Macskafogó

 

Macska-egér közegbe helyezett James Bond-paródia Grabowskival, a visszavonult 007-es egérügynökkel a főszerepben.

színes magyar animációs film, 1986, rendező: Ternovszky Béla

forgatókönyvíró: Nepp József, tervező: Maros Zoltán, Ternovszky Béla, Gémes József, operatőr: Nagy Csaba, Neményi Mária, Varga György, zene: Deák Tamás, szinkronhangok: Benedek Miklós, Haumann Péter, Körmendi János, Sinkó László, Kállai Ferenc, Mikó István, Mécs Károly, Kern András, Szombathy Gyula, Béres Ilona, Pálos Zsuzsa, 92 perc, felújítás: 4K restaurált

A teljes film elérhető itt (a Videotóriumon csak oktatási intézmények számára):

   

Miről szól?

Grabowski, a 007-es egérügynök veszélyes küldetésre vállalkozik: Pokyóból el kell hoznia egy szuperfegyver titkos tervét, amelynek segítségével az egerek le tudnának számolni a létüket fenyegető macskaszindikátussal.


Miért különleges?

A film a magyar mozgóképi tömegkultúra korszakos darabja, legendás figurái, szállóigévé lett párbeszédei valamennyi magyar néző számára hivatkozási alappá váltak. A macska-egér civilizáció közegébe helyezett akcióvígjáték a populáris zsánermozik kifordítása. A Macskafogó elsősorban konkrét sikerfilmeken, mindenekelőtt a Csillagok háborúja és a James Bond-szérián ironizál. A sci-fi és a kémfilm mellett pedig számos további fősodorbeli filmzsáner, így a háborús film, a katasztrófafilm, az egzotikus kalandfilm, valamint a vámpírfilm elemét is beépíti a cselekményébe.

Hogyan készült?

A film gyártása külföldi producerek, a magyar származású kanadai Joseph Sefel és Manfred Korytowski, a müncheni Infafilm vezetője bevonásával indult útjára a Pannóna Filmgyár Kunz Román producer vezette, bérmunkákra szakosodott II-es műtermében. A figurák vezető tervezője Maros Zoltán volt, akinek a szerepét, miután egy külföldi munkalehetőség kapcsán távozott az országból, Ternovszky Béla vette át. Maros kiválása után Gémes József is bekapcsolódott a Macskafogó készítésébe vezető tervezőként, aki az összetettebb kameramozgásokat igénylő jelenetek technikai előkészítése mellett egy Commodore 64-ben saját maga konstruálta programmal bizonyos mozgássorokat lemodellezett, például a macskák tengeralattjárójának felbukkanását és félfordulatát.

Megelőlegzi a hollywoodi családi animációs filmek stratégiáit

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A sokrétű parodisztikus műfaji keverék 

nemcsak a magyar, hanem az egyetemes animációs film történetében is úttörőnek számít.

Az akár provokatívnak is nevezhető, a posztmodern filmre jellemző műfajkombinálás és a tömegkultúra elemeiből való építkezés ötlete megelőlegzi az ezredforduló hollywoodi családi animációs filmjeinek közönségcsalogató stratégiáit. Már a bemutatását követő első negyedévben a Macskafogót több mint 650 000-en látták a hazai mozikban, s azóta is kultikus rajongás övezi idehaza. A rajongók és a kritikusok a film kétpólusú világrendjét gyakorta politikai metaforaként értették. Ezen értelmezés szerint a gigantikus macska–egér konfliktus valójában a hidegháborús szuperhatalmak fegyverkezési versenyére utal.


Egy emlékezetes jelenet

A film alapötletét az önálló videoklipként is értelmezhető A 4 gengszter dala adta, amely az alvilági patkánybanda promóciós filmjeként épül be a film cselekményébe, s amelyet Von Schwartz alvilági üzletember mutat meg Mr. Teufelnek, a macskaszindikátus alvezérének.

Nepp József forgatókönyvíró visszaemlékezése alapján a világ egyik legsikeresebb énekegyüttese, a New York-i Manhattan Transfer által feldolgozott Four Brothers című, eredetileg az amerikai jazz-zenész Jimmy Giuffre által négy szaxofonra írt jazz-számot szerette volna egy korábbi szatirikus kabaréanimációjához, a Hofi Géza – Koós János páros főszereplésével készült Megalkuvó macskákhoz (1979) hasonlóan átültetni rajzfilmre, és egy történetet kreálni köré. A fülbemászó dallamot a Macskafogó zeneszerzője, Deák Tamás jazz-trombitás kottázta újra, akivel Neppék munkakapcsolata már a hatvanas évek óta megvolt, és aki például a Mézga- és a Dr. Bubó-sorozat kísérőzenéjét is szerezte.

A 4 gengszter dala mellett a film többi énekes-zenés szekvenciája, mint amilyen Lusta Dick és a denevérek közös jammelése, vagy az erotikus áthallásoktól sem mentes Miú mi újság? című, Postásy Juli által énekelt sláger nemcsak a 80-as években megjelenő újkeletű mozgóképtípust, a videoklipet, hanem az egész estés rajzfilmekben gyakorta használt musicalbetéteket is megidézik, így a film műfajokat halmozó stratégiájába illeszkedik.

Ezt is nézd meg!

A rendező válaszol: Ternovszky Béla

Ternovszky Béla a Macskafogó születéséről és fogadtatásáról:

Olvass tovább!

MMA Lexikon
Ozsda Erika: Ki kér kávét? – Ternovszky Béla rajzfilmrendező. Filmkultúra, 2019
Székely Gabriella: Macskafogó. Filmvilág, 1986/11, 54.
Varga Zoltán: A macska–egér játékos. Ternovszky Béla animációs filmjei. Mmakademia.hu,

A rendező

Ternovszky Béla a 2018-as Budapesti Klasszikus Film Maratonon, a felújított Macskafogó bemutatóján (fotó: Déri Miklós)

Tudtad?

A Macskafogó gyártása – vélhetően a rajzfilm erősen amerikai zsánerfilmes jellege miatt – kezdetben nem kapta meg az akkoriban szükséges állami filmfőigazgatóság sem anyagi, sem elvi támogatását, csak a film elkészülte után, pótlólag szállt be a film finanszírozásába.

Plakát

(forrás: NFI)