Cigányok – Tanári segédanyag

 

Ajánlott korosztály: 7–12. évfolyam  

Tantárgyi kapcsolatok: történelem, állampolgári ismeretek, hon- és népismeret, etika, mozgóképkultúra és médiaismeret, dráma és színház, vizuális kultúra

A film és háttere

A Kádár-rendszer társadalomtörténetéről tanultakat jól kiegészítheti Sára Sándor filmje, amely a társadalom leginkább peremhelyzetű csoportja, a magyarországi roma/cigány népesség, azon belül a falusiak életéből villant föl jeleneteket. (A korszakban kizárólag a cigány kifejezést használták. Ez a film kiváló példája a kifejezés negatív felhang nélküli alkalmazásának.) A Kádár-rendszer idején fölgyorsult a cigányok szociális integrációja, valamint beillesztése az iparba. Kétélű volt a rendszer cigánypolitikája: miközben jelentős eredményei voltak szociális, munkaerő-piaci, oktatási téren, ugyanakkor az 1961-es A cigánylakosság helyzetének megjavításával kapcsolatos egyes feladatokról című párthatározat alapján tagadták a cigányság önálló nemzetiségi csoportként létezését, „bizonyos néprajzi sajátossága ellenére”. A Kádár-rendszer a cigányság asszimilálására törekedett, s csak 1984-ben ismerte el, hogy e réteg rendelkezik megőrizhető kulturális hagyományokkal (pl. a következő évben megalakult a Száztagú Cigányzenekar). A falun élő cigányság nagyiparba áramlása szociális, kulturális előrelépést jelentett az érintett társadalmi csoport számára. Ugyanakkor – akár ezek kikényszerítésére is – az állam esetenként adminisztratív, rendőri intézkedéseket alkalmazott (pl. kényszermosdatások).

Sára Sándor filmje nagy vitákat kavart, hiszen elsők között hívta fel a figyelmet az akkor peremhelyzetű falusi cigány lakosság életére. A rendező korábban földmérőként dolgozott, így eljutott az ország távoli tájaira, megismerkedve egyebek között a cigányság életkörülményeivel. Bár a film lírai hangulatú, Sára vigyázott arra, hogy ne szoruljon háttérbe a néprajzi elemek mellett a szociális mondanivaló.

Cigányok (forrás: NFI)

A felhasználás módja

A film érzékletes képet nyújt a cigányság peremhelyzetéről a falusi társadalomban. A szegénység bemutatása mellett arról is, hogy a cigányság és a „hatalom/többségi társadalom” világa nem érintkezik egymással. (Ennek szimbolikus eleme, amikor a gyerekek nézik az elsuhanó autókat, vonatokat, repülőgépeket.) Egyúttal megismertet a hagyományos cigánykultúra jeleneteivel is (az öregember éneke a film elején, az idős asszony lovári nyelvű mesélése a film második felében).

A cigányok nyomorúsága és a környező társadalom, a technikai civilizáció összehasonlítása, ütköztetése jó alkalom lehet a történelem órán a cigányság korabeli helyzetének megismerésére.

Kérdések

  • Gyűjtsék össze a filmbéli cigányság tárgyi kultúrájának elemeit: a film készítése idejében még tradicionálisnak tekinthető (a szegényparasztokéhoz közel álló) cigány ruházatot, valamint a cigány család házának belsejét! Szükség esetén tanári segítséggel ismerjék fel, hogy az 1950-es évekig a legszegényebb (nem cigány) parasztemberek is hasonló körülmények között éltek! 
  • Melyek azok a tárgyak, amelyek a hatalmat/többségi társadalmat jellemzik, s nem részei a cigányság világának (pl. autó, repülőgép, egészségügyi eszközök)? Csoportosítsák a cigányság életmódját, illetve a hatalmat/többségi társadalmat jellemző tárgyi kultúra elemeit! 
  • Gondolják végig, hogyan változhatott az 1950–60-as években a városi lakosság életmódja, komfortja! Használják föl, amit az életmód váltásának történetéről a Horthy-korszakban és az 1950-es években tanultak! Milyen háztartási eszközök jelenhettek meg, amelyek hiányoznak a filmen látott cigány háztartásokból?
  • Az orvosi vizsgálat elemzése révén a tanulók képet kaphatnak a „hatalom” és a cigányság kapcsolatáról. Ezt tanári háttér-információ vagy egy emelt szintű érettségire készülő diák beszámolója segítse! (Az egészségügy mint szisztematikus rendszer a 20. század terméke. Szimbolikus a távolság a falusi körülmények között élő, fejkendős cigány anyák meg az autóból kiszálló orvosok között. Több száz év választja el a találkozó szereplők világát. Az orvos itt nem a jóságos doktor bácsi, hanem a hatalom képviselője, akinek jelenléte akár fenyegető is lehet.)
  • Vizsgálják meg, miként viszonyulnak a cigányok az orvoshoz, és fordítva! Következtessenek az orvos kérdéseiből arra, hogy milyen problémák jellemzik a cigányság mindennapjait (pl. iskolába járás kérdése, alultápláltság)! 
  • Hogyan reagálnak a cigány nők az orvos megjelenésére, illetve az orvos a cigányok problémáira?
  • Vitassák meg, mit gondolnak a vizsgálat körülményeiről, az orvos magatartásáról!

Cigányok (forrás: NFI)

Emelt szintű érettségire készülőknek

  • Keressenek (házi feladatként vagy csoportosan, együttműködve, okostelefon alkalmazásával) más példákat a történelemből, amikor az orvosok a hatalom kiszolgálóiként jelentek meg!
  • Milyen gondokat fogalmaznak meg a film szereplői (szegénység, lakásépítés, kevés fizetés stb.)?
  • Melyek voltak azok a problémák, amelyek saját önképe szempontjából kényes kérdésként érinthették a szocialista rendszert? (Ez feltételezi a Kádár-rendszer politikájáról tanultak ismeretét. A tanár rávezetheti a diákokat arra, hogy a rendszer tagadta nemcsak a cigányság, mint önálló nemzetiségi csoport létezését, hanem azt is, hogy az országban továbbra is létezik mélyszegénység.) 
  • A film elején látható újságcikkrészletek felhasználásával fogalmazzák meg, mi volt a hatalom célja a cigányokkal kapcsolatban!      

Egyéni munka

  • Írják le, mi volt a legérdekesebb, legdöbbenetesebb… számukra! Pár- vagy csoportmunkában vitassák meg, majd az osztály közösen összegezze a válaszokat.
  • Milyen vágyai (életcéljai) vannak a filmben megszólaló gyerekeknek?

Cigányok (forrás: NFI)

Csoportmunkában is megvitathatóak az alábbiak

  • A gyerekek és a járművek – Miért nézhetik? (Unatkozás, jelképes tartalom, pl. kitörés innen…)
  • Mese – Idézzenek fel a cigányok hagyományos életmódjára utaló elemet! A film mely részével ütköztetnék a mesét?
  • Milyen hasonlóságot és milyen különbséget látnak a cigányok/romák akkori és mai helyzetében?

Kreatív feladatok:

  • Írjanak a film alapján újságcikket ezzel a címmel: Nekünk nem jár segítség? Vitassák meg, megjelenhetett volna ez a cikk a film bemutatása után!
  • Készítsék el egy mai dokumentumfilm tervezetét! Fogalmazzák meg, milyen témákat jelenítenének meg!