Öt perc gyilkosság

Az abszurd gyilkosságspirál a bűnügyi filmek erőszakábrázolását karikírozza. Morbid rajzfilm metafilmes utalásokkal és fergeteges dzsessz-zenével.

színes magyar animációs film, 1966, rendező: Nepp József

operatőr: Neményi Mária, Nagy Csaba, 7 perc

Felújítás: HD digitálisan felújított

Miről szól?

A film egy véget érni nem akaró gyilkosságsorozatot mutat be, ahol az elkövetők dominószerűen válnak a következő gyilkos áldozatává előbb a mozivásznon, majd pedig a nézőtéren is.

A teljes filmet itt lehet megnézni:

Miért különleges?

Az Öt perc gyilkosság a hatvanas évek legnépszerűbb animációs műfaja, az intellektuális karikatúra-rajzfilm egyik legabszurdabb darabja. Témájában a modern filozófiát és a hatvanas évek modernista filmjét uraló egzisztencialista elidegenedés-téma groteszk kiforgatása. A film egyik legszembeötlőbb gesztusa, amely a modernizmushoz köti, a metafilmes önreflexió: a fim kerettörténetében egy rendező vezeti fel a filmbemutatót, akit a vetítést követően a felháborodott nézők azon nyomban kivégeznek.

Műfajában az erőszak tematizálására és ábrázolásra épülő zsánerfilmek (bűnügyi filmek, horror) kigúnyolása. A morbid műfajparódiát a láncszerű, variációk egy témára jellegű szeriális elbeszélésmód teszi végletesen abszurddá, ugyanis ezen filmekből kizárólag az erőszakos jeleneteket rendezi sorba mindenféle narratív ok-okozatiság és dramaturgiai feszültségkeltés (suspense) nélkül. A gyilkosságok hol hagyományosabb, valóságban is elképzelhető, hol az animációs filmekhez illően elképzelhetetlen módozatait láttató jelenetek kizárólag a gyilkosból a soron következő áldozattá váló szereplő révén kapcsolódnak egymásba.

Hogyan készült?

Az Öt perc gyilkosság grafikai világa stilárisan, az új hullámos animációk gazdaságos előállítási módjához illően, minimalista, puritán. A zsírkrétával lazán felskiccelt rajzokon csak az emberszereplők, illetve a gyilkossághoz használt tárgyak jelennek meg, kidolgozott háttér nincs, színhasználata csupán pár színre korlátozódik.

A film szabadon hömpölygő kísérőzenéje dzsessz, amely a hangdesignerként is dolgozó, zeneőrült Nepp József kedvenc műfaja volt.

A zenészek közt a magyar dzsessz olyan kimagasló alakjait találjuk, mint Deák Tamás zeneszerző és trombitás, Garay Attila zeneszerző és zongorista, Kovács Gyula dobos és Berkes Balázs bőgős. Deák Tamás számos más Nepp-film zeneszerzőjeként is feltűnt: a Mézga család és a Kérem a következőt! sorozatok mellett ő komponálta a Macskafogó fülbemászó filmzenéjét is.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Nepp József a hazai karikaturisztikus animáció vezéregyénisége. A köznapi helyzeteket, közéleti témákat fanyar humorral ábrázoló animációk népszerűségét jelzi, hogy a hatvanas években a rövidfilmek mellett (pl. Nepp József: Szenvedély, 1961; Mese a bogárról, 1963; Szabó Sipos Tamás: Homo faber, 1965; Macskássy Gyula–Várnai György: Romantikus történet, 1964; Tíz deka halhatatlanság, 1966; Dargay Attila: Variációk egy sárkányra, 1967) sorozat formájában is napvilágot láttak (Gusztáv, 1964-1968 és 1975-1977 között). Az Öt perc gyilkosság folytatásaként értelmezhetők azok a hetvenes években készített, szintén abszurdba hajló erőszakhalmozásra épülő rövidfilmek, amelyeket Nepp forgatókönyvíróként jegyez: Ternovszky Béla: Modern edzésmódszerek (1970), Mindennek van határa (1975), Szórády Csaba: Rondino (1977). A Nepp kisfilmjeit meghatározó fanyar fekete humor, amellyel az emberi gyarlóságokat vizsgálja és karikírozza, a Hófehér (1983) című merész felnőttmeseként megvalósuló Disney- és Grimm-paródiában öltött egész estés formát. 

Erre figyelj!

Ugyan a film címe Öt perc gyilkosság, Nepp kisfilmjének a teljes hossza hét perc. Még sincs ellentmondással dolgunk, hiszen az Öt perc gyilkosság voltaképp annak a mozifilmnek a címe, amelyet a metafilmes kerettörténetként szolgáló vetítésben a rendező figura felkonferál, és az hajszálpontosan öt percnyi hosszúságú. Az már más kérdés, hogy az öt perc leteltével, a filmbéli vásznon túl is folytatódik a gyilkolás.

Olvass tovább!

MMA Lexikon

A rendező

Nepp József (forrás: MNF)

Tudtad?

A filmben összesen 46 alkalommal teszik el egymást láb alól az egyes szereplők válogatott módszerekkel és eszközökkel, így az Öt perc gyilkosság minden bizonnyal – kivált a filmhossz arányában – a filmtörténet egyik legnagyobb hullamennyiséget tartalmazó darabja.

Orosz Anna Ida

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem