Mindenki

Az Oscar-díjas rövidjátékfilm az összefogás erejéről és a versenyszellem káros mellékhatásairól mond el egy felemelő történetet.

színes magyar rövidfilm, 2015, rendező, forgatókönyvíró: Deák Kristóf

operatőr: Maly Róbert, szereplők: Gáspárfalvi Dorka, Hais Dorottya, Szamosi Zsófia, Karádi Borbála, Bregyán Péter, 25 perc  

Miről szól?

Új diák érkezik az iskolába. Félénk, copfos kislány. Megtetszik neki a kórus, beveszik. Alapelv, mondja az igazgató, hogy mindenkit felvesznek az országelső kórusukba, amely sorra nyeri a versenyeket. A tanárnő, a kedves Erika néni, akit a szülők is, a diákok is körberajonganak, az első próba után mégis letiltja az éneklésről. Azt kéri tőle, csak tátogjon, ne húzza vissza a többieket. A versenyen azonban a kisdiákok fellázadnak.

Mitől különleges?

A Mindenki erénye, hogy miközben könnyed, pazar ritmusú történetet mesél el, amely megemeli a néző lelkét, komoly pedagógiai kérdéseket feszeget, többek között a versenyszellem káros mellékhatásairól. Az összefogás erejéről mesél, és arról, hogy a gyerekekben talán még megvan az ösztönös igazságérzet, amelyet felnőttkorukra, ha boldogulni akarnak, úgyis félretolnak majd a hétköznapi kompromisszumok kedvéért. A Mindenki lezárása átlép a mese birodalmába, ahol a diákok fellázadnak a tanáruk ellen, de épp azért markolja olyan erősen a szívünket, mert felkelti a reményt, hogy talán így is lehetne kezelni a konfliktusokat, és a nosztalgiát ébreszt a gyerekkorunk iránt: lehet, hogy mi is ilyenek voltunk?

Vágybeteljesítő kölyökfilm ez, amelyben a felnőttek világa elleni lázadás lelkesít.

De közben bölcs is, mert tudja, hogy lázadni csak csendben érdemes, ha a hatalom elhallgattat valakit, mert a szavakat úgyis kiforgatják. És tudja azt is, hogy ez a mindenki számára elérhető, de sokakat kirekesztő látszatdemokrácia a legrosszabb választás a tanárnő részéről. Pedagógiailag is, hiszen önértékelési zavart szül azokban, akiket látszólag egyenlőként beemel a többiek közé, de a hallgatással megaláz, másrészt politikai szempontból is, hiszen a jutalmazási rendszerrel (csoki és svédországi utazás) épp arra nevel, hogy az előnyökért cserébe félretegyük az erkölcsi aggályainkat – és akkor mindenkinek jobb lesz. A kórus nyerni fog, és minket is befogad a közösség – ezzel a túlontúl ismerős kompromisszummal szállnak szembe a gyerekek.

Hogyan készült?

Deák Kristóf a westminsteri egyetem rendező szakán végzett. Sokáig vágóként dolgozott Angliában, a Mindenki alapját adó történetet egy svéd lakótársától hallotta, akinek az énektanárnője a szemébe mondta, hogy nem elég jó, és ez kisgyerekként letörte őt.

Deák tudatosan készítette elő a kisfilmje útját az Oscarig. A rövidfilmes Oscar speciális kategória, ahová nem az egyes országok nevezik a filmeket, hanem bizonyos fesztiválok megnyerésével kvalifikálhatják magukat a kisfilmek. Deák pedig nem csak a közismert, A-kategóriás, hanem több más Oscar-kvalifikáló fesztiválra benevezte a Mindenkit, amely végül a chicagói gyermekfesztivál fődíjával nyerte el a nevezés jogát.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A Mindenki az első magyar film, amely elnyerte az élőszereplős rövidfilmes Oscart (a másik Oscar-díjas kisfilmünk Rofusz Ferenc A légy című alkotása, amely az animációs kisfilm kategóriájában győzött). Sikerének titka részben az volt, hogy pozitív végkicsengésű történetet vitt filmre, a túlzó versenyszellem ártalmait hánytorgatta fel, amely Amerikában különösen húsba vág, és a 2016-os elnökválasztás után sokaknak az aktuális világpolitikai eseményeket, az „oszd meg és uralkodj”-elv elterjedését juttatta eszébe.

Egy emlékezetes jelenet

A néma lázadás. A kórus nyilvánosan szegül szembe a tanárnővel, amikor az egész csoport kiáll elhallgatatott társa mellett, és csak tátogja a darabot. Balázs Árpád Bodzavirág című kórusművét éneklik, amit Nemes Nagy Ágnessel írt egy közös balatoni nyaraláson. A Mindenkihez fia, Balázs Ádám filmzeneszerző írta át a darabot, amit a Bakáts Téri Ének-Zenei Általános Iskola kórusa énekelt el.

A rendező, a producer és a szereplők


Deák Kristóf rendező és Udvardy Anna producer az Oscar-gálán (MTI/EPA/Paul Buck)


A film szereplői együtt drukkoltak az Oscar-díj átadásának éjszakáján (MTI Fotó: Kallos Bea)

Soós Tamás

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem