Sziámi macska

A vonzó sziámi énekesnő magába bolondítja a két jó barátot. Számos tréfás félreértés után végül mindenki megbékél a sorsával. Kalmár László népszerű zenés vígjátéka Szeleczky Zitával a főszerepben.

fekete-fehér magyar játékfilm, 1943, rendező: Kalmár László

forgatókönyvíró: Kalmár László, operatőr: Icsey Rudolf, vágó: Kerényi Zoltán, zene: De Fries Károly, főszereplők: Szeleczky Zita, Hajmássy Miklós, Bilicsi Tivadar, Makláry Zoltán, Simon Marcsa, Erdélyi Mici, 112 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Miről szól?

A jómódú agglegény, Doktor Toronyi Pál (Hajmássy Miklós) boldog házasságról és hét gyermekről álmodozik. A nőkkel azonban nincs szerencséje, előbb-utóbb minden menyasszonya otthagyja. A kényes ízlésű színésznővel hasonlóan jár, épp a híres ruhatervező barátja szalonjában szakítanak. Csipke Laci (Bilicsi Tivadar) egy mulatóban, néhány pohár mellett vigasztalja a férfit. Toronyi elhatározza, az első útjába akadó nőt elveszi. Csipke próbálja lebeszélni a tervről. Szerinte minden nő számító, ezért jobban jár, ha agglegény marad. A színpadon ekkor feltűnik a vonzó sziámi énekesnő, akibe Toronyi azonnal belehabarodik. A barátja próbál a lelkére beszélni, kevés sikerrel. Az előadás után a szerelmes férfi az öltözőbe siet.

A félvér nő valójában Takács Manci (Szeleczky Zita), a híres Ázsia-kutató házmesterének egyetlen lánya. A fiatal színésznő korábban nem kapott munkát, így kitalálta az egzotikus alteregót. Az éppen Szingapúrban tartózkodó professzor (Abonyi Géza) házában rengeteg távol-keleti holmi áll a rendelkezésére. Az udvarolni érkező Toronyit a nő könnyedén becsapja. Manci maga is vonzódik a férfihez, ám fél bevallani neki az igazságot. Csipke Laci közben szeretné megakadályozni a házasságot. Elhiteti a nővel, hogy Toronyi megcsalja, de eközben ő is szerelmes lesz. A két barát szenvedélyes versengésbe kezd. Időközben hazatér a professzor, aki felfedi a már nagykorú Manci előtt az igazságot.

A nő nem véletlenül vonzódik a keleti kultúrához, hisz valóban félvér származású. A kutató még csecsemőként talált rá, akit pedig a szüleinek gondolt, csupán felnevelték. A professzor egy gazdag keleti vőlegényjelöltet is bemutat neki, akivel a nő végül messzire utazik. Toronyi és Csipke már nem találja otthon, de Manci egy sziámi macskát hagy nekik ajándékba.

Mitől különleges?

A kölcsönös félreértésekből kialakuló szerelmi háromszög klasszikus vígjátéki alaphelyzetét a Sziámi macska egzotikus keleti motívumokkal frissíti fel. Sziám Thaiföld második világháború előtt használatos neve, az áthallásos cím így egyszerre utal a hősnőre és a kedvelt macskafajtára. A Távol-Kelet titokzatos és mesés világnak számított a korabeli közönség számára. Akkoriban a nézők még nem rendelkezhettek olyan mennyiségű és minőségű információval, ami ma magától értetődőnek számít.

A távoli kultúrákról szóló ismeretek elsősorban úti beszámolók, irodalmi alkotások és a neves utazók fényképei és hazahozott tárgyai révén terjedtek. E szempontból a harmincas években a kínai Sanghaj kiemelt jelentőségű volt, hiszen a szabad kereskedelmi városban nagyobb magyar kolónia élt és dolgozott. A szerteágazó kapcsolatokat jól szimbolizálja, hogy a korszak egyik ikonikus budapesti mulatója a Sanghay nevet viselte. 

A kor átlagembere számára a Távol-Kelet világa meghökkentően szokatlannak tűnhetett.

A Sziámi macska e messzi vidékekről alkotott képe a 19. századi romantika még kissé egyoldalú és ellentmondásos felfogásával rokon. Az egyszerre vonzó és taszító idegenség a Sziámi macska legfontosabb humorforrása.

A felhőtlen kikapcsolódást szolgálja

Hogyan készült?

A filmet gyártó Mester Film Kft. 1938-ban alakult. A cég nemcsak saját alkotásokat készített, de forgalmazással is foglalkozott. Eleinte irodalmi klasszikusokat és életrajzokat filmesítettek meg, később a minél szélesebb közönséget vonzó produkciókat részesítették előnyben. A korszak egyik legkedveltebb női sztárját felvonultató könnyed vígjáték biztos üzleti sikernek ígérkezett. A filmet a Halálos tavasz révén hírnevet szerzett, ekkor már kimondottan rutinosnak számító Kalmár László rendezte. A Sziámi macska keleties lakásbelsőihez a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum főként japán és kínai műtárgyanyagát kérték kölcsön. A múzeum a mai napig működik.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Szeleczky Zita a negyvenes évek elejének egyik legkedveltebb magyar színésznője. A második világháború végéig több tucat filmben és számos színdarabban játszott. 1945-ben elhagyta az országot, a távollétében később szélsőjobboldalinak bélyegezték, és koholt vádak alapján elítélték. A kényszerű emigrációban önálló színpadi estjeivel sorra látogatta a világban szétszóródott magyarokat. 1993-ban végül felmentették és rehabilitálták.

A Sziámi macska nemcsak Szeleczky Zita akkoriban kimondottan újszerűnek számító energikus és természetes színészi játéka miatt méltó a figyelemre. Kalmár László zenés vígjátéka a korszak jellegzetes közönségfilmjeként szándékoltan kerüli a világháborús helyzet szomorú valóságát. A korabeli közönség a hétköznapok elől menekült a moziba, a Sziámi macska pedig a felhőtlen kikapcsolódást szolgálja, mind a mai napig. 


Egy emlékezetes jelenet 

A korszak népszerű alakja, a legendás Mata Hari az 1944-ben bemutatott Machita mellett a Sziámi macska hősnőjében is látványosan visszaköszön. A táncosként egzotikus indiai hercegnőt alakító kémnő ugyanúgy magába bolondítja a férfiakat, mint a sziámi származásával hódító Manci. A házába érkező Toronyi valósággal megszédül a távoli kultúra másságától. A közönség persze tudja, az egész csak színjáték.

A mai néző számára az 1943-ban bemutatott film számos motívuma elavultnak és korszerűtlennek tűnhet. A csábító keleti asszony egzotikus, erotikus felhangoktól sem mentes vágyképe, a nevetségesen eltúlzott kulturális különbségek a kor felfogását tükrözik. Az elvágyódás és a szinte gyermeki rácsodálkozás ellenére a film alkotói, ha finoman is, de határozottan jelzik, a keleti és nyugati kultúra keveredése lehetetlen. A Sziámi macska a maga sajátos módján mégis közelebb hozta a Távol-Keletet a hazai közönséghez.

Ezt is nézd meg!

A rendező

Kalmár László (forrás: NFI)
Adatlapja a Filmkeresőn

Huber Zoltán

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem