Madárkák

Böszörményi Géza groteszk szatírája a falusi beatnemzedék pasizási és megállapodási kísérleteiről.

színes magyar játékfilm, 1971, rendező: Böszörményi Géza

forgatókönyvíró: Böszörményi Géza, Gyarmathy Lívia, operatőr: Ragályi Elemér, vágó: Kármentő Éva, zeneszerző: Presser Gábor, hangmérnök: Pintér György, főszereplők: Bánsági Ildikó, Schütz Ila, Cserhalmi György, Lukács Sándor, Őze Lajos, Szilágyi Tibor, 72 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Miről szól?

Két falusi lány felköltözik Pestre, hogy szerencsét próbáljon a nagyvárosban. Egy gyárban találnak munkát, és hamar rájönnek, hogy úgy tudnak csak elköltözni a munkásszállóról, ha megházasodnak. Ida és Rozi megtanulnak táncolni, belevetik magukat a nagyvárosi forgatagba, és megpróbálnak bepasizni.

Mitől különleges?

A Madárkák a magyar filmben sokszor feldolgozott szociológiai jelenséget, a fiatalok faluból városba költözését a magyar filmben ritkán látott, groteszk humorral közelíti meg. A film nagy részét gegek, helyzetkomikumok teszik ki, amelyekre nagy hatással volt a cseh újhullám iróniája, valamint Jacques Tati és Chaplin burleszkjei. (A gyártósori jelenet, amelyben az elbóbiskoló Ida tubus helyett uborkát csomagol a fogkrémes dobozba, egyértelmű főhajtás a Modern idők előtt.)

A groteszk humor jellemzően két eltérő minőség, ebben az esetben az új és a régi, a falusi és a városi élet ütköztetéséből fakad. A lányok falusi szobájában Beatles-poszter lóg a falon, s talán az is irónia, hogy épp a legkevésbé híres Beatle-é, Ringo Starré; mellette a skanzenbe illő, túlzottan esztétikus családi fényképek és dísztányérok. A Madárkák a popkultúra térnyerését dokumentálja, amely a múlt századi falusi miliőben különösen komikusnak hat: ennek az a poén a csúcspontja, amikor a pap a házasság szentségéről prédikál a násznépnek, és közben az olasz film sztárját, Claudia Cardinalét idézi.

A Madárkák a szexuális felszabadulást is humorosan ábrázolja: a lányok már fogamzásgátlót („antibébit”) szednek, de úgy ízlelgetik a gyógyszert, mintha cukorka lenne. Minden második fiút fel akarnak csípni, de valójában ártatlanok: lefeküdni csak azzal fekszenek le, aki iránt éreznek valamit. Az abortuszosztályon tett látogatás Ida meglepően modern drámáját tárja elénk, akit a férfiak arra akarnak rábeszélni, hogy vetesse el magzatát. De a film groteszk hangvételéből fakadóan a kórházi jelenetek is többségében humorosak: a sikertelenül pasizó Rozi azt a fiút szemeli ki magának a váróteremben, akit aztán beterelnek az ideggyógyászatra.

Bár a feminizmus a szocializmusban – nyugati mozgalom lévén – nem verhetett gyökeret, a Madárkák érzékenyen ragadja meg a fiatal nők helyzetét a hatvanas-hetvenes évek fordulóján.

A két lány a szabadságát, az álmait kergetve érkezik a fővárosba, de történetük nem az emancipáció és az önmegvalósítás történetévé válik, hiszen neveltetésükből és szűkös életkörülményeikből fakadóan az egyetlen céljuk az, hogy férjet találjanak maguknak. Rozi, megijedve a nagyvárosi forgatagtól és a kellemetlen kalandoktól, visszatér a falujába, és hozzámegy a neki régóta udvarló, maradi vasutashoz. Ida a szimpatikus liftkezelő fiúval jön össze, a kapcsolatuk talán kiegyensúlyozottabb lesz, de az esküvői fotójukra rávágott régi esküvői képek azt sugallják, ők is ugyanazt a hagyományt folytatják, mint a szüleik.

Böszörményi Géza úgy fogalmazott, hogy nem szuverén egyéniségekről, hanem köznapi emberekről akart filmet forgatni, akik azon dolgoznak, hogy a maradék szabadságuktól is megszabaduljanak. A „madárkák” mindenáron férjhez akarnak menni, és egy percig sem gyászolják a szabadságukat: ettől lesznek ők esendően hétköznapiak.

Hogyan készült?

Böszörményi Géza közösen írta feleségével, Gyarmathy Líviával annak első filmjét, az Ismeri a szandi mandit?, és a házaspár Böszörményi első filmjén, a Madárkákon is együtt dolgozott. A cél az volt, hogy az Ismeri a szandi mandit? ironikus-groteszk hangnemét vigyék tovább. A forgatókönyvírást hosszú anyaggyűjtés előzte meg: a filmkészítő páros városba költöző lányokkal készített interjúkat. Ezek az elbeszélések adták a film dramaturgiai gerincét. A tapasztalat az volt, hogy a szabados, bohó lányok csak addig szabadosak és bohók, amíg meg nem házasodnak. A főszerepeket a házaspár felfedezettjeire, az első filmszerepét játszó Bánsági Ildikóra, valamint Schütz Ilára osztották, aki már a Szandi mandiban is fontos szerepet játszott.

Bár a Madárkák apolitikus film, nem kritizálja a fennálló rendszert, a forgatókönyvét mégis sokszor – tizenhatszor – íratták át Böszörményiékkel. Gyarmathy Lívia szerint ebben közrejátszhatott, hogy a forgatókönyv a hatvanas évek végén, az 1968-as forradalmak leverése után és a mentoruknak számító Herskó János disszidálása környékén íródott, ezért „éberebb” volt a cenzúra.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A magyar filmben Böszörményi Géza és Gyarmathy Lívia filmjei honosították meg legnagyobb sikerrel azt az ironikus és groteszk hangvételt, amit a hatvanas–hetvenes évek nézői elsősorban a cseh újhullámmal, Miloš Forman, Ivan Passer, Jiří Menzel filmjeivel azonosítottak. A Madárkákat a magyar Százszorszépekként is emlegetik, mert Vera Chytilová filmjéhez hasonlóan Böszörményiék is két bohókás lányról mesélnek egy töredékes szerkezetű, gegekre építő narratívában.


Egy emlékezetes jelenet 

A férjfogási akció első lépése, hogy a lányok megtanulják a modern táncokat. A táncórán megmutatkozik a film természetes, ironikus humora, ahogy a lányok fontoskodva, cigarettázva-pózolva próbálnak csacsacsázni és beilleszkedni, de igyekezetük ellenére már ekkor is kilógnak a közegből.

Rendező

Böszörményi Géza (forrás: NFI)
Adatlapja a Filmkeresőn

Plakát

Tervező: Bakos István (forrás: NFI)

Soós Tamás

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem