Könnyű testi sértés

Kis magyar szociogroteszk a nyolcadik kerületből. Roncsolt képek és roncsolt életek.

színes magyar játékfilm, 1983, rendező: Szomjas György

forgatókönyvíró: Grunwalsky Ferenc, Szomjas György, operatőr: Grunwalsky Ferenc, főszereplők: Erdőss Mariann, Eperjes Károly, Andorai Péter, Ábrahám Edit, Hollósi Frigyes, Bikácsy Gergely, 86 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Felújítás: SD digitális maszter

Miről szól?

Csaba egy kocsmai késelés miatt börtönbe kerül. 28 hónappal később szabadul, első útja a nejével közös nyolcadik kerületi bérlakásukba vezet, ahol egy idegen férfit talál. Miklós a felesége, Éva új barátja. Az asszony kezdeményezésére kimondják a válást, de a bíróság engedélyezi, hogy Csaba a lakásban maradhasson. A kényszerű együttélésből egyre több konfliktus támad.

Mitől különleges?

Első pillantásra a Könnyű testi sértés is a fikciós és dokumentarista filmkészítést összeházasító Budapesti Iskola örökösének tűnik, hiszen eredeti helyszíneken, amatőröket (is) használva megtörtént eseményt dolgoz fel. Köthető a 70-es és 80-as évek fordulóján készült, a lakáshiányból fakadó konfliktusokra és élethelyzetekre koncentráló filmekhez is (Családi tűzfészek, A kedves szomszéd, Köszönöm, megvagyunk, Ajándék ez a nap), de Szomjas nem, vagy nem csak megragadni akarja a valóságot, hanem rá is kérdezni. A rendező és egyenrangú alkotótársa, Grunwalsky Ferenc operatőr 

hol diszkrétebb, hol elidegenítő effektusnak is beillő eszközökkel érzékeltetik a lehetséges nézőpontok sokaságát.

A cselekményt sokszor beszélő fejek akasztják meg, Csaba édesanyja, egy bíró és az állandóan leskelődő szomszéd egy fiktív bűnügyi tévéműsornak nyilatkozva kommentálják az eseményeket. A film, mint elbeszélő forma „csináltságára” hívják fel a figyelmet az alkotók a színváltásokkal is: rendszertelen időközönként, egyik snittről a másikra fekete-fehérbe vagy szépia tónusúra vált a kép, amivel a jelenet hangulata is megváltozik. Előfordul az is, hogy egy pár másodperces snittet újra megnézhetünk, vagy ugyanolyan formában vagy egy kicsit más szögből. Szomjasék a nézőkre bízzák annak eldöntését, hogy ezeket a pillanatokat véletlenszerűen vagy valamilyen olvasatot hangsúlyozandó emelik-e ki. A dramaturgiai és képi konvenciók roncsolása ellenére ugyanakkor a történet tökéletesen átélhető, köszönhetően többek közt a három főszereplő, Eperjes Károly, Erdős Mariann és Andorai Péter maníroktól mentes alakításainak, és a hitelesen bemutatott nyolcadik kerületi miliőnek.

Hogyan készült?

A film alapötletét egy újságcikk adta. Szomjasnak sikerült megtalálnia a sátoraljaújhelyi börtönben a riportban szereplő férfit, beszélt vele és az édesanyjával is. Azt tervezte, hogy a filmben a valódi szomszédok és szemtanúk szólalnak majd meg, interjút is készített velük, de a szereplést végül csak a férfi anyja vállalta, ő be is került a filmbe. Az epizodisták többségét így is amatőrök alakították – a kukkoló szomszédot Bikácsy Gergely filmkritikus játssza –, sőt a női főszereplőnek, Erdős Mariannak sem volt színészi múltja – ő végül utószinkront kapott.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A rendezői pályáját westernátiratokkal (Talpuk alatt fütyül a szél, Rosszemberek) indító Szomjas György a Kopaszkutya zenés-dokumentarista kísérletezése után a Könnyű testi sértéssel talált rá saját hangjára. A film, amely a hasonló stílusú Falfúró (1985) és Roncsfilm (1992) miatt egy trilógia nyitódarabjának is tekinthető, nem csak Szomjas életművében, de a magyar film egészét illetően is új szemléletet hozott be. Premierje a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában volt. 


Egy emlékezetes jelenet

Házibuli van bérházban. A kényszerlakótársak látszólag tűzszünetet kötöttek, de Miklós még most sem tud belenyugodni a helyzetbe. Megpróbálja kényelmetlen helyzetbe hozni Csabát az új barátnője előtt, de a férfi – ekkor még – nem ül fel a provokációnak. A volt férje és új élettársa közt ingadozó Éva eközben felszabadultan táncol.

A rendező

Szomjas György (forrás: MNF)
Adatlapja a Filmkeresőn

Tudtad?

A Magyar Játékfilmszemle szakmai zsűrije és a Magyar Filmkritikusok is Eperjes Károlynak ítélték a legjobb színészi alakítás díját. Erről az alakításról évekkel később a Virágvölgy című film rendezője, Csuja László is elismeréssel nyilatkozott. 

Plakát

Tervező: Árendás József (forrás: MNF)

 

Baski Sándor

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem