A kiskakas gyémánt félkrajcárja – Tanári segédanyag

 

Ajánlott korosztály: 1–4. évfolyam

Tantárgyi kapcsolatok: vizuális kultúra, magyar nyelv és irodalom, digitális kultúra, etika,

 

A film kapcsán feldolgozható témák:

  • népmese, műmese
  • állatmese
  • adaptáció
  • bátorság
  • becsület
  • zsarnokság
  • elnyomás, kizsákmányolás
  • telhetetlenség, kapzsiság
  • igazság
  • bűn és bűnhődés

A kiskakas gyémánt félkrajcárja (forrás: NFI)

Feldolgozást segítő kérdések

  • Hogyan készül a rajzfilm? Hogyan készült a rajzfilm az 1950-es években Magyarországon?
  • Ismertétek az eredeti mesét?
  • Mik a mesék jellemzői? (szereplők, tulajdonságok, próbatételek, számok stb.)
  • Milyen mesei fordulatokat, próbatételeket ismertek?
  • Mi a különbség a népmese és a műmese között?
  • Milyen mesegyűjtőket ismertek?
  • Milyen más, bűn és bűnhődésről, vagy kapzsiságról szóló filmet, történetet, mesét ismertek?
  • Mi a film tanulsága?
  • Hogyan küzd a kiskakas az igazságtalanság ellen?
  • Kit vagy mit jelképez a kiskakas?
  • Hogyan léphetnek fel az emberek a hatalom igazságtalanságával szemben?  

Feladatok

  • Találjatok ki egy olyan mesét, amiben három próbát kell kiállnia a főhősnek.
  • Próbáljatok meg rímekben elmesélni egy történetet.
  • Hogy néz ki szerinted egy gyémánt félkrajcár? Rajzold le!
  • Meséljetek el egy veletek megtörtént igazságtalan helyzetet. Miért volt az és hogy lehetett (volna) igazságosan megoldani?

Letölthető anyagok:

Online játékok