A kiskakas gyémánt félkrajcárja – Tanári segédanyag

Ajánlott korosztály: 1–4. évfolyam

Tantárgyi kapcsolatok: vizuális kultúra, magyar nyelv és irodalom, digitális kultúra, etika,

 

A film kapcsán feldolgozható témák:

  • népmese, műmese
  • állatmese
  • adaptáció
  • bátorság
  • becsület
  • zsarnokság
  • elnyomás, kizsákmányolás
  • telhetetlenség, kapzsiság
  • igazság
  • bűn és bűnhődés

A kiskakas gyémánt félkrajcárja (forrás: NFI)

Feldolgozást segítő kérdések

  • Hogyan készül a rajzfilm? Hogyan készült a rajzfilm az 1950-es években Magyarországon?
  • Ismertétek az eredeti mesét?
  • Mik a mesék jellemzői? (szereplők, tulajdonságok, próbatételek, számok stb.)
  • Milyen mesei fordulatokat, próbatételeket ismertek?
  • Mi a különbség a népmese és a műmese között?
  • Milyen mesegyűjtőket ismertek?
  • Milyen más, bűn és bűnhődésről, vagy kapzsiságról szóló filmet, történetet, mesét ismertek?
  • Mi a film tanulsága?
  • Hogyan küzd a kiskakas az igazságtalanság ellen?
  • Kit vagy mit jelképez a kiskakas?
  • Hogyan léphetnek fel az emberek a hatalom igazságtalanságával szemben?  

Feladatok

  • Találjatok ki egy olyan mesét, amiben három próbát kell kiállnia a főhősnek.
  • Próbáljatok meg rímekben elmesélni egy történetet.
  • Hogy néz ki szerinted egy gyémánt félkrajcár? Rajzold le!
  • Meséljetek el egy veletek megtörtént igazságtalan helyzetet. Miért volt az és hogy lehetett (volna) igazságosan megoldani?

Letölthető anyagok:

Online játékok

Herczeg Zsófia

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem