Ah, Amerika!

Animációs dokumentumfilm az Osztrák-Magyar Monarchia területéről Amerikába tartó magyarok 19-20. századfordulós kivándorlásáról.

színes magyar animációs film, 1984, rendező: Orosz István

28 perc, felújítás: HD digitálisan felújított

Miről szól?

A film az Osztrák-Magyar Monarchia területéről a munka, a jobb megélhetés, az emberhez méltóbb élet reményében Amerikába tartó magyar munkástömegek 19-20. századfordulós kivándorlásáról szól.

Miért különleges?

A félórás Ah, Amerika! erősen stilizált képi világával, fikciós dokumentumanyagával, illetve sajátos, „rák-dramaturgiájával” a megidézett történelmi korszakon túlmutatva, 

a kivándorlósors általános érvényű illusztrációjaként is értelmezhető,

így a nyolcvanas évek elején, ha burkoltan is, de meg tudta idézni az '56-os magyar forradalom leverése után az elnyomó kommunista rezsim elől tömegesen disszidálók exodusát.

 „Animációs dokumentumlegenda”

Hogyan készült?

A forgatókönyvírók, Orosz István és Dániel Ferenc animációs dokumentumlegendaként aposztrofálták filmjük műfaját. A korabeli felvételeket animációs betétek stilizálják, a fénykép és a film vegyítéséből elmosódó, álomszerű stop motion szekvenciák jönnek létre, az archív mozgóképes dokumentumok újrajátszott, az eredetiket folytatni, magyarázni, olykor megfejteni szándékozó jelenetekkel egészülnek ki. A film a hatvanas években még élő, egykori kivándoroltakkal rögzített hangriportokat (amelyek a nyelvész Kálmán Béla munkáját dicsérik) színészek által elmondott versekkel, interjú- és levélrészletekkel, megrendezett dialógusokkal vegyíti, ugyanakkor minden utólagosan rögzített hang- és képanyag stilisztikailag pontosan illeszkedik az archív felvételek szövetébe. 

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Orosz István nyolcvanas évek első felében készített darabjai, úgy mint az Álomfejtő (1981), illetve az Ah, Amerika! olyan áldokumentumfilmek, amelyek a hetvenes évek magyar animációs filmjében megjelent dokumentarista módszerek és megközelítési módok újszerű vonulatát képviseli. A naturalistán ábrázolt, ellesettséget sugalló, dokumentarista hatású filmképet az animáció segítségével idézőjelbe tévő filmek a nyomasztó korhangulat szürreális ábrázolásává válnak.

Erre figyelj!

A film nyitó képsora során pár perc alatt lovas szekérrel, vasúttal és az óceánon hánykódó gőzhajóval a poros alföldi tanyavilágból a világ túlsó felén, egy ugyancsak poros amerikai kisváros főutcáján találjuk magunkat. Közben korabeli, innen oda, onnan meg ide írogatott levelek mondatfoszlányaival jár a posta – vagy a szél. Az Ah, Amerika! expozíciója kijelöli a hazájukból külföldre vándorlók útjának legfontosabb topográfiai állomásait, hogy a film cselekménye ezután – a dramaturgia megcsavarásával – az új hazából az óhazáig lépegessen vissza.

Olvass tovább!

Sárosdy Judit: Vigyázat, látványzsonglőr!, Interjú Orosz István rajzfilmrendezővel. Filmkultúra, 2004
Dániel Ferenc – Orosz István: Ah, Amerika! Forgatókönyv. Filmkultúra, 1982/6, 67-111.
Szemadám György: Fantázia, dokumentum. Filmvilág, 1985/10, 63.

A rendező

Orosz István 2009-ben (MTI Fotó: Czimbal Gyula)

Tudtad?

A film alapanyagául szolgáló képek és írásos dokumentumok album formájában is megjelentek (Dániel Ferenc – Orosz István: Ah, Amerika! Dokumentumok a kivándorlásról 1896–1914, Gondolat, 1988)

Orosz Anna Ida

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem