Férfiarckép

 

Megkapóan szép lírai rövidfilmjében Gyöngyössy Imre a falu orvosának – saját édesapjának – a portréját rajzolja meg.

fekete-fehér magyar dokumentumfilm, 1968, rendező: Gyöngyössy Imre

operatőr: Sára Sándor, Gaál István, 10 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Miről szól?

Alig nyolcperces dokumentumfilmjében Gyöngyössy Imre a falusi körzeti orvosként dolgozó édesapja lírai portréját rajzolja meg. Láthatjuk az idős férfit a betegei és a családja körében, orvosi táskáját cipelve az utakat róni, és odahaza a szőlőt permetezni. Mindeközben a rendező személyes vallomását hallgathatjuk.

Mitől különleges?

Gyöngyössy Imre a magyar új hullám egyik legfontosabb alkotója volt, pályája együtt indult Gaál Istvánéval és Sára Sándoréval, közösen alapították meg a Balázs Béla Stúdió független műhelyközösségét. A rendező meghatározó fiatalkori élménye a dunántúli Értényben töltött gyerekkora volt, innen gyökeredzik mélyen humanista szemlélete, a természetközeli életmód, és a falusi hagyományok tisztelete. A Férfiarckép egy olyan ember – saját édesapja – előtt tiszteleg, aki ezeket a tradíciókat megtestesíti, és egy személyben szimbolizálja a közösségi összetartozás erejét. Filmje 

dokumentumfelvételekből áll össze, mégsem hagyományos dokumentumfilm.

Az életképek a lírai narrációnak rendelődnek alá, az utakat járó orvos totáljai, a beteg arcok és beteg testek közelijei a szöveget illusztrálják. A montázsok a főszereplő mindennapi rutinját foglalják össze stilizált formában. A zene a hangsúlyos pontokon felerősödve drámai tónusúvá válik, és a kocsira helyezett kamera mozgása is a játékfilmekét idézi. Gyöngyössy a szimbólumokhoz is bátran nyúl, a bibliai utalások mellett az utolsó snittben Bruegel népies festészetét is megidézi.

Megkapóan szép filmköltemény

Hogyan készült?

Mielőtt elkötelezte volna magát a mozgókép mellett, Gyöngyössy irodalmi pályára készült, és a költészettel később sem szakított. A Férfiarckép az azonos című, 1961-es versének szövegét használja fel narrációként – Sztankay István előadásában –, lerövidített formában, azaz a forgatás során a szöveghez kellett a képeket megtalálni. Az operatőr az a Gaál István és Sára Sándor volt, akik korábbi közös filmjüket, a Cigányokat (1962) hasonlóan lírai hangvételben forgatták.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A Férfiarckép megkapóan szép filmköltemény, és mint ilyen, egyedülálló kísérlet. A Gyöngyössy-életmű tükrében is érdemes a figyelemre: a Két elhatározásban (1977), az Orvos vagyok-ban (1979) vagy a Töredékek az életről-ben (1980) felvetett témák és motívumok már itt is megjelennek.


Egy emlékezetes jelenet

A rendező számára a 37 éve praktizáló férfi több mint orvos. Élete az örökös szolgálat, őrangyalként óvja a közösséget, ujjait szó szerint rajta tartja a falu ütőerén – az egyszerű rutinvizsgálatot így avatja költői szimbólummá a film.

A rendező

Gyöngyössy Imre az In memoriam Gyöngyössy Imre című 1996-os portréfilmben (forrás: NFI)