A ceruza és a radír – Tanári segédanyag

 

Ajánlott korosztály: 1–4. évfolyam  

Tantárgyi kapcsolatok: vizuális kultúra, digitális kultúra, etika  

 

A film kapcsán feldolgozható témák:

  • rajzolás, rajzfilmkészítés 
  • együttműködés
  • megértés
  • barátság
  • harag, nézeteltérés
  • kibékülés
  • problémamegoldás
  • önreflexió  

A ceruza és a radír (forrás: NFI)

 

Feldolgozást segítő kérdések

  • Mit tudsz a rajzfilmkészítésről?
  • Mit tudsz a filmszalagról?
  • Ismersz még olyan animációs párosokat, akik folyton versengenek egymással?
  • Milyen tulajdonságokat tudnál mondani a két főszereplőre?  
  • Kivel azonosultál jobban, a radírral vagy a ceruzával?
  • Hogyan oldottad volna meg ezt a szituációt, amiben a film szereplői voltak?
  • Hogyan oldasz meg egy veszekedést a barátoddal?
  • Be szoktad látni, ha hibáztál? Mit érzel olyankor?
  • Miért veszekszünk valakivel?
  • Miért jó, ha együttműködünk másokkal?
  • Ha a barátaid veszekednek, hogy tudsz nekik segíteni a kibékülésben?

Feladatok

  • Játsszatok el egy vitát és annak megoldását, megoldásait!
  • Játsszátok el kettesével: egyikőtök ceruzával rajzol, a másik radírral radíroz, majd cseréljetek. Mit tapasztaltatok, milyenek voltatok egymással?
  • Találjatok ki párbeszédet a filmhez, és játsszátok el úgy, hogy valaki a radír és valaki a ceruza!
  • Mi van a tolltartódban? Hogy tudsz rendet tartani benne? Rajzold le a tolltartód kis lakóit!