A fővárosi éjszakában bolyongó alak a füstös kocsmák jellegzetes figuráiba botlik. Szabó Ildikó groteszk tablója markáns hangulatjelentés a nyolcvanas évekből.
fekete-fehér magyar rövidfilm, 1985, rendezte: Szabó Ildikó
operatőr: Dávid Zoltán, szereplők: Jeles András, Cserhalmi György, Cseh Tamás, Csákányi Eszter, Dobai Péter, Lukáts Andor, 24 perc
Miről szól?
Hősünk az úttesten átbotorkálva a másik oldalt keresi. A pesti éjszakában bolyongva egy füstös kocsmában köt ki. A helyen a körúti éjszaka jellegzetes arcai italoznak. A férfit meghívják egy-egy pohárra, néhány történetet is megosztanak vele. Mindenki dönti magába a feleseket, míg teljesen le nem részegednek.
Mitől különleges?
A másik oldal álomszerű, groteszk hangulatjelentés a nyolcvanas évekből. A film a haldokló Kádár-rendszer általános kilátástalanságát és rossz közérzetét maró humorral és nagy adag iróniával ragadja meg. A lazán szerveződő, tipikus kelet-európai történet, a kontrasztos, sötétlő képek rendkívül markáns hangulatot árasztanak. Szabó Ildikó karcos látlelete
nemcsak a korszak, de a budapesti éjszakai élet erőteljes lenyomata is.
A másik oldal a pesti humor jellegzetes poénjain keresztül egy sajátos életérzést közvetít. A szereplők állandóan beszélnek, de a valódi párbeszéd helyett inkább csak maguknak mesélnek. Ide-oda dülöngélnek, elindulnak és visszatérnek, mégsem történik igazán senkivel semmi. Mintha mindenki várna valamire, de senki sem tudja, mire. Az álmodozás céltalan, a részegség az egyetlen kiút.
A másik oldal jeleneteiben a fővárosi underground művészvilág számos jellegzetes alakja felbukkan. A kocsmában Cseh Tamás, Másik János és Gémes János, ismertebb nevén Dixi énekelnek. A főszereplőt Jeles András filmrendező alakítja, a figura Cserhalmi György hangján szólal meg. A filmben többek között Csákányi Eszter, Derzsi János, Dobai Péter, Eszenyi Enikő és Lukáts Andor szerepel.
Hogyan készült?
Szabó Ildikó már nagyon fiatalon kapcsolatba került a filmezéssel. Színészként és jelmeztervezőként számos alkotásban közreműködött. A Színház- és Filmművészeti Főiskolán adásrendező szakon tanult. 1983-tól a Balázs Béla Stúdióban dolgozott, itt készült A másik oldal is. A film forgatókönyvét maga írta. Később több nagyjátékfilmet készített.
Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?
A másik oldal több nemzetközi fesztivál programjában szerepelt, Tamperében fődíjat nyert. 1992-ben, a 23. Magyar Filmszemlén a Balázs Béla Stúdió két másik alkotásával együtt vetítették. A különféle ötletekből, viccekből és dalokból összeálló mű a kísérleti film és a hagyományos játékfilm sajátos ötvözete. Az erőteljes stilizáció és játékosság közel áll az új érzékenységnek nevezett irányzat törekvéseihez. Szabó Ildikó kisfilmje izgalmas kordokumentumként és a kései Kádár-rendszer mozgóképes lenyomataként is maradandó.
Egy emlékezetes jelenet
A filmben Cseh Tamás és Bereményi Géza több szerzeménye is elhangzik. Az 1973-ban íródott Dal a megnyilvánulásról tökéletesen passzol A másik oldal bizarr kocsmai életképeihez. A számot maga Cseh Tamás énekli, a zongoránál Pajor Tamás ül. Bereményi Géza szövege a pohár melletti sóvárgást, a kiteljesedés iránti vágyat a maga abszurd céltalanságával együtt ragadja meg. „Kéne egy kocsma, egy kocsma már végre, ahol csak engem, engem szeretnek, minden köröttem forog.”
Olvass tovább!
Báron György: Kor-képek, Jegyzetek a Balázs Béla Stúdió új filmjeiről. Filmvilág, 1985/5, 3-8.