Ernelláék Farkaséknál

Huszonnégy óra, egyetlen helyszín, hat szereplő. Hajdu Szabolcsék a saját lakásukon, az ismeretségi körük élettapasztalataiból forgattak sikeres független filmet.

színes magyar játékfilm, 2016, rendező, forgatókönyvíró: Hajdu Szabolcs

főszereplők: Hajdu Zsigmond, Hajdu Lujza, Tankó Erika, Szabó Domokos, Török-Illyés Orsolya, Hajdu Szabolcs, 81 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Miről szól?

Farkasékhoz az éjszaka közepén váratlanul betoppan a feleség nővére, családostul. Ernelláék egy év után Skóciából érkeztek haza, az állandóan civakodó Farkasék kénytelenek befogadni őket. A váratlan együttlét régi sérelmeket hoz felszínre, de az új helyzetben mindenki kénytelen a saját életével is szembenézni.

Mitől különleges?

Az Ernelláék Farkaséknál nagyjából huszonnégy óra eseményeit öleli fel, a kamera egy pillanatra sem mozdul ki a helyszínül szolgáló belvárosi lakásból. A néző azonnal a részesévé válik a két házaspár életének, végig intim közelségből figyelhetjük őket. Nincsenek látványos, harsány fordulatok vagy végletekig kiélezett drámai határhelyzetek, az ellentétek a hétköznapi történesekből és az életszerű párbeszédekből bomlanak ki.

A film a klasszikus történet helyett egy erős alapszituációt vázol, a hiteles konfliktusokban könnyű magunkra ismernünk. 

Az említett lakás gyakorlatilag maga is a film fontos szereplője, a figurák állandó interakcióban vannak a helyszínnel. A falakon látható képek, a tárgyak és bútorok visszatérő beszédtémák, és szinte észrevétlenül árnyalják a karakterek jellemvonásait. A környezet és a közeg érzékeny ábrázolása a valószerűség, az otthonosság érzetét kelti. Még akkor is, ha a néző egyébként nem tudja, hogy ténylegesen a rendező-színész házaspár lakását látja. A film számos jellegzetes problémát felvet a párkapcsolati zűröktől az akaratlan előítéleteken át az életközepi válságokig. A zárt helyszín a saját családunk, a szűkebb közösségünk vagy akár az ország metaforájaként is felfogható. Az alkotók nagyon tudatosan megidézik a népszerű valóságshow-k és szappanoperák világát, azzal a nagyon fontos különbséggel, hogy itt minden maximálisan eredeti és őszinte. Mi is hasonlóan méregetjük, marcangoljuk és szeretjük egymást, mint Farkasék vagy Ernelláék.

Hogyan készült?

Hajdu Szabolcsékat a közvetlen környezetük, a saját ismeretségi körük ihlették. Az Ernelláék Farkaséknál eredetileg színdarabként futott, és a sikeres előadások után merült fel a mozgóképes változat ötlete. A film szinte fillérekből, családi és baráti összefogással, a saját otthonukban készült. Farkasékat maga a rendező, illetve a felesége, Török-Illyés Orsolya alakítják, ahogyan a gyerekeik is játszanak a filmben. A jeleneteket tizenhárom operatőr hallgató vette fel, akik maximálisan kihasználták a helyszín lehetőségeit, és sikerült egy markáns képi világot teremteniük. A cím szándékos nyelvtörő, paradox módon mégis azonnal megjegyzi az ember.  

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Az Ernelláék Farkaséknál hangos sikert aratott a közönség és a kritikusok körében, többen hiánypótló filmként emlegették. A film nemcsak a gyártási költségek sokszorosát hozta vissza, de számos díjat nyert, köztük a rangos Karlovy Vary-i Filmfesztivál Kristály Glóbuszát is elhozta. Hajduék alternatív forgalmazási ötletként lakásvetítések lehetőségét is biztosították, melyekre néhány feltétel teljesülése esetén bárki jelentkezhetett. A film sikere egyúttal azt is bizonyította, hogy a költségvetés vagy a technikai háttér helyett a művészi invenció és a kreativitás számítanak. 

 
Egy emlékezetes jelenet

Sokáig nem tudjuk, Ernelláék valójában miért hagyták ott Skóciát. Albert, a férj egy sörrel a kezében kissé nehezen szánja rá magát a vallomásra. A két férfi beszélgetése egyszerre humoros és drámai, ahol a finom gesztusoknak, testtartásoknak ugyanakkora súlya van, mint a kimondott vagy épp visszatartott szavaknak. A rövid jelenetből a figurák fő karakterjegyei és a köztük feszülő ellentétek is pillanatok alatt megragadhatóak. 

Olvass tovább!

Bilsiczky Balázs: Belsőfilm, Ernelláék Farkaséknál. Filmvilág, 2016/10, 52-53.
Szalkai Réka: „Lendületből akartuk megcsinálni”, Beszélgetés Hajdu Szabolccsal. Filmvilág, 2016/9, 18-20.
Jakab-Benke Nándor: Az ítélet: család. Filmtett, 2016
MMA Lexikon

A rendező

Hajdu Szabolcs 2016-ban a filmért a Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál fődíját vehette át (MTI/EPA)
Adatlapja a Filmkeresőn

Tudtad?

A film intim helyzetei, spontán hatása nem improvizáció, hanem egy előre kidolgozott szövegkönyv és háromhetes próbafolyamat végeredménye. A rendező saját bevallása szerint addig próbálták a beszélgetéseket, amíg teljesen természetesnek nem tűntek. 

Huber Zoltán

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem