Torzók

A magyar Twist Olivér nyomasztó meséje a Kádár-kori nevelőintézetekről.

színes magyar játékfilm, 2001, rendező: Sopsits Árpád

forgatókönyvíró: Sopsits Árpád, operatőr: Szatmári Péter, szereplők: Fodor Tamás, Mácsai Pál, Gálffi László, Kovács Lajos, Mészáros Tamás, Szabó László, producer: Kardos Ferenc, Kántor László, gyártó: Budapest Filmstúdió, Duna Televízió Rt., 98 perc, felújítás: 2K restaurált  

A film adatlapja a Filmkeresőn

Miről szól?

1960, Magyarország. Áron (Mészáros Tamás) a szülei válása után apjához (Gáspár Sándor) kerül, aki nem bír vele, és pár hónap után nevelőintézetbe adja. A 9 éves fiú a barátság, a nemiség és a művészet első élményeit itt éli át, de a szadista szigor hatására elhatározza, hogy megszökik a barátaival.

Mitől különleges?

A Torzók az ún. hatvanas évek-filmek kései leszármazottja. Mivel a rendszerváltás után született, már nem kellett a sorok között megfogalmaznia üzenetét, ennek köszönhetően a korábbiaknál jóval nyomasztóbbnak festi fel a Kádár-kor hajnalát.

A helyszín metaforikus: a levert ’56-os forradalom után a magyarországi élet börtönnek érződik.

Az iskolában honos szadizmus a kinti megtorlások kegyetlenségét idézi. Az igazgató a felelősségre vonástól való félelmében nyomja el a fiatalokat (és tiltja az imádkozást), Csapó (Mácsai Pál) viszont már meggyőződéses szadista, aki a kegyetlen kinti világra akarja megtorlásaival felkészíteni a gyerekeket. Vele szemben áll a jólelkű, a forradalomban való részvétele miatt bebörtönzött, majd a vidéki nevelőintézetbe száműzött matektanár (Gálffi László), akitől empátiát, a művészet iránti fogékonyságot és a csillagos égbolt szeretetét tanulja Áron. A gyerekek szökése végül kudarcba fullad, mert ’56 után ilyennek tűnt a kelet-európai lázadás: hiábavalónak, amely cél nélkül a semmibe tart.

A kilátástalanul lassan csorgó időt ragadja meg

Hogyan készült?

A Torzók önéletrajzi ihletésű film, amit a hatvanas évek elején nevelőintézetbe került Sopsits saját és társai élményéből írt. A szülei elváltak, az apja újraházasodott, és azt mondták neki, kirándulni mennek, majd leadták az intézetben – ez a trauma mélyen beleégett, és miután felnőttként egy álmában újra előjött, három hét alatt kicsúszott belőle a forgatókönyv. Sopsits nem a külsődleges díszleteivel, a mindenhová kitűzött vörös csillaggal vagy a Lenin-portrékkal, és a folyamatos elvtársozással akarta életre kelteni a korszakot, hanem annak nyomott hangulatát és időérzetét igyekezett megragadni: a kilátástalanul lassan csorgó időt. A jeleneteket alulvilágították, a többségük éjszaka vagy félhomályban játszódik, a szereplőket pedig szűk szobákba helyezték, hogy az emberekre rázáródó térrel keltsék fel a bebörtönzöttség érzetét.  

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A Torzók Sopsits kamaszokról szóló, a bűn és bűnhődés kérdései körül forgó trilógiájának legsikeresebb darabja, amivel a rendező beváltotta emlékezetes debütálása, a Céllövölde után a nevéhez fűzött ígéreteket. Rendezői díjat kapott a Filmszemlén, az Oscarra a Torzókat nevezte Magyarország (jelölést végül nem kapott), és a nemzetközi filmfesztiválokon is szép karriert futott be: Montrealban megosztott fődíjat nyert, ahol „a magyar Twist Olivérként” dicsérték.

 


Egy emlékezetes jelenet
 

Felelősségre vonják a gyerekeket a szökés után, amibe egyik társuk belehalt, egy másik pedig kórházba került. Sopsits olvasatában a korszakban mindenki egyszerre volt áldozat, résztvevő és bűnös, de a rendszer visszássága abban mutatkozik meg, hogy Áronból kizárólagos bűnbakot csinálnak, és a részigazságból teljes igazságot faragnak – vagyis hazudnak. Csapó szenvtelen mondataival örökre elülteti a gyerekben a lelkifurdalást: „Barátkozz meg kisfiam a gondolattal, hogy gyilkos vagy. Gyilkos.”

Olvass tovább!

Mátyás Péter: Fiúk a rács mögött, Sopsits Árpád: Torzók. Filmkultúra, 2002
Bori Erzsébet: Kora bánat, Torzók. Filmvilág, 2001/10, 10-11.
Székely Gabriella: Filmjeim fejszecsapások, Beszélgetés Sopsits Árpáddal. Filmvilág, 2001/10, 8-9.

A rendező

Sopsits Árpád a 2018-as Budapesti Klasszikus Film Maratonon (fotó: Déri Miklós)
Adatlapja a Filmkeresőn

Tudtad?

Amellett, hogy Sopsits Árpád talán legsikeresebb filmje, a Torzók Mácsai Pál életében is fontos fordulatot hozott. Bár Mácsainak korábban is voltak kisebb filmszerepei, bevallása szerint a Torzók tette őt igazán jó filmszínésszé.

Soós Tamás

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem