. évfolyam
Tantárgyi kapcsolatok: magyar nyelv és irodalom, mozgóképkultúra és médiaismeret, dráma és színház, történelem, állampolgári ismeretek
A teljes film elérhető itt (a Videotóriumon csak oktatási intézmények számára):
A film kapcsán feldolgozható témák:
- a diktatúra, a fasizmus áldozatai
- a kisember és az elnyomó hatalom, hős – antihős
- becsület, embernek lenni az embertelenségben
- a szabad véleménynyilvánítás joga
- befolyásolható tömeg, aljas indulatok felkeltése, támogatása, a fasizálódás fokozatai
- szembeszállni az igazságtalansággal, az igazságért kiállni
Feldolgozást segítő kérdések:
- Ismered-e Fábri Zoltán filmjeit (pl: Körhinta, Dúvad, Húsz óra, Magyarok, Édes Anna, Két félidő a pokolban, Isten hozta, őrnagy úr, Az ötödik pecsét, A Pál utcai fiúk stb.). Ha láttad már másik filmjét, miben hasonlított, milyen közös jegyeket fedeztél fel?
- Hogyan lehet befolyásolni egyéneket és tömegeket?
- Hogyan mutathatod ki a szeretetet, a barátságot? Hogyan lehet lekenyerezni vagy megvesztegetni valakit? Mi a különbség? Hogy ismered fel, hogy ki az igaz barát, és ki az, aki érdekből ajándékoz, dicsér?
- Miért jelenik meg Nyúl Béla álmában Hannibál tanár úr? Írd le, milyen volt ez az álom!
- Mennyire lepett meg a film vége? Mire számítottál, mi fog történni Nyúl Bélával? Ha már láttad korábban, próbálj visszaemlékezni, hogy mit vártál a film végétől.
- Ismersz-e olyan történetet, ahol a tömegek véleményét ilyen erőteljesen és gyorsan befolyásolták?
- Mit gondolsz Muray viselkedéséről? Miért árulta el Nyúl Bélát?
- Mit gondolsz Nyúl Béla tetteiről?
- Mit jelentett számodra az a jelenet, amikor a vakokat kísérte Nyúl Béla a Pokol tornác utca felé?
- Milyen szimbolikus jelenetek voltak a filmben?
- A diákjai és a családja mit gondoltak Nyúl Béla tanár
Feladatok:
- Válassz ki egy 1920 előtti fontos történelmi eseményt, találd ki ennek az eseménynek a fiktív, de reálisnak tűnő megcáfolást, ami hasonló indulatokat váltott volna ki és feldühíthette volna a prefasiszta hatalmat.
- Sorolj fel különbségeket Nyúl Béla kora és a jelenlegi kor között az alábbi szempontok alapján:
◇ társadalmi
◇ oktatási
◇ eszközhasználatban
◇ nyelvi - Milyen pozitív és negatív tettei vannak Nyúl Bélának?
- Sorold fel Nyúl Béla tetteit, és kategorizáld legalább négy, legfeljebb hat jellemző szerint. A négy-hat kategóriát te találd ki, hogy mi legyen (pl.: bátor, ostoba, hősies, meggondaltalan, hétköznapi tett stb.)!
- Milyen helyszíneken játszódik a film?
- Milyen szavakkal jellemzik Nyúl Bélát a film során a kollégái, az ismerősei, a barátai, a járókelők? Próbálj visszaemlékezni, hogy pontosan miket mondanak, és tedd időrendi sorrendbe a tulajdonságokat.
- Ha Nyúl Béláról ma készülne film a Marvel-univerzumban, milyen karakter lenne? Mi lenne a szuperképessége, és mi lenne a gyenge pontja? Írd le, hogy hogy nézne ki, vagy rajzold le.
- Készíts egy képzeletbeli egy oldalas interjút Hannibál tanár úrral!
Letölthető anyagok:
Online játékok: