Ajánlott korosztály: 1–4. évfolyam
Tantárgyi kapcsolatok: vizuális kultúra, magyar nyelv és irodalom, digitális kultúra, etika,
A teljes film elérhető itt (a Videotóriumon csak oktatási intézmények számára):
A film kapcsán feldolgozható témák:
- népmese, műmese
- állatmese
- adaptáció
- bátorság
- becsület
- zsarnokság
- elnyomás, kizsákmányolás
- telhetetlenség, kapzsiság
- igazság
- bűn és bűnhődés
Feldolgozást segítő kérdések
- Hogyan készül a rajzfilm? Hogyan készült a rajzfilm az 1950-es években Magyarországon?
- Ismertétek az eredeti mesét?
- Mik a mesék jellemzői? (szereplők, tulajdonságok, próbatételek, számok stb.)
- Milyen mesei fordulatokat, próbatételeket ismertek?
- Mi a különbség a népmese és a műmese között?
- Milyen mesegyűjtőket ismertek?
- Milyen más, bűn és bűnhődésről, vagy kapzsiságról szóló filmet, történetet, mesét ismertek?
- Mi a film tanulsága?
- Hogyan küzd a kiskakas az igazságtalanság ellen?
- Kit vagy mit jelképez a kiskakas?
- Hogyan léphetnek fel az emberek a hatalom igazságtalanságával szemben?
Feladatok
- Találjatok ki egy olyan mesét, amiben három próbát kell kiállnia a főhősnek.
- Próbáljatok meg rímekben elmesélni egy történetet.
- Hogy néz ki szerinted egy gyémánt félkrajcár? Rajzold le!
- Meséljetek el egy veletek megtörtént igazságtalan helyzetet. Miért volt az és hogy lehetett (volna) igazságosan megoldani?