A burleszk és szatíra elemeit ötvöző bohókás látlelet. Az épülő szocializmus és a „modern társadalom” zsákutcáját a film ötletes képi gegekkel és finom humorral ragadja meg.
színes magyar játékfilm, 1969, rendező: Gyarmathy Lívia
forgatókönyvíró: Böszörményi Géza, operatőr: Somló Tamás, főszereplők: Soós Edit, Schütz Ila, Kállai Ferenc, Schubert Éva, Kiss Manyi, Dajka Margit, 88 perc, felújítás: SD digitális maszter
Miről szól?
Juli (Schütz Ila), a naiv fiatal lány a modern mintaüzembe jelentkezik nyári gyakorlatra. Az apja (Szabó Árpád) is ott dolgozik, így azonnal felveszik, de tökéletesen értelmetlen feladatokat kell elvégeznie. A vegyi gyárban persze senki sem végez hasznos munkát. A nők a fűben heverésznek, a férfiak őket kukkolják. Az igazgató (Téry Árpád) sem kivétel, ő a hétvégi hajómodell-versenyre készül. Juli végül mégis úgy dönt, az iskola elvégzése után itt szeretne dolgozni.
Mitől különleges?
Az Ismeri a szandi mandit? a burleszk és a szatíra elemeit ötvözi. Gyarmathy Lívia az épülő szocializmus, a „modern társadalom” zsákutcáját finom humorral, vizuális gegekkel ragadja meg. A szikrázó, élénk színek, az eltúlzott hanghatások, a bohókás hangulatok élesen kiemelik a hangzatos kommunista eszmék ellentmondásait. A film az ötvenes évek hurráoptimista termelési filmjeit karikírozza és többek között Chaplin, Tati, Forman vagy Fellini szellemiségét idézi. A film játékos iróniája nagy adag empátiával és emberszeretettel párosul. Hősei kisemberek, akik a maguk módján próbálják túlélni a rájuk kényszerített rendszert. A történet két női szereplőt emel ki, de klasszikus központi hőse nincsen. A mozaikszerűen felépített tabló számtalan szereplőt felmutat.
A kamera arra kíváncsi, ki hogyan menekül a felesleges előírások, az eszement termelési tervek elől. A film kineveti a valóságtól elrugaszkodott ideákat, és ennyiben pontos kordokumentumként is nézhető. Az Ismeri a szandi mandit? végkicsengése szívet melengetően pozitív. Hiába épül fel a legembertelenebb rendszer, a hétköznapi emberek előbb-utóbb megtalálják a kiskapukat. A hatalom megpróbálhatja átformálni őket, úgysem lehetnek mások, kizárólag önmaguk. A film ezért nemcsak a hatvanas évek végéről mesél, annál egyetemesebb érvényű.
A lélekölő munka és a kreativitást gúzsba kötő bürokrácia fricskázása, a szabadság ünneplése mindig aktuális.
Hogyan készült?
Gyarmathy Lívia eredetileg vegyészként diplomázott, majd egy textilgyárban helyezkedett el. Rendező szakra akkoriban más területen dolgozó, eltérő látásmódú és tapasztalatú jelentkezőket kerestek, így került ő is a film közelébe. Az Ismeri a szandi mandit? a bemutatkozó nagyjátékfilmje, a forgatókönyvet szintén vegyész férjével, Böszörményi Gézával írták. Kettejük élményei és tapasztalatai, a körülöttük élő emberek ihlették a filmet.
Jelmeztervből jelmez
Jelmeztervező: Vicze Zsuzsa
Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?
Az Ismeri a szandi mandit? a magyar film társadalmi kérdéseket boncolgató hagyományait folytatja, a nézőpontja és hangvétele azonban kivételes. Groteszk vígjátékok korábban (és később) is vizsgálták a fennálló berendezkedést, de általában komorabb, kiábrándultabb, maró hangvételben. Gyarmathy Lívia alkotásában meghatározó szerepet kapnak a nők, az irónia könnyedebb, a szürrealizmus, a humor és a költőiség egymást erősítik.
Egy emlékezetes jelenet
A film címe az angol „Sunday Monday” (vasárnap hétfő) szókapcsolat kifacsart magyarításából született és egy régi slágerre utal. A szombati kollektív vállalati kikapcsolódás alkalmával a helyi zenekar el is játssza a szám sajátosan értelmezett verzióját. A jelenet a cseh újhullám híres báli képsorait idézi, a hangulata mégis különleges. A lazán összefüggő komikus epizódok és a kamera téblábolása hipnotikus hatású, a tablószerűen megmutatott szereplőkkel könnyedén azonosulhatunk.
Olvass tovább!
MMA Lexikon
Hétköznapjaink groteszkjei, Ismeri a szandi mandit?. Filmkultúra, 1969/4, 37-41.
Muhi Klára: Hogy fut ki alólunk egy világ, Beszélgetés Gyarmathy Líviával. Filmvilág, 2005/6, 14-15.
Kovács Ágnes: Sárban cuppogó körömcipők, Színdramaturgia: Ismeri a szandi mandit?. Filmvilág, 2019/6, 42-44.