Apa – Tanári segédanyag

Ajánlott korosztály: 11–12. évfolyam

Tantárgyi kapcsolatok: magyar nyelv és irodalom, mozgóképkultúra és médiaismeret, történelem, vizuális kultúra, hon- és népismeret, etika, dráma és színház

A teljes film elérhető itt (a Videotóriumon csak oktatási intézmények számára):

 

  

I. RÁHANGOLÓDÁS

1. Milyen képzetek, tulajdonságok, tárgyak tartoznak számotokra az ’apa’ jelentéséhez? Gyűjtsünk össze minél többet! Egészítsük ki a listát kulturális (irodalom, film, zene stb.) példákkal is!

2. Helyezd el az alábbi eseményeket az idővonalon!

  • 1956-os forradalom
  • a második világháború vége
  • Roosevelt elnök halála
  • nyilas hatalomátvétel
  • kommunista hatalomátvétel  

3. A film címét és alcímét (Apa – Egy hit naplója) egy idézet követi:

„...nézek farkasszemet,
emberarcú, a hiányoddal!”

  • Fejtsd ki, mit tudunk meg, mit sejthetünk a filmről csak a címet, az alcímet és az idézetet ismerve!
  • A versben az emberarcú Istenre vonatkozik, a filmben az apára – mi a kapcsolat a két alak, a két toposz között?  

 

II. JELENTÉSTEREMTÉS

 1. Nézzétek meg a film első tíz percét és válaszoljatok az alábbi kérdésekre!

(A teljes filmben: 1:45–10:35)

  • Mit tudunk meg a főszereplő és az édesapja viszonyáról?
  • Milyen információkból tudjuk mindezt, milyen eszközökkel él a rendező?
  • Mit néznek a moziban a főszereplő szülinapján?
  • Kiknek a kivégzését vetítik a moziban a film előtt? Miért?  

 

2. Nézzétek meg a film Apa tárgyai című részletét! Próbáljátok meg minél több tárgy nevét felírni! Mennyit sikerült összegyűjteni? Milyen a viszonya Bencének és Bence édesanyjának ezekhez a tárgyakhoz?

( A teljes filmben: 4:42–10:35)

3. Nézzétek meg a képeket Takó Bence édesapjának tárgyairól!

  • Mit tudunk meg róla csak a tárgyai alapján?
  • Téged melyik tárgyaid mutatnának be jól? Készíts a filmből kivágottakhoz hasonló fényképet!
 
 
 
 
 
 
 
 

         

4. Nézzétek meg a film iskolai jeleneteit, és válaszoljatok az alábbi kérdésekre!

(A teljes filmben: 10:35–19:52)

  • Mi az oka, hogy az osztályból ilyen sok fiúnak nem él az apukája?
  • Honnan tudjuk, hogy amit a filmben látunk, a film valóságához tartozik, vagy éppen képzelődés? Milyen eszközök mentén különül el a kettő? 
  • Mi játszódhat le a történet valós idejében, amíg nézőként Takó Bence képzeletét látjuk? Írd meg az üldözéses jelenet történetét Bence szavaival!
  • Töltsétek ki a táblázatot!

Bence több ízben beleéli magát abba a fantáziába, majd hazugságba, hogy az édesapja partizán volt. Miért és milyen következményekkel? Hogy érzi magát tőlük?

Bence motivációi következmények Bence érzései
 1. vágyakozás egy fantázia, egy kapaszkodó kialakulása, apa-kép formálódása  izgalom, boldogság, büszkeség
 2.    
 3.    
 4.    

  

5. Nézzétek meg a film egy részletét, és válaszoljátok meg a kérdéseket!

(A teljes filmben: 43:41–49:26)

  • Rajzoljátok meg a film néhány percében Bencével történő események érzelmi grafikonját! Jelöljétek az x tengelyen a néhány perc fontos történéseit, az y tengelyen pedig a hozzájuk tartozó érzelmi állapotot! A 0-hoz közelebbi értékek negatívabb, a távolabbi értékek pozitívabb érzéseket jelöljenek! Mi jellemzi Bence érzelmi állapotát?
  • Mikor kész a grafikon, másik színnel rajzoljátok be rajta a történelmi események alakulásának irányát! Milyen eltérések vannak?  

6. Nézzétek meg a film forgatásról szóló részletét és válaszoljátok meg az alábbi kérdéseket!

(A teljes filmben: 54:11–1:00:00)

  • Miről szól a forgatott film?
  • Mit akar elérni a statisztáknál a rendező?
  • Hogyan változik meg a statiszták viselkedése a jelenet végére?
  • Miért szürreális a filmbeli forgatás?  

7. A forgatás után az alábbi beszélgetés-részlet hangzik el. Miben más a beszélő tudása a háborúról, amit átélt, mint a ti tudásotok, akik tanultatok róla, de nem éltétek át?

„Érdekes. Fogalmam sincs, mit csinált apám ’44-ben. Katona volt. Biztos nem is tudott semmiről. És ha a bőrét mentette? Az se lehetett könnyű. Az egész háborúból csak homályos foltokra emlékszem. Döglött lovak, bombázás.” 

8. Nézzétek meg Anni és Bence párbeszédét, és válaszoljatok a kérdésekre!

(A teljes filmben: 1:00:00–1:04:39)

  • Mi történt Anni családjával? 
  • Miért nem merte Anni vállalni az identitását?
  • Mi okoz neki jelenleg nehézséget így, hogy már nem akar hazudni többet?
  • Miért nem akarja Anni, hogy Bence hazakísérje?
  • Vajon miért hazudik Bence ebben a helyzetben?  

9. Nézzétek meg a film egy részletét és rögzítsétek gondolattérképen a Bence édesapjáról szerzett újabb információkat!

(A teljes filmben: 1:10:46–1:16:40)

10. Nézzétek meg a film utolsó tíz percét és válaszoljátok meg az alábbi kérdéseket! 

(A teljes filmben: 1:16:40–1:25:31)

  • Mik a felnövés lépései, jelei ebben a részletben? Gyűjtsétek össze!
  • Mennyiben sikerül Bencének a felnövés felé lépnie? Vitassátok meg!

 

III. REFLEXIÓ

1. Az alábbi kommentek a port.hu portálon (utolsó elérés: 2022.01.21.) olvashatók a filmről. Válaszd ki az egyiket és írj hosszabb, 80-100 szavas választ, amiben egyértelműen állást foglalsz a komment állításai mellett vagy ellen! Véleményed legalább három érvvel támaszd alá! Íráskor figyelj a komment levélszerű sajátosságaira (megszólítás, utalás az előzményekre, lezárás) és az udvarias nyelvhasználatra!

„Hát, mára már nézhetetlenül elavult film. Nem csak a minősége miatt, hanem mert ennyire bárgyú történettel már nehéz lenne valakit leültetni (nemhogy moziba, de tévé elé sem...). Végigszenvedtem, azt hittem lesz értelme – nem volt. Nem érdemli meg a még a 3-as minősítést sem. Talán Sára miatt érdemelne, de hát nem lehet külön nézni az op. mu[n]kát a filmtől. :(”  

„Jó film, de hiányzott belőle valami, a forgatókönyv nagyobb részleteket kívánt volna szerintem, nem volt egyértelmű a kapcsolata a főhősnek a lánnyal, nem volt kidolgozott a megismerkedésük folyamata.”  

2. Írj műelemző esszét a filmről 500-800 szó terjedelemben, amiben jellemzed Bence viszonyát az édesapjához, és elemzed, hogy ezt a viszonyt a film milyen eszközökkel jeleníti meg. Íráskor támaszkodj az alábbi két szövegrészletre, figyelj a logikus szerkezeti felépítésre és törekedj a választékos nyelvhasználatra!

„Amit apáról meséltem, az nem igaz. A bőrkabát is csak mese. Volt benne sok igaz dolog is, de hogy mi, azt most már nem tudom. Meséltem csak, és így könnyebb lett minden. Érted ezt?”  

„Át kell úsznom a Dunát. Egyszer kell csinálnom valamit a magam erejéből. […] Nem mesélni, hogy apa átúszta, higgyetek nekem, mintha én úsztam volna át. A gyöngék mesélnek, csak a gyöngék.” 

3. Mi az, ami biztosan itt maradna az életedből, ha örökre a világ másik végére kellene költöznöd? Milyen tárgyak, milyen nagy- és kisközösségi szerepek, növények, állatok, más emberek milyen veled kapcsolatos érzései és történetei képeznék le a helyed? A kérdések mentén készíts kiállítási installációt, fotózd le, és az elkészült képet, képeket mutasd be az osztálytársaidnak!   

           

Letölthető anyagok:

Online játékok:

Bass Judit – Magyartanárok Egyesülete

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem