Lovagias ügy

Kabos Gyula a vígjátéki kisemberfigura bőrébe bújva is meg tudta villantani a drámai énjét.

fekete-fehér magyar játékfilm, 1937, rendező: Székely István

író: Hunyady Sándor, forgatókönyvíró: Vadnai László, operatőr: Kuzmayer Károly, főszereplők: Kabos Gyula, Sziklay Szeréna, Perczel Zita, Vágóné Margit, Ráday Imre, 86 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Miről szól?

Virág Andor (Kabos Gyula), az ötvenes éveiben járó könyvelő régivágású, lelkiismeretes munkaerő, éppen az ellentéte a főnök bohém unokaöccsének, Milkó Pálnak (Ráday Imre). A két férfi összekülönbözik, vitájuk tettlegességig fajul, és a vérig sértett, felpofozott Virág első dühében felmond. Milkót a kollégái ráveszik, hogy levélben kérjen bocsánatot, de az üzenet nem ér célba, ezért Pál személyesen keresi fel Virágék otthonát, ahol a férfi lánya, Baba (Perczel Zita) nyit ajtót. Miután megtudja, hogy kiadó az egyik szoba, álnéven lefoglalja, majd randevúra hívja Babát. A mit sem sejtő Virág közben nem meri elárulni a családjának, hogy megszűnt a munkája.

Mitől különleges?

Székely István filmje cselekményét és kivitelezését illetően nem sokban különbözik a harmincas évek sematikus vígjátékaitól. Dramaturgiája a klasszikus félreértéses szituációkra épül, kiszámítható running gagekkel (visszatérő poénokkal) dolgozik – ilyen a nagyothalló nagymama egyetlen vicc ismételgetésére kárhoztatott figurája –, a belső díszletek sterilek, a színészek játéka pedig a kabarétréfák világát idézi. A Lovagias ügy Kabos Gyula alakítása miatt érdemes mégis a figyelemre. 

A kor egyik legnagyobb sztárja komikusként híresült el, de kvalitásai drámai szerepekre is alkalmassá tették volna.

Székely filmje lehetőséget adott rá, hogy ezt be is bizonyítsa. Virág Andorként sem bújik ki a bőréből, papíron ugyanazt a dadogó és hadaró kisembert személyesíti meg, mint a többi filmjében, de a figura szorongásai, félelmei itt sokkal mélyebbnek, átéltebbnek tűnnek. A drámai(bb) felütést követően a film hangvétele könnyedebbé válik, de Kabos – talán az életrajzi párhuzamoknak is köszönhetően – mindvégig komolyan veszi a szomorú bohóc szerepét.

Története indirekten reagál a korhangulatra

Hogyan készült?

A kiváló regény- és drámaíró, Hunyadi Sándor 1935-ben írt novellát Lovagias ügy címmel, majd elkészítette a színpadi változatot is, amit ugyanezen a címmen mutattak be a Pesti Magyar Színházban. A filmverzióban nem egy orvosi műszer-nagykereskedő cégnek, hanem a Globus konzervgyárnak dolgozik Virág, de a forgatókönyvet jegyző Vadnay László a történet többi elemét szinte változtatás nélkül emelte át. A színészek közül Kabos Gyula, Ráday Imre és Gombaszögi Ella is megismételték a szerepüket.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A Hyppolit, a lakáj és a Meseautó mellett talán a Lovagias ügy Kabos legfontosabb filmje, de a főként vígjátékairól és irodalmi adaptációiról ismert Székely István életművéből is kiemelkedik. Kabos alakításán túl különlegessé teszi az is, hogy a története, ha indirekten is, de reagál a korhangulatra, a gazdasági válság következményeképpen felerősödő létbizonytalanságra, az elszegényedő középosztály helyzetére. A film már a bemutatója idején is megtalálta a közönségét, de kisebb felzúdulást is okozott. Szélsőjobboldali csoportok több városban tüntetést szerveztek ellene: azt kifogásolták, hogy az alkotók nevetségessé teszik a párbajozás úri szokását. A film ellen a szélsőjobboldai Turul Szövetség által gerjesztett országos hecckampány jól mutatja az antiszemitizmus előretörését a harmincas évek második felében, ami hozzájárult ahhoz, hogy a rendező, Székely István 1938-ban, az első zsidótörvény életbe léptetését követően elhagyja Magyarországot.  


Egy emlékezetes jelenet


Virág ugyan családos ember, de a maga ügyetlen módján flörtölni próbál Gizikével, a cég titkárnőjével. Valójában nincs köztük semmit, a büszkeségét mégis sérti, amikor az irodába belépve azt látja, hogy a vezérigazgató unokaöccse a nőt csókolgatja. A két férfi először csak sértéseket vág a másik fejéhez, majd elcsattan az a bizonyos pofon is. A jelenetben ott bujkál a komikum is, a rendező mégis úgy dönt, hogy a nevettetés helyett megpróbálja komolyan érzékeltetni, hogy egy nyomorúságos, megkeseredett kisember számára milyen megaláztatást jelent egy ilyen incidens.

Olvass tovább!

Almási Miklós: A múlandóság enciklopédiája. Filmvilág, 1985/2, 62-63.
Bárdos Judit: Ne a színész sírjon, Római beszélgetés Perczel Zitával. Filmvilág, 1995/8, 30-31.
Szécsényi András: Lovagias ügy. Epizód az antiszemitizmus történetéhez az 1930-as években. Múlt és jövő, 2009/1.

A rendező

Székely István a jobb szélen, a Rákóczi induló (1933) forgatásán (forrás: MNF)
Adatlapja a Filmkeresőn

Baski Sándor

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem