Apa – Tanári segédanyag

 

Ajánlott korosztály: 11–12. évfolyam

Tantárgyi kapcsolatok: magyar nyelv és irodalom, mozgóképkultúra és médiaismeret, történelem, vizuális kultúra, hon- és népismeret, etika, dráma és színház

  

I. RÁHANGOLÓDÁS

1. Milyen képzetek, tulajdonságok, tárgyak tartoznak számotokra az ’apa’ jelentéséhez? Gyűjtsünk össze minél többet! Egészítsük ki a listát kulturális (irodalom, film, zene stb.) példákkal is!

2. Helyezd el az alábbi eseményeket az idővonalon!

  • 1956-os forradalom
  • a második világháború vége
  • Roosevelt elnök halála
  • nyilas hatalomátvétel
  • kommunista hatalomátvétel  

3. A film címét és alcímét (Apa – Egy hit naplója) egy idézet követi:

„...nézek farkasszemet,
emberarcú, a hiányoddal!”

  • Fejtsd ki, mit tudunk meg, mit sejthetünk a filmről csak a címet, az alcímet és az idézetet ismerve!
  • A versben az emberarcú Istenre vonatkozik, a filmben az apára – mi a kapcsolat a két alak, a két toposz között?  

 

II. JELENTÉSTEREMTÉS

 1. Nézzétek meg a film első tíz percét és válaszoljatok az alábbi kérdésekre!

(A teljes filmben: 1:45–10:35)

  • Mit tudunk meg a főszereplő és az édesapja viszonyáról?
  • Milyen információkból tudjuk mindezt, milyen eszközökkel él a rendező?
  • Mit néznek a moziban a főszereplő szülinapján?
  • Kiknek a kivégzését vetítik a moziban a film előtt? Miért?  

 

2. Nézzétek meg a film Apa tárgyai című részletét! Próbáljátok meg minél több tárgy nevét felírni! Mennyit sikerült összegyűjteni? Milyen a viszonya Bencének és Bence édesanyjának ezekhez a tárgyakhoz?

( A teljes filmben: 4:42–10:35)

3. Nézzétek meg a képeket Takó Bence édesapjának tárgyairól!

  • Mit tudunk meg róla csak a tárgyai alapján?
  • Téged melyik tárgyaid mutatnának be jól? Készíts a filmből kivágottakhoz hasonló fényképet!
 
 
 
 
 
 
 
 

         

4. Nézzétek meg a film iskolai jeleneteit, és válaszoljatok az alábbi kérdésekre!

(A teljes filmben: 10:35–19:52)

  • Mi az oka, hogy az osztályból ilyen sok fiúnak nem él az apukája?
  • Honnan tudjuk, hogy amit a filmben látunk, a film valóságához tartozik, vagy éppen képzelődés? Milyen eszközök mentén különül el a kettő? 
  • Mi játszódhat le a történet valós idejében, amíg nézőként Takó Bence képzeletét látjuk? Írd meg az üldözéses jelenet történetét Bence szavaival!
  • Töltsétek ki a táblázatot!

Bence több ízben beleéli magát abba a fantáziába, majd hazugságba, hogy az édesapja partizán volt. Miért és milyen következményekkel? Hogy érzi magát tőlük?

Bence motivációi következmények Bence érzései
 1. vágyakozás egy fantázia, egy kapaszkodó kialakulása, apa-kép formálódása  izgalom, boldogság, büszkeség
 2.    
 3.    
 4.    

  

5. Nézzétek meg a film egy részletét, és válaszoljátok meg a kérdéseket!

(A teljes filmben: 43:41–49:26)

  • Rajzoljátok meg a film néhány percében Bencével történő események érzelmi grafikonját! Jelöljétek az x tengelyen a néhány perc fontos történéseit, az y tengelyen pedig a hozzájuk tartozó érzelmi állapotot! A 0-hoz közelebbi értékek negatívabb, a távolabbi értékek pozitívabb érzéseket jelöljenek! Mi jellemzi Bence érzelmi állapotát?
  • Mikor kész a grafikon, másik színnel rajzoljátok be rajta a történelmi események alakulásának irányát! Milyen eltérések vannak?  

6. Nézzétek meg a film forgatásról szóló részletét és válaszoljátok meg az alábbi kérdéseket!

(A teljes filmben: 54:11–1:00:00)

  • Miről szól a forgatott film?
  • Mit akar elérni a statisztáknál a rendező?
  • Hogyan változik meg a statiszták viselkedése a jelenet végére?
  • Miért szürreális a filmbeli forgatás?  

7. A forgatás után az alábbi beszélgetés-részlet hangzik el. Miben más a beszélő tudása a háborúról, amit átélt, mint a ti tudásotok, akik tanultatok róla, de nem éltétek át?

„Érdekes. Fogalmam sincs, mit csinált apám ’44-ben. Katona volt. Biztos nem is tudott semmiről. És ha a bőrét mentette? Az se lehetett könnyű. Az egész háborúból csak homályos foltokra emlékszem. Döglött lovak, bombázás.” 

8. Nézzétek meg Anni és Bence párbeszédét, és válaszoljatok a kérdésekre!

(A teljes filmben: 1:00:00–1:04:39)

  • Mi történt Anni családjával? 
  • Miért nem merte Anni vállalni az identitását?
  • Mi okoz neki jelenleg nehézséget így, hogy már nem akar hazudni többet?
  • Miért nem akarja Anni, hogy Bence hazakísérje?
  • Vajon miért hazudik Bence ebben a helyzetben?  

9. Nézzétek meg a film egy részletét és rögzítsétek gondolattérképen a Bence édesapjáról szerzett újabb információkat!

(A teljes filmben: 1:10:46–1:16:40)

10. Nézzétek meg a film utolsó tíz percét és válaszoljátok meg az alábbi kérdéseket! 

(A teljes filmben: 1:16:40–1:25:31)

  • Mik a felnövés lépései, jelei ebben a részletben? Gyűjtsétek össze!
  • Mennyiben sikerül Bencének a felnövés felé lépnie? Vitassátok meg!

 

III. REFLEXIÓ

1. Az alábbi kommentek a port.hu portálon (utolsó elérés: 2022.01.21.) olvashatók a filmről. Válaszd ki az egyiket és írj hosszabb, 80-100 szavas választ, amiben egyértelműen állást foglalsz a komment állításai mellett vagy ellen! Véleményed legalább három érvvel támaszd alá! Íráskor figyelj a komment levélszerű sajátosságaira (megszólítás, utalás az előzményekre, lezárás) és az udvarias nyelvhasználatra!

„Hát, mára már nézhetetlenül elavult film. Nem csak a minősége miatt, hanem mert ennyire bárgyú történettel már nehéz lenne valakit leültetni (nemhogy moziba, de tévé elé sem...). Végigszenvedtem, azt hittem lesz értelme – nem volt. Nem érdemli meg a még a 3-as minősítést sem. Talán Sára miatt érdemelne, de hát nem lehet külön nézni az op. mu[n]kát a filmtől. :(”  

„Jó film, de hiányzott belőle valami, a forgatókönyv nagyobb részleteket kívánt volna szerintem, nem volt egyértelmű a kapcsolata a főhősnek a lánnyal, nem volt kidolgozott a megismerkedésük folyamata.”  

2. Írj műelemző esszét a filmről 500-800 szó terjedelemben, amiben jellemzed Bence viszonyát az édesapjához, és elemzed, hogy ezt a viszonyt a film milyen eszközökkel jeleníti meg. Íráskor támaszkodj az alábbi két szövegrészletre, figyelj a logikus szerkezeti felépítésre és törekedj a választékos nyelvhasználatra!

„Amit apáról meséltem, az nem igaz. A bőrkabát is csak mese. Volt benne sok igaz dolog is, de hogy mi, azt most már nem tudom. Meséltem csak, és így könnyebb lett minden. Érted ezt?”  

„Át kell úsznom a Dunát. Egyszer kell csinálnom valamit a magam erejéből. […] Nem mesélni, hogy apa átúszta, higgyetek nekem, mintha én úsztam volna át. A gyöngék mesélnek, csak a gyöngék.” 

3. Mi az, ami biztosan itt maradna az életedből, ha örökre a világ másik végére kellene költöznöd? Milyen tárgyak, milyen nagy- és kisközösségi szerepek, növények, állatok, más emberek milyen veled kapcsolatos érzései és történetei képeznék le a helyed? A kérdések mentén készíts kiállítási installációt, fotózd le, és az elkészült képet, képeket mutasd be az osztálytársaidnak!   

           

Letölthető anyagok:

Online játékok: