Boszorkányszombat

Hófehérke, Piroska, Jancsi, Juliska és a többiek a kacsalábon forgó kastélyban találkoznak, hogy megmentsék Csipkerózsikát. Rózsa János filmje újraírta a meséket.

színes magyar játékfilm, 1983, rendező: Rózsa János

forgatókönyvíró: Kardos István, operatőr: Kende János, vágó: Csákány Zsuzsa, hangmérnök: Fék György, főszereplők: Páger Antal, Kamondy Imre, Koltai Róbert, Papp Zoltán, Udvaros Dorottya, Ivancsics Ilona, 84 perc

A film adatlapja a Filmkersőn

Miről szól?

A gonosz mostoha (Udvaros Dorottya) álarcosbált rendez a kacsalábon forgó kastélyban, amelyre a mesevilág összes híres alakját meghívja Hófehérkétől (Ivancsics Ilona) a hét törpén át Piroskáig és a farkasig, de még a legendás meseírók, a Grimm testvérek (Koltai Róbert, Papp Zoltán) is tiszteletüket teszik. Az esemény célja, hogy közösen ünnepeljék meg Csipkerózsika (Eszenyi Enikő) felébredését a százéves álomból, és közben a jó és a gonosz mesefigurák végre megbékéljenek egymással. Hófehérkéék nem is sejtik, hogy egy ravasz csapdába sétálnak bele, a gonosz mostoha és szövetségesei valójában arra készülnek, hogy a meséket erőszakkal átírva, a bál leple alatt örökre leszámoljanak a jókkal.

Mitől különleges?

Rózsa János szinte minden filmje a gyerekek világával, a fiatalok vagy a családok problémáival foglalkozik változatos stílusban, a szürreálistól (Gyerekbetegségek, Kardos Ferenccel) a szatirikuson (Pókfoci) és a drámain (Vasárnapi szülők, 1980) át a realista vígjátéki (Csók, anyu) hangnemig. A Boszorkányszombat annyiban lóg ki a sorból, hogy nem valós térben játszódik, és nem is egy fontos társadalmi problémát vet fel, szereplői ugyanakkor a gyermeki fantáziát benépesítő figurák közül kerülnek ki. A rendező életművének meghatározó eleme a játékosság, a Boszorkányszombatra mindez hatványozottan igaz. Rózsa és alkotótársai nemcsak a Grimm testvérekhez köthető mesevilág ikonográfiájához nyúlnak hozzá kreatívan, de sablonjaikat, toposzaikat is kifordítják, újrahasznosítják.

A műfajok mellett a hangnemek is keverednek, a felütés a boszorkányok vonulásával kifejezetten horrorisztikus, az embertestű állatok látványa groteszk hatást kelt, az (ál) Csipkerózsika körüli bonyodalmak melodramatikus színezetet kapnak, de a kalandfilm eszköztárából is merítenek az alkotók.

A Boszorkányszombat tele van szellemes megoldásokkal az újraírt mesék ötletétől a gótikus hangulatú kastélybelsőkön át a Grimm testvérek „bűneit” leleplező bírósági tárgyalásig, de emlékezetes a tucatnyi szereplőt mozgató báljelenet is, amelyet a Farkast alakító Köllő Miklós pantomimművész koreografált.

Hogyan készült?

A történetet Rózsa ötletéből állandó forgatókönyvírója, Kardos István írta Vámos Miklós közreműködésével. A filmbe egy véletlennek köszönhetően sikerült külföldi partnereket bevonni. Az amerikai producer, Halmi Róbert éppen Magyarországon forgatta a Hosszú vágta című filmet, és az Objektív Stúdió vezetője, Marx József rábeszélte, hogy szálljon be a produkcióba. Ő biztosította a technikai hátteret, a látványterveket pedig Roy Field (Superman, Fantasztikus labirintus, James Bond-filmek) készítette Londonban, és a trükköket is itt tették rá a filmre. A forgatás Fóton, a Mafilm Stúdió Máriássy-műtermében zajlott. A finálé nagyjelenetében 200 gyerekstatiszta vett részt, akiket a különböző gimnáziumok, az artistaképző és a balettintézet növendékeiből válogattak. A táncosokat, báli szereplőket nagyrészt a Köllő Miklós által alapított színházi iskola művészei alakították.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A bemutató idején a közönség jól fogadta a filmet – 380 ezren váltottak rá jegyet –, a kritikusok viszont, bár megjegyezték, hogy az alapötlet több mint szellemes, úgy látták, a legfiatalabb nézők számára zavaros lehet a történet, a felnőttek pedig a parabolát hiányolhatják belőle. Későbbi interjúiban maga a rendező is hasonlóan nyilatkozott, kiemelve, hogy a trükkök jól sikerültek ugyan, de túlságosan előtérbe kerültek, helyette a történetet kellett volna leegyszerűsíteni, mert „a gyerekek élvezték, hogy felismerik a mesehősöket, de a fordulatok talán túl komplikáltak voltak a számukra.” A célközönség belövése valóban nem sikerült maradéktalanul, és mára a film vizuális trükkjei felett is eljárt az idő, a Boszorkányszombat bizonyos szempontból mégis megelőzte korát.

Az a posztmodern kollázstechnika, amely a nézők előzetes tudására építve keveri a meseuniverzumokat és -figurákat, később Hollywoodban is népszerű lett (lásd: Shrek-filmek).


Egy emlékezetes jelenet

A gonosz mostoha úgy próbálja meg félrevezetni a mesehősöket, és fenntartani a Csipkerózsikát sújtó átkot, hogy egy ál-Csipkerózsikával és egy álkirályfival játszatja el a csókjelenetet. A tervbe azonban hiba csúszik, és az ál-Csipkerózsika beleszeret az igazi, időközben megöregedett királyfi unokájába. A gonosz mostoha megpróbálja meggyőzni a lányt arról, hogy kár a szerelmet hajszolni, koncentráljon inkább a küldetésére.

A Boszorkányszombat legtöbb karaktere csak annyira összetett, mint az eredeti mesékben, ahonnan kiemelték őket, a gonosz mostoha és a „sötét” Csipkerózsika viszont árnyaltabb figurák, izgalmas motivációkkal. A két kiváló fiatal színésznő, Udvaros Dorottya és Eszenyi Enikő közös jelenetei egy klasszikus színpadi drámában is megállnák a helyüket.

A rendező

Rózsa János (fotó: Bartók István)
Adatlapja a Filmkeresőn

Tudtad?

A repülés korábban is bevett trükk volt a filmesek arzenáljában, a színészekre adott, kötelekkel kifeszített mellényekkel érték el a lebegés illúzióját. A Boszorkányszombaton dolgozó angol szakemberek azt javasolták, hogy mellény helyett a színészekre egy speciális, csípőnél felfüggesztett nadrágot adjanak, amelyben könnyebben tudnak mozogni, forogni. Ez a pofonegyszerű megoldás újdonság volt a magyar trükkosztály számára.

Plakát

(forrás: NFI)

Baski Sándor

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem