színes magyar animációs film, 1960, rendező: Macskássy Gyula, Várnai György

9 perc, felújítás: HD digitálisan felújított

A teljes film elérhető itt:

  

Miről szól?

Tanmese, amelynek két főszereplője a modern kori haladás szellemének szuperhőse, Tudós és Mars, a háború ókori istene, akik egy atommagért vívnak közelharcot egymással.

Miért különleges?

A film az értelem és a maradiság, a haladó tudomány és a háborúskodás párviadalában a kor politikai kulcskérdése, az atomenergia rettegett újbóli katonai felhasználása helyett annak pozitív felhasználási lehetőségei mellett teszi le voksát. Ezt a meglehetősen közhelyes, ámde a korszak közéletének aktuális alaptételét az elvont szimbólumok szellemes képi, metaforikus kifordításával sikerül a filmnek ellenpontoznia: amíg Mars kezében a két lábon járó „atomemberke” a varjakból rakétát, a körtéből kézigránátot, rozsdás ágyúból pedig rakétakilövőt varázsol, addig amikor az atommag felett a Tudós rendelkezik, a kidobott kályha hősugrázóvá, a füstölő gyártelep elektromos gépparkká változik.

Hogyan készült?

Érdekes módon a Párbaj eredeti szinopszisában Mars helyett még egy rabló ejtette zsákmányul a Tudóst segítő atommagot (A tudós és az atom). A katonai hadviselést jelképező ókori isten A Tudós és Mars címet viselő irodalmi forgatókönyvben jelent csak meg. Mars alakja, mint azt az elkészült film is bizonyítja, jóval gazdagabb aktuálpolitikai asszociációkat kelt, mint egy jöttment tolvaj, ezáltal a Párbaj a korszak elismert,

a nemzetek békés egymás mellett élését plakátszerűen hirdető animációs filmek sorába illik

(pl. Jiří Bredecka: Vigyázat!  1959; Břetislav Pojar: Bombamánia, 1959; Vatroslav Mimica: Happy End [1958]; John Hubley: Az üreg, 1962; Walerian Borowczyk: Renaissance; Norman McLaren: Szomszédok, 1952)

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Macskássyék humanisztikus elköteleződésű kisfilmjét a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál zsűrije különdíjjal tüntette ki, amely elismerés utat nyitott a nemzetközi társadalmi szervezetek megrendeléseinek is. 1962-ben készült el az 1, 2, 3 – A számok története, amelynek megrendelője az UNESCO volt, az 1967-es Kis ember, nagy városé (munkacímén Urbanizáció) a WHO felkérésére készült. Előbbi az algebra kialakulásának története, a Keletet és Nyugatot összekötő matematika nyelvének apoteózisa, utóbbi az urbánus lét élhetőbbé tételére kidolgozott, a köz érdekét szolgáló megoldási javaslat.


Egy emlékezetes jelenet

A film burjánzik az ötletes rajzfilmes poénokban, humoros képi átalakulásokban. Ezek közül minden bizonnyal a legszofisztikáltabb, amikor a film zárójelenetében a Tudós egynéhány természettudományos képlet bevetésével ártalmatlanítja a háború bumfordi, barbár istenét.

Ilyen volt a film restaurálás előtt és után. Bővebben az animációs filmek felújításáról itt lehet olvasni

Ezt is nézd meg!

 

Olvass tovább!

Dizseri Eszter: A Ceruza és a Radír, Macskássy Gyula (1912-1971). Filmkultúra, 2007
Varga Zoltán: A kiskakas és a pegazus, Macskássy Gyula filmjei. Filmvilág, 2012/5, 24-25.
Zalán Vince: Hány deka halhatatlanság?, Macskássy Gyula-album. Filmvilág, 2013/8, 17.
MMA Lexikon

A rendezők

Várnai & Macskássy (forrás: Filmkultúra)

Tudtad?

A laboratóriumában serényen kutató tudós a 60-as évek magyar játékfilmjeiből is ismert pozitív mérnök-értelmiségi figurákat idézi, mint a környezetüket aktívan alakító, a konfliktusokat, akadályokat legyőzni képes hősök prototípusát.

Orosz Anna Ida

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem