Nyuszi és Őz

 A rajz- és a bábvilág eltérő dimenzióinak sokrétű játékán keresztül követjük nyomon egy válságba jutott kapcsolat újjászületését.

színes magyar animációs film, 2013, rendező: Vácz Péter

16 perc

Miről szól?

A Nyuszi és Őz egy barátság története, amelyet egy váratlan esemény alapjaiban felforgat. A gyermekrajzok egyszerűségét idéző két címszereplő kétdimenziós rajzolt világban éli vidám, gondtalan életét. Egészen addig, amíg Őz egy gyerekes veszekedést követően véletlenül meg nem pillant egy furcsa, addig számára ismeretlen formát, a bűvös Rubik-kockát, amelynek megszállottjává válik, és teljesen elhanyagolja Nyuszit. Egy újabb fordulat következtében ő maga is térbelivé válik, és innentől kezdve báb Őz és rajzolt Nyuszi két külön dimenzióban kénytelenek létezni és összehangolni új életüket.

A teljes film megtekinthető itt:

Miért különleges?

A Nyuszi és Őz az animációs film médiumát, a film technikai, formai jegyeit elvont narratív eszközként alkalmazza. A cselekménybeli konfliktust, a két karakter érzelmi és szellemi eltávolodását, a megszokottat hirtelen felváltó ismeretlen állapotát fizikaivá teszi, amikor a film első felét uraló és a szereplők számára otthonos 2D síkját a bábanimáció 3D-s terével váltja fel.

Hogyan készült?

Noha a két főhős története az absztrakt formai játéknak köszönhetően rendkívül elvontan és univerzálisan ragadja meg egy kapcsolati konfliktus mibenlétét, a Nyuszi és Őz történetét a rendező Vácz Péter saját életéből merítette. Egy korábbi párkapcsolatában a barátnőjével való közös élmények játékos illusztrálására használta a két állatkaraktert, akik a film két főszereplőjeként keltek önálló életre.

Vácz Péter filmje a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem animáció szakán diplomafilmként született meg. A forgatókönyvfejlesztés és az animálás során a rendezőt alkotótársként csoporttársa, Bertóti Attila (Ariadné fonala, 2009; Mese, 2014) segítette. Ugyan a szöveg nélküli film a tagolt emberi beszédet nélkülözi, a karaktereket profi bábszínészek (Mórocz Adrienn, Czupi Dániel) szinkronizálták, akik szótagolatlan hangokkal, kisgyerekes gagyogással és kacagásokkal kommunikálnak egymással.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Ezt a filmet nem túlzás a modern magyar animációs filmnyelv alapvetéseként számon tartott A ceruza és a radír párdarabjaként említeni. Mindkét film a technika formai jegyeit elvontan, a cselekménybe ágyazva alkalmazza, és egy válságba került barátság univerzális, elvont történetét a gyermekfilmek egyszerű, eltisztult, sallangmentes vizuális világába helyezi.

A rendező Magyarországon úttörő volt abban, hogy animációs diplomafilmje utóélete köré tudatos online marketingkampányt épített fel, 

amely azóta széles körben bevett gyakorlattá vált más pályakezdő filmesek körében. A közösségi médiában külön oldalt készített a filmnek és saját rendezői portfoliójának, a film százas nagyságrendű fesztiválnevezését szinte teljesen egyedül menedzselte. Ennek is köszönhető, hogy a Nyuszi és Őz több mint 300 fesztiválon szerepelt világszerte, amelyeken több mint 120 díjat és elismerést zsebelt be, és ez a film volt az első MOMÉ-s diplomafilm, amelyet Annecyban díjaztak (a gyermekzsűri-díját kapta meg).

Erre figyelj!

A film eltérő dimenziókban játszódó jelenetei tele vannak olyan, a cselekménybe ágyazott helyzetkomikummal, amelyek az animáció médiumával, a sík rajz és a bábtér formai jegyeivel játszanak. Hogy Nyuszi kétdimenziós rajzként is beléphessen a háromdimenziós térbe, Őz a kontúrvonalai mentén kivágja a rajzlapból; amikor Nyuszi elázik a viharban, rajzvonalai elmosódnak, teste összegyűrődik, a szél vitorlaként belekap, Őz felgöngyöli mint egy plakátot, és hóna alatt hazarohan vele, otthon egy hajszárítóval szárítja meg, a grafit pacákat pedig kiradírozza.

A rendező

Vácz Péter 2013-ban (MTI Fotó: Máthé Zoltán)

Tudtad?

A 2010-es évekre a digitális filmvetítési technológiák széles körű elterjedésével világszinten gombamódra megszaporodott a kisebb-nagyobb filmfesztiválok száma. A Nyuszi és Őz 2012 és 2014 közötti kétéves nemzetközi fesztiválkörútja során egy hónap alatt akár 30 fesztiválon is megfordult. 2013 novemberében például 31 fesztiválon mutatták be, azaz átlagosan napi egyszer vetítették a világ valamely pontján.

Orosz Anna Ida

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem