Amerikai anzix

Emigráns negyvennyolcas magyar katonatisztek az amerikai polgárháborúban. Bódy Gábor különleges filmnyelvi kísérletében nem a miről, hanem a hogyan az igazán érdekes.

fekete-fehér magyar játékfilm, 1975, rendező: Bódy Gábor

forgatókönyv: Bódy Gábor, operatőr: Lugossy István, főszereplők: Csutorás Sándor – Latinovits Zoltán, Cserhalmi György, Fekete András, Felföldi László, Keith Craine, Ed Hewitt, 105 perc, felújítás: 2K restaurált

A film adatlapja a Filmkeresőn

A teljes film elérhető itt:

 

Miről szól?

Az amerikai polgárháború utolsó napjaiban egy emigráns magyar katonatiszt az ellenség helyzetét próbálja feltérképezni. Az 1848-as forradalom veteránjai közül jó néhányan harcolnak az északiak oldalán. A gyakorlatias Fiala (Csutoros Sándor), a honvággyal küzdő Boldogh (Fekete András) és a vakmerő Vereczky (Cserhalmi György) máshogyan élik meg a kényszerű emigrációt. A közelgő béke híre különféle reakciókat vált ki belőlük.



Mitől különleges?

Az Amerikai anzix esetében nem a miről, hanem a hogyan az igazán érdekes. Bár a szokatlan témaválasztás, a távoli földön harcoló magyar katonák sorsa és az amerikai polgárháborús motívumok is szokatlanok, Bódy Gábor rendezőt a film kifejezésmódja, nyelve érdeklik. A német eredetű, régies anzix szó képes levelezőlapot jelent, a cím tehát arra utal, korabeli dokumentumot látunk. Bódy valóban úgy manipulálja a felvételeket, mintha egy régi, megviselt filmszalag peregne előttünk. A korabeliség illúzióját mégis időről-időre megtöri, oda nem illő tárgyakat és zenéket illeszt a jelenetekbe, belerajzol a filmkockákba. A kép villog, kivilágosodik vagy elsötétül, a hang torzul és akadozik. Változatos kitakarások, keretek tűnnek fel, mintha távcsővel, régi kamerával rögzítették volna. Néhol csupán egy-egy leszakadt darabját látjuk a filmszalagnak, máskor egy mozgó kereszt jelöli meg a fő alakokat. 

Bódy Gábor filmje ízig-vérig kísérleti alkotás. Folyamatosan meglepi, kizökkenti a nézőt, komoly kérdéseket szegez neki. 

A film őskorában járunk, esetleg távolról figyelünk valamit? A vizuálisan és dramaturgiailag is csonka, sérült történetnek lehetnek biztos támpontjai? Rekonstruálható és elmesélhető egyáltalán a múlt századi emigránsok sorsa? Az Amerikai anzix fogalmazásmódja és nézőpontja valóban egyedülálló. Nem könnyen befogadható, különleges filmélmény.

A keretek adályozzák a szabad szemlélődést, de ki is jelölik a tekintet irányát

Hogyan készült?

Bódy Gábor bölcsészhallgatóként került a film közelébe, rendező szakon végzett, közben a szabad kísérletezést támogató Balázs Béla Stúdió egyik vezéralakja lett. Az Amerikai anzix itt készült, ez egyben Bódy diplomafilmje. A forgatókönyvhöz számos korabeli naplót és levelet használt, hagyományos módon felvette a jeleneteket, majd az utómunkánál szisztematikusan roncsolta a kész felvételeket. Úgy is fogalmazhatnánk, kétszer forgatták le a filmet, hisz az analóg filmet az alkotóknak a trükkasztalon még szó szerint meg kellett dolgozniuk.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A tragikusan fiatalon elhunyt Bódy Gábor a hetvenes-nyolcvanas évek meghatározó, az uralkodó hagyományokkal radikálisan szembemenő alakja. A három egész estés játékfilmből, számos írásból és rövidfilmből álló életmű a mozgókép kifejezésmódjával foglalkozik. Az új utakat, addig nem használt stilisztikai eszközöket kereső Bódy központi problémája a korlátok közé szorított szabadság lehetősége. Az Amerikai anzix kényszerű száműzetésben élő, egyik háborúból a másikba sodródó, a magyar történelem gyakori emigrációs léthelyzetét megélő hősei folyamatosan keresnek valamit. A kitakart, keretbe foglalt képkockák, a rácsok és berajzolt vonalak akadályozzák a szabad szemlélődést, de ki is jelölik a tekintet irányát. A láthatóvá tett határok, az előre meghatározott irányok ütköznek a szabadság elemi vágyával, azaz Bódy a Kádár-korszak egyik fő dilemmáját ragadja meg.



Egy emlékezetes jelenet 

Kártyáznak, isznak és sztorizgatnak az ivóban. Besétál egy cowboy és gyávának nevezi az egyik férfit, mire megfagy a levegő. A klasszikus epizód Bódy Gábor tolmácsolásában nagyon máshogyan fest, mint egy amerikai westernben. A jelenet hangulata, feszültsége különleges, a képi megformáltsága egészen sajátos.

Olvass tovább!

Hirsch Tibor: Bódy Gábor filmrendezői pályaképe. Filmkultúra, 2006
Cserhalmi György: Barátom, Bódy Gábor, Bonta Zoltán rendező-operatőr Cserhalmi Györggyel készült videófilmjének – B. B. S. – szövege. 1985. 10. 24. Filmvilág, 1990/10, 21-27.
Fám Erika: Hazátlanság képbe zárva. Filmtett, 2016
MMA Lexikon

Bódy Gábor (forrás: MNF)
Adatlapja a Filmkeresőn 

Tudtad?

Bódy Gábor gondolkodását alapvetően meghatározta az ELTE két tanára, Szabad György történész és Zsilka János nyelvészprofesszor. E kétirányú érdeklődés első nagyjátékfilmje, az Amerikai anzix témáján és formanyelvén is egyértelműen nyomot hagyott.

Huber Zoltán

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem