Eső után

Egy menekülési kísérlet története, néhány drámai pillanatba sűrítve. Mészáros Péter balladisztikus sűrűségű rövidfilmje hangos nemzetközi sikert aratott.

színes magyar rövidfilm, 2002, rendezte, forgatókönyv: Mészáros Péter

operatőr: Marosi Gábor, zene: Otto Sieben, főszereplők: Viktor Judit, Horányi Balázs, 4 perc

Miről szól?

A vihar elvonult, az ég kitisztulni látszik. Egy nő kerékpározik, testén kék-zöld foltok. A házból kilépő férfi a nevét kiabálja. A menekülési kísérlet és az egészségtelen kapcsolat drámai története négyperces rövidfilmben elmesélve.

Mitől különleges?

Az Eső után egy szerteágazó, rendkívül komplex történetet tökéletesen képes néhány percbe sűríteni. A rendező, Mészáros Péter sok közeli felvételt használ és gyors vágásokkal dolgozik. A drámai hatást a képek és a ritmus pontos egyensúlya adja. A párbeszédek nélküli filmben a nézőnek kell összeraknia és kiegészítenie a történetet.
Tragikus balladát látunk, egy hosszabb eseménysor végjátékát. A rendező egy-egy képpel teljes emberi sorsokat villant fel. A kormányt markoló kéz, a pici ház, a kavicsos út bukkanói és akadályai az újrakezdés nehézségeiről, az elnyomásról beszélnek.

A családon belüli erőszak hatalmas probléma, különösen Magyarországon.

Míg a gyilkosságok száma itthon nem kiugróan magas, ezek sokkolóan nagy százaléka a házastárs ellen irányul. Mészáros Péter hatásosan ragadja meg a szörnyű jelenség hátterét. Hatalmas bravúrja, hogy a rövidfilmes forma lehetőségeit maximálisan kiaknázva az egészségtelen férfi-női viszony szerteágazó pszichológiai hátterét képes erőteljesen felvázolni.

Hogyan készült?

Mészáros Péter Grúziában tanult. 1997-ben szerzett diplomát a Tbiliszi-i Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Elmondása szerint az Eső után szándékosan szembemegy az ott tanultakkal. A hosszú, lassan mozgó snittek helyett a film gyors közeli felvételekből áll össze.

A bicikli ötlete Örkény István egyik egyperceséből, a Leltár című novellából származik. A rendező gyorsan írta a forgatókönyvet.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A rövidfilm a magyar filmgyártás egyik kiugróan sikeres húzóágazata. Az ezredfordulón különösen sok, nemzetközileg is jegyzett és díjazott produkció született. Ezek már a szélesebb közönség számára sem maradtak láthatatlanok. Az Eső után e vonulat egyik fontos, nagy figyelmet keltő darabja. Mészáros Péter alkotása számos elismerés mellett az 55. Cannes-i Filmfesztivál rövidfilmes kategóriáját is megnyerte.

Egy emlékezetes jelenet

A cím, illetve a film elején hallható hangok, a mutatott természeti képek az elvonuló vihart idézik. A heves időjárási esemény komoly károkat tud okozni. A gyakran félelmetes sötét felhők szimbolikusak. A vihar egyszerre utal a nő fizikai és lelki bántalmazására, illetve a benne dúló zűrzavarra. Az eső után azonban mindig frissebb a levegő. Ahogyan a növények is új erőre kapnak, a nő is útnak indul. Otthagyná a férfit, de a természet örök körforgása megtörhetetlen. Újabb vihar készülődik.

Olvass tovább!

Gelencsér Gábor: Filmhaiku, Mészáros Péter: Eső után. Filmvilág, 2002/8, 32.
Varga Balázs: A szamuráj pillantása, Beszélgetés Mészáros Péterrel. Filmvilág, 2002/8, 33.

A rendező

Mészáros Péter (forrás: Filmkultúra)
Interjú a Filmkultúrán 2007-ből

Tudtad?

A filmet családi kölcsönből és szívességekből, egyetlen nap alatt forgatták. Az Eső után a Cannes-i Filmfesztivál nevezés határideje után egy héttel készült el, de a szervezők végül engedték versenyezni.

Huber Zoltán

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem