A munkászubbony

 

Az álruhás gyárigazgató története Hegedűs Gyula játékának egyetlen fennmaradt mozgóképes dokumentuma.

virazsírozott magyar némafilm, 1914, rendező: Bródy István

forgatókönyvíró: Földes Imre, operatőr: Zsitkovszky Béla, főszereplők: Thury Elemér, Hegedűs Gyula, 39 perc

A film adatlapja a Filmkeresőn

A teljes film elérhető itt:

Miről szól?

Horvai (Hegedűs Gyula), a gyáros elegánsan berendezett otthonában él feleségével (Hegedűsné Berzétey Ilona) és kislányával (Szakváry Vilma). Békés hétköznapjaikat egy névtelen levél érkezése zavarja meg, mely a gyár munkavezetőjének (Thury Elemér) visszaéléseiről számol be. Horvai személyesen vizsgálja ki az esetet, munkászubbonyt ölt, és beáll dolgozni a saját gyárába. A munkavezető megérzi, hogy valami nincs rendben az új munkással, besúgónak tartja, igyekszik minél gyorsabban megszabadulni tőle. Kazánrobbanást idéz elő, melynek elkövetésével Horvait vádolja. A történet másik szálán a gyárigazgató kalandba keveredik egy szép cigánylánnyal (Szamosi Elza).

Mitől különleges?

A gyárigazgatót játszó Hegedűs Gyula a hazai és nemzetközi színjátszás kiemelkedő alakja, a realisztikus színjátszás úttörője. Elegáns megjelenése, zengő orgánuma, arcjátéka és kifejező gesztusai már az indulás pillanatában biztosították irányadó szerepét az új játékstílusban, a Vígszínház első fénykora összeforrt nevével. Hegedűs végül A munkászubbony forgatása idején hagyta ott a Vígszínházat, és szerződött a Magyar Színházhoz. A feleség szerepét Hegedűs második felesége, Berzétey Ilona alakította, a tűzrőlpattant cigánylányt pedig Szamosi Elza, az Operaház ünnepelt énekesnője, akit maga Puccini tanított be a Bohémélet és a Pillangókisasszony főszerepeire.

-
A munkászubbony egy képsora digitalizálva...


-
...a sérülések, foltok eltávolítása után...

 

-NFI
...majd restaurálva, a végleges színeivel (Fotó: NFI)


Hogyan készült?

A film Földes Imre novellája alapján a Pedagógia Filmgyár Stúdióban készült. A felvételeket Zsitkovszky Béla, az Uránia mozigépésze, az első magyar megrendezett filmként számontartott A táncz (1901) operatőre készítette. Olyan trükkökket is alkalmazott, mint például az egyes jelenetek tartalomhoz igazodó monokróm színezése: a tűzjelenetnél a kép háttere pirosra vált, a kerti jelenetnél zöldre. A Dunán úszó hajóra tett kamerával felvett panorámafelvétel megmutatja Budapest rakpartjait, a házak háború előtti állapotát, az éppen felújításon lévő, felállványozott Lánchídat. De nem csak a panoráma a lenyűgöző: „Meglepő, hogy a kevés filmes gyakorlattal rendelkező, elsősorban a színpad világában otthonos rendező, Bródy István milyen felkészülten, gazdag filmnyelven mesél. A mozi pompás kocsizással – pontosabban hajózással – kezdődik, fel a Dunán, látjuk az akkor épp renovált Lánchidat, a Várat, a Parlamentet, elúszunk a Margit híd alatt, ám nem annyira a város panorámája nyűgöz le, mint az a hosszú fahrt, amelyhez hasonlót az idő tájt talán csak a nagy újító, David Wark Griffith használt. Griffithre emlékeztet a párhuzamos vágással előadott történet is, amely szintén kevés akkori filmben volt látható, Griffith is csak akkortájt kezdte alkalmazni. Bródy István nem vonul be a biztonságosan bevilágított stúdiókba (...), hanem látványos külső totálokban fogalmaz, amelyekben elkalandozhat a tekintet, a játszók a környezet, a táj részei. Az eredeti helyszínen fölvett gyárjelenetek szocio-dokumentumfilmben vagy későbbi neorealista alkotásban is megállnák a helyüket, akárcsak a robbantás füstös tömegjelenetei az ablakon menekülő munkásokkal.” – írja a Báron György filmkritikus (Álruhában, ÉS, 2022.05.06.).


Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

A film egyike a legkorábbi időkből fennmaradt játékfilmjeinknek. Mivel a magyar filmgyártás korai szakaszában, 1912-16 közötti készült játékfilmek nagy része megsemmisült vagy elveszett, fennmaradása igazi ritkaság. Az amszterdami Eye Filmmúzeumban a Hangosfilm.hu adatbázis segítségével azonosították 2017-ben, majd 2019-ben került a Nemzeti Filmintézet gyűjteményébe restaurálásra és digitalizálásra. A film eredeti hossza a korabeli források szerint 1500 méter volt, a fennmaradt kópiából ennek mintegy harmada hiányzik – de a történet így is jól követhető.

A 2021-ig tartó felújításon a Filmlabor 16 fős képrestaurátor gárdája dolgozott a Filmarchívum szakmai irányításával. Különösen nagy feladat volt az erősen bomló filmanyag stabilizálása, villogásmentesítése, tisztítása. Az alábbi, Hegedűs Gyulát ábrázoló részlet is érzékelteti, hogy ez milyen hatalmas munka: egy képkockán sok esetben több száz bomlásfolt, sérülés található, melyek egy részét szoftveresen nem, csak egyedi, kézi retusálással, több hónapig tartó munkafolyamattal lehet eltüntetni.

Egy emlékezetes jelenet 

Horvai gyártulajdonos hajóval utazik a Dunán, így a Lánchíd és a Margithíd között a budai oldal teljesen felismerhetően látszik. A jelenet érdekességét kordokumentum értéke mellett a különleges kameramozgás adja. Ez ebben a korai filmtörténeti időszakban szokatlan, hiszen a kamera még csak az események statikus rögzítésére szolgált, mozgatása később, a technológia fejlődésével vált lehetségessé. A hajóra rögzített kamera jó eszköz a probléma áthidalására.

Olvass tovább!

MMA Lexikon
Báron György: Álruhában (ÉS, 2022.05.06.)
Hangosfilm

Tudtad? 

A holland kutatók első ránézésre azt hitték, hogy a gyűjteményükben található némafilm egy osztrák alkotás, mivel a tekercseken német feliratokat találtak, a dobozokon pedig – tévesen – Lehár operettjének, a Cigányszerelem-nek a német címe volt feltüntetve. Mivel a film története nem egyezett az operettével, a kutatók gyanakodni kezdtek, hogy a filmen található felirat hibás.