Porrajmos – Cigány holokauszt

A cigány holokauszt sokáig elhallgatott és feldolgozatlan történetét eleveníti fel ez a megrázó dokumentumfilm a túlélők visszaemlékezésein keresztül.

színes magyar dokumentumfilm, 2000, rendező: Varga Ágota

operatőr: Markert Károly, 93 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

A teljes filmet, valamint a rendező további, ebben a témában készült filmjeit itt lehet megnézni.

Miről szól?

A Porrajmos a haláltáborokba hurcolt, a nácik és a nyilasok által kiirtott romáknak állít emléket a túlélők személyes visszaemlékezésein keresztül.

Mitől különleges?

A cigány holokausztot a szocializmusban ugyanúgy elhallgatás övezte, mint a zsidó holokausztot, de feldolgozatlansága miatt a porrajmos a rendszerváltás után is ismeretlen maradt a közvélemény előtt. Sokáig Karsai László monográfiája (A cigánykérdés Magyarországon, 1919–1945 [Út a cigány Holocausthoz]) jelentette az egyetlen tudományos igényű művet a témában.

Ezt a hiányt pótolja Varga Ágota dokumentumfilmje, amely a túlélők élményeit gyűjti össze és örökíti meg. Tudatosan vállalt alkotói döntés, ugyanakkor kényszer is, hogy a film csak a visszaemlékezésekre épít: a cigány holokausztot a zsidónál kevésbé dokumentálták, és mivel a cigányság 1944-es létszámát sem tudjuk pontosan, így azon is vitatkoznak a történészek, hány áldozata volt a porrajmosnak (Karsai László becslése szerint ötezer romát öltek meg a haláltáborokban, de az áldozatok száma 20-30 ezerre tehető).

Varga Ágota rendezői munkamódszerének sarkalatos pontja a szembesítés, amely során az áldozatok találkoznak az elkövetőkkel, és visszatérnek a tett helyszínére, ahol újraélik traumatikus élményeiket. Filmjei így terápiák is egyben: az emberek szembesülnek elfojtott élményeikkel és az elhallgatott történelemmel, és az újraélés során felszabadítják a negatív érzéseket, a kibeszéléssel pedig a párbeszéd kialakítását is segítik. A Porrajmos csúcspontja az a jelenet, amikor a rendező visszaviszi a romákat elhurcoltatásuk színhelyére, a komáromi Csillag-erődbe, ahol sokáig várakoztak a Németországba vivő transzportra. Az utazás láthatólag megviseli, érzelmileg megroppantja (van, aki talán sokkot is kap), ugyanakkor fel is szabadítja a túlélőket.

Hogyan készült?

Varga Ágota a Svájci Vöröskereszt 1998-as hirdetésére figyelt fel, amelyben a cigány holokauszt túlélőit keresték. A Vöröskereszt segítségével több mint száz romával ismerkedett meg, és válogatta ki közülük a film szereplőit. Közel száz hangkazettás interjút készített, majd ezekből választotta ki a szerinte legjellemzőbbeket.

Hol a (helye) a magyar filmtörténetben?

A Porrajmos – Varga Ágota másik dokumentumfilmjével, a Cigány munkaszolgálattal egyetemben – 

azon kevés magyar film közé tartozik, amely érdemben foglalkozik a cigány holokauszttal. 

(Lásd még: Jancsó Miklós Temetetlen holtak című 1996-os művét.) Visszaemlékezésekre építő, beszélőfejes stílusával, az elhallgatott történelmet feltáró alkotói szándékkal a rendszerváltás környékén született nagyléptékű dokumentumfilmek örököse, amelyek elsőként beszéltek a szocializmus tabutémáiról széles nyilvánosság előtt (Recsk 1950–53 – Egy titkos kényszermunkatábor története, Törvénysértés nélkülÉn is jártam Isonzónál stb.)


Egy emlékezetes jelenet


A szembesítés másik formájával a film elején találkozunk, ahol a cigányokat elhurcoló nyilas csendőr fia, és falubeli szomszédja, a cigány holokausztot nyolcéves kisfiúként átélő roma ember ül le beszélgetni. A porrajmost övező elhallgatást jól jelzi, hogy a csendőr fia állítása szerint még életében nem hallott arról, hogy a zsidók mellett a cigányokat is szisztematikusan elhurcolták és kiirtották a németek, nemhogy arról, hogy ebben az édesapja is részt vett. A két férfi anélkül élt egymás mellett, egyébként jó barátságban (!), hogy valaha kibeszélték volna a falu cigányságát ért tragédiát. A rendezői kezdeményezésre elindított párbeszéd így a csoportos önismeret megalapozásához is hozzájárulhat.

Olvass tovább!

Sándor Tibor: A látható és a láthatatlan. Filmvilág, 2000/9, 12-13.
Gelencsér Gábor: Kötött valóság, A dokumentarista módszer. Filmvilág, 2001/4, 18-19.
Bori Erzsébet: Cigányutak, Roma-dokumentum. Filmvilág, 2005/6, 4-6.
Pócsik Andrea: Akaratlagos felejtések és emlékezetek, ÉS, 2021.02.05.

A rendező

Varga Ágota (forrás: Varga Ágota)

Soós Tamás

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem