A nyomozó

Gigor Attila filmje követi és közben újra is írja a krimi, a thriller és a noir szabályait.

színes magyar játékfilm, 2008, rendező, forgatókönyvíró: Gigor Attila

operatőr: Herbai Máté, főszereplők: Anger Zsolt, Rezes Judit, Terhes Sándor, Tóth Ildikó, Kerekes Éva, 108 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

Miről szól?

Malkáv Tibor (Anger Zsolt), a harmincnyolc éves boncmester magának való ember. Családja nincs, apját nem ismerte, anyja pedig éppen haldoklik. A műtétre nincs pénze, ezért amikor egy rejtélyes férfi megbízza egy bérgyilkossággal, igent mond. A célpontot, Szirmai Ferencet (Terhes Sándor) elvileg nem ismeri, de miután végez vele, megtudja, hogy a féltestvére volt. Malkáv Tibor nyomozni kezd.

Mitől különleges?

A komédiákat és a romantikus filmeket leszámítva nincs komoly hagyománya a műfaji történeteknek a hazai filmgyártásban. A thriller, a krimi vagy a horror sokáig alacsony presztízsű, a magyar közegtől idegen zsánereknek számítottak, ezért is volt bátor vállalás Gigor Attilától, hogy pályáját pont egy ilyen filmmel nyitotta.

A nyomozó ugyanakkor mégsem a szabályokat mereven követő műfaji film. A író-rendező úgy alkalmazza a zsáner sablonjait, hogy egyben ki is forgatja azokat. A legizgalmasabb és legradikálisabb húzása a krimik klasszikus nyomozófigurájának újragondolása. Malkáv Tibor nem az intuitív, jó emberismerettel megáldott detektív prototípusa, éppen ellenkezőleg, nem tud és nem is akar eligazodni a társas kapcsolatok világában, és sokszor dekódolni sem képes az emberi gesztusokat. Gigor ezt az enyhén szociopata – Asperger-szindrómásnak tűnő – figurát teszi meg azonosulásra alkalmas főhősnek, aki gyilkosként kezd nyomozni az áldozata és egyben a saját identitása után. A rendező

elsőfilmestől szokatlan magabiztossággal idézi meg és frissíti fel a krimi, a thriller és a film noir legalapvetőbb kliséit

kezdve a félszemű megbízó vagy a zugügyvéd karikatúraszerű figuráitól a végzet asszonyának helyi megfelelőjén át a noirok képi világára hajazó éjszakai felvételekig. A nyomozóból a humor sem hiányzik, Gigor bátran nyúl az irónia és a szatíra eszközéhez is, a szürreális fantáziajeleneteken kívül pedig még a változatos halálnemekben is van valami morbidan mulatságos.

A szellemes műfaji játékokon és az identitáskeresés következetesen végigvitt motívumán túl A nyomozót a színészi játék is kiemeli a mezőnyből. Rezes Judit, Tóth Ildikó, Terhes Sándor és Kerekes Éva mind kiválóan alakítják a tipizált, mégis élő figurákat, a főszerep pedig tökéletesen passzol Anger Zsolt alkatához, aki Malkáv Tiborként egyszerre sugároz gyermeki szelídséget és valami megfoghatatlan fenyegetést.

Hogyan készült?

A műfaji elemek ellenére Gigor Attila személyes indíttatásból, a haláltól és a kapcsolatteremtéstől való félelme feldolgozásaként írta meg a történetet, amelyhez filmek helyett a klasszikus noir szerzők (Dashiel Hammett, Raymond Chandler, Lawrence Block) regényeiből inspirálódott. A főszerepet eredetileg Takeshi Kitanóra írta: Malkáv rezzenéstelen arca őt idézi meg; Anger Zsolt a karakter tikkelését is a japán színésztől vette át.

Az alacsony költségvetés miatt 16 mm-es nyersanyagra kellett forgatni, és az ideálisnál kevesebb lámpát tudtak csak használni. Még a film elkészülte előtt sikerült svéd és ír koprodukciós partnereket bevonni, így végül több pénz jutott az utómunkára, mint a forgatásra.

Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A 39. Magyar Filmszemlén több fontos díjat is megkapott a film (forgatókönyv, vágás), a legjobb színész pedig Anger Zsolt lett. A moziban 32 ezren váltottak rá jegyet, de a gyártó által a YouTube-ra feltöltött kópia már 130 ezer néző felett jár. A 2008-as bemutató óta több magyar krimi és thriller készült, de A nyomozó sikerét egyik sem tudta megismételni, Gigor filmje így továbbra is különleges helyet foglal el a magyar zsánerfilmes panteonban.


Egy emlékezetes jelenet

A Poirot-krimik elmaradhatatlan csúcspontját, amelyben a detektív összetereli egy helyre a gyanúsítottakat, Gigor látványosan kiforgatja, nála egy álomszerű fantáziajelenetben kerül sor a nagy közös levezetésre. Az egyetemi előadóra hasonlító helyiségben azonban nem csak a potenciális elkövetők jelennek meg, de a történet összes szereplője, beleértve az áldozatot is, ráadásul a rejtélyt sem sikerül (ekkor még) megoldani.

Olvass tovább!

Klacsán Csaba: Szabad kéz – Gigor Attila rendező. Filmkultúra, 2014
Gelencsér Gábor: Magyar bűnügyi filmek. Filmkultúra, 2014
Pápai Zsolt: Szerepcserés bűntények. Filmvilág, 2008/10, 40-41.

A rendező

Gigor Attila 2015-ben, a Kút című filmjének forgatásán (MTI Fotó: Bodnár Boglárka)
Adatlapja a Filmkeresőn

Tudtad?

Gigor Attila egy kórházi látogatás során látta meg a főszereplőt alakító színészt akit akkor már ismert amint ő is látogatóba érkezett. Egy másik szerep miatt le volt borotválva a feje, és egy atlétatrikót viselt. Ettől kezdve tudta, érezte, hogy neki jól fog állni a nyomozó címszerepe.

Plakát

Baski Sándor

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem