Keressük Dózsát!

Néhány arckép folyamatosan változó variációból a néző alkot újabb és újabb jelentéseket. Maurer Dóra animációs elemeket is tartalmazó konceptuális rövidfilmje.

fekete-fehér magyar rövidfilm, 1973, rendező: Maurer Dóra

operatőr: Gulyás János, vágó: Csákány Zsuzsa, 6 perc

Miről szól?

Dózsa Györgyről, az 1514-es parasztfelkelés vezetőjéről nem maradt fent hiteles ábrázolás. Maurer Dóra alig hatperces alkotása néhány portré játékos eltolásával hoz létre különféle arcképeket.

Mitől különleges?

A sávokra szabdalt, több férfi portréját ábrázoló grafika egyre komplexebb mozgása

a kirajzolódó arcok folyamatos újraértelmezésére invitálja a nézőt.

Az egymás alatt és felett lassan elcsúszó képdarabok állandó feszültségbe kerülnek egymással. A kialakulóban lévő, félkész vagy már hagyományos arcképpé összeálló portré izgalmas összefüggésekre világít rá.

A Keressük Dózsát! a néző számára interaktív módon, folyamatában hozza létre az újabb és újabb jelentéseket. Az alkotó, Maurer Dóra ezzel a hiteles Dózsa-ábrázolás problematikájára is utal. Az aktuálpolitikai célokra is használt történelmi személyiség arcélének látványos manipulációja ironikus társadalomkritikai felhangokkal is gazdagítja a művet.

Hogyan készült?

Az 1972-es év Dózsa György születésének feltételezett 500. évfordulója, melyet az ország kiállításokkal, szobrokkal és különféle programokkal ünnepelt. A Keressük Dózsát! a Magyar Nemzeti Galéria tematikus pályázatára készült. Mauer Dóra nyolc, székely típusúnak tartott férfi oldalról ábrázolt portréit gyűjtötte össze.

A képeket az alkotó egymás mellé illesztette, majd vízszintes csíkokra vágta. A tíz sávot egymás fölé helyezve jobbra és balra egyaránt el lehetett tolni őket. A különféle variációk matematikai szigorúsággal következnek, egyre bonyolultabb struktúrát teremtve. Az aláfestő zenét a kortárs magyar zene kiemelkedő alakja, Jeney Zoltán állította össze.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Maurer Dóra a kortárs képzőművészet egyik legeredetibb, nemzetközi szinten is magasan jegyzett alkotóegyénisége. A művész tevékenysége szorosan kötődik a mozgóképes kísérletezést támogató Balázs Béla Stúdióhoz. A filmkészítés azonban csupán az egyik alkotói eszköze, mely mindig a művészetét meghatározó motívumokhoz, a tér, az idő és a mozgás kérdéseihez kapcsolódik. A Keressük Dózsát! a konceptuális művészet fontos, mintaadó darabja. A mű számos kiállításon szerepelt.

 


Egy emlékezetes jelenet

A film egy táblára írt felirattal kezdődik. A fekete háttér, a kréta, a szép kézírás az általános iskolát idézi. A mű címe szintén illeszkedik ehhez, a művész felszólítása azonban egyértelműen ironikus. Maurer Dóra idézőjelbe teszi a használati utasítást, rávilágítva a kép konstruáltságára, illetve az értelmezés és jelentés szabadságára.

Olvass tovább!

Beke László: Maurer Dóra experimentális filmjei. Filmkultúra, 1984/3, 44–55.
MMA Lexikon

A rendező

Maurer Dóra (MTI/Czimbal Gyula)

Tudtad?

Maurer Dóra az egyetlen magyar képzőművész, akinek a londoni Tate Modern Galéria önálló kiállítást szentelt.

Huber Zoltán

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem