Tagfelvétel

Miért jelentkezik egy 18 éves kiskommunista a Pártba? A felvételi rendszert kritizálni sem kell, önmagától válik a rendszer abszurd karikatúrájává.

fekete-fehér magyar dokumentumfilm, 1972, rendező: Vitézy László

operatőr: Pintér György, 30 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Miről szól?

Egy 18 éves fiú jelentkezik a Pártba. Négy éve tagja a Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetségnek, a KISZ-nek, de fiatal kora miatt sokan gyanakvással fogadják a felvételi kérelmét. A film azt követi végig, milyen követelményeket támasztanak a jelentkezővel szemben, milyen feltételeknek kell megfelelnie a fiatal kommunistának. A párttagfelvételi procedúra végül a rendszer működését is megvilágítja.

Mitől különleges?

Vitézy László rövid dokumentumfilmje úgy nyújtja a kádári diktatúra abszurd kritikáját, hogy nem tesz mást, csak rögzíti egy párttagfelvétel folyamatát. Fiatal munkásgyerekeket látunk, akik akadozva, életidegen mondatokban sorolják a Pártról tanult propagandát. A Tagfelvétel első körben a szocialista bürokrácia nyelvének karikatúrájává válik, melyben az ideologikus kijelentések üresen konganak,

 a résztvevők nyelve belebotlik a nehézkes mondatokba, és vicces ellentmondásokba keverednek.

(„Tudomásom szerint minden KISZ-taggyűlésen ott volt. Persze, volt olyan, amikor nem volt ott, de akkor igazoltan hiányzott.”) A Tagfelvétel az ideológiai lózungokat is leleplezi, amikor azokat az egyszerű, jóhiszemű munkásgyerek megpróbálja átszűrni a saját világképén, és a film közepére illesztett riportban a vasfüggöny mögé csak megszűrten jutó információk alapján fejti ki véleményét a világpolitikáról. („Van ez az amerikai-vietnámi háború. Ezt nyújtják, mint a rétest. Mi okból? Ezt én nem tudom, de ezzel sem értek egyet, mert egy akkora hatalmas országnak mi szüksége lehet egy olyan kis országra, mint Vietnám?”). Amit az ifjú kommunisták a párttagfelvételi gyűlésen előadnak, az a paranoia felé tartó gyanakvás és az önmaga kisszerűségéről tudomást nem vevő politizálás velejéig abszurd egyvelege.

Hogyan készült?

Vitézy László a Balázs Béla Stúdióban forgathatta le első kisfilmjét, a Tagfelvételt. Későbbi pályája is a dokumentarizmus jegyében telt, részt vett az oktatás helyzetét feldolgozó monumentális – hétórás – Nevelésügyi sorozat elkészítésében, főművének pedig a Vörös föld című dokumentarista játékfilm tekinthető.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A Tagfelvétel a groteszk dokumentumfilmek sorát bővíti, amit Gazdag Gyula kezdett meg a Hosszú futásodra mindig számíthatunk című filmjével. Csakúgy, mint Dárday István Fogadalomtétele, a Tagfelvétel is a pártszervezetek működésének visszásságairól tudósít. A banális eset a képi rögzítés során modellértékű tünetévé válik a rendszernek, csakúgy, mint A határozat című dokumentumfilmben.

 
Egy emlékezetes jelenet

Megfogalmazódik a visszatérő kérdés: miért akarja felvetetni magát egy 18 éves fiatal a Pártba, milyen tevékenysége jogosítja fel őt a tagságra, mire a 18 éves fiatal a Párt ideológiáját kissé kusza mondatokban visszaadva, de szimpatikus és néhol tanácstalan őszinteséggel válaszol.

A rendező

Vitézy László az Érzékeny búcsú a fejedelemtől című film forgatásán, 1986-ban (fotó: B. Müller Magda/NFI)
Adatlapja a Filmkeresőn

Tudtad?

Vitézy László dokumentumfilmekkel kezdte a pályáját. A Budapesti Iskola többi tagjával azt gondolták, elődeiknek nemcsak a játékfilmjeik hamisak, de dokumentumfilmjeik is életidegenek, propagandisztikusak. „Nekünk meg elég volt a valóságot mutatni, már kritikát fogalmaztunk meg. Mindig azt kérdezik, hogy a szocializmus idején hogyan tudtuk a filmjeinket elkészíteni. Átveréssel. Úgy kerültem be harmadszorra a főiskolára is. Egy operatőr barátom azt mondta, hogy őt föl fogják venni, mert Major Tamás tanácsára belépett a pártba. (…) Osztályidegenek voltunk. Apámnak a Margit körúton volt egy papír- és írószerboltja. Földönfutók lettünk, mert kipateroltak minket a rózsadombi villából, apám segédmunkásként dolgozott, s az öttagú család Rákosligeten lakott egy szobában. Ezt a történetet persze felhasználtam első dokumentumfilmemben, a Tagfelvételben.” – vallotta a rendező egy interjúban.

Soós Tamás

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem