Moto perpetuo

Komikus kisfilm a szürke kisemberről, aki egy hivatal páternoszterébe szeretne beszállni, azonban a fülkékben a világ eseményei zajlanak.

színes magyar animációs film, 1980, rendező: Vajda Béla

8 perc, felújítás: HD digitálisan felújított

A teljes film elérhető itt:

  

Miről szól?

A Moto perpetuo főhőse egy szürke kisember, aki a hivatal páternoszterébe szeretne beszállni, azonban valamennyi fülke foglalt. Az örökmozgó liftet a hétköznapi helyzetektől kezdve, a bulvársztorikon át, a nagypolitika zavaros színjátékaiig sűrűsödve egyre sokkolóbb jelenetek töltik meg.

Miért különleges?

A film (lévén hogy egy 70-es évek elején írt tervből született) erősen kötődik a 60-as évekre jellemző allegorikus fogalmazásmódhoz, amely egy fikciós történetbe csomagolja a való, létező világ összetett történelmi és társadalmi jelenségeiről való mondandóját, miközben az animáció szimbolikus ábrázolásmódja többféle értelmezésre teremt lehetőséget. Számos kelet-európai animációs rövidfilmhez hasonlóan (Jirí Trnka: A kéz, 1965; Jan Svankmajer: A lakás, 1968; Nedeljko Dragic: Múló napok, 1969)

hőse a Švejk-típusú kisember, aki a liftben zajló zavaros eseményeket csak kívülről szemléli,

az aktív részvétel helyett a puszta szemlélődést, a passzív rezignációt képviseli, majd a tudatos rezisztenciát is vállalja, amikor már akkor sem lép be a liftbe, amikor lenne üres fülke.

Hogyan készült?

1970-ben, nem sokkal azután, hogy a Pannónia Filmstúdióba került volna, Vajda Béla Páternoszter címmel filmtervet adott be a stúdió vezetőségének, reménykedve, hogy lehetőséget kap annak megvalósítására. Az ötletet, hogy egy hivatali épület le-föl járó liftjének fülkéiben mindenféle szokatlan dolog történik, a Filmművészeti Főiskolán egykori csoporttársával, Maár Gyulával dolgozta ki. Joggal reménykedhetett, hogy terve zöld utat kap, hiszen Nyelvlecke című diplomafilmjét alig két évvel korábban Oberhausenben díjazták a többi főiskolás filmmel együtt. A terv mégis fiókban maradt tíz évig. Csak akkor került elő ismét, amikor épp költözködtek az irodából, és az egyik tároló szekrényből a forgatókönyv kiborult a földre az épp arra járó Vajda Béla elé. A film képes forgatókönyvét az eredetileg grafikusművésznek készülő Vajda készítette, ám a film végső grafikai tervét Sajdik Ferenc jegyzi, aki a korszak sok más magyar animációs filmjében (pl. Dargay Attila: Hajrá, mozdony!, 1972; Dargay Attila: Pázmán lovag, 1973) és sorozatában (pl. Pom Pom meséi, 1979-80; A nagy ho-ho-ho-horgász, 1980;) segédkezett tervezőként.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Talán a filmbéli John Lennon-fotó sokkoló aktualitásának is volt köszönhető, hogy a Moto perpetuo 1981-ben Cannes-ban megkapta a legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálmát.


Egy emlékezetes jelenet

A film legemlékezetesebb kockája a célkeresztben lévő John Lennon-fotóportré, amely teljesen kilóg a film rajzos képi világából. A kép az 1980 december elején frissen elkövetett merénylet hallatán az utolsó pillanatban, a laboratóriumi munkák idején került be a Moto perpetuóba.

Olvass tovább!

MMA Lexikon

A rendező

Vajda Béla

 

Orosz Anna Ida

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem