58 másodperc

 

Gyarmathy Lívia diplomafilmje a versenyúszók világába kalauzol, és azt örökíti meg, mi játszódik le verseny közben egy sportoló fejében.

fekete-fehér magyar dokumentumfilm, 1964, rendező: Gyarmathy Lívia

operatőr: Neményi Ferenc, szereplő: Frühauf Tibor, 15 perc

A kópián szereplő cím: 58 mp

A film adatlapja a Filmkeresőn

Miről szól?

Az 58 másodperc egy elvesztett úszóverseny története. Megelevenednek a felkészülés, a nézők várakozásának feszült pillanatai, a verseny alatt pedig az úszó kemény edzéseibe pillanthatunk be. A vereség után leplezetlenül törnek felszínre az úszó érzelmei, a zárás már az újrakezdés képeit villantja fel.

Mitől különleges?

Gyarmathy Lívia mozgékony kamerájával látszólag egy úszóverseny emberi pillanatait kívánja ellesni. Megörökíti, ahogy a sportolók készülődnek a versenyre, valaki izgalmában a körmét rágja, más a pattanásait nyomogatja a tükör előtt; miközben a nézők izgatottan gyülekeznek a lelátón, pénztelen lurkók szöknek be a jegyszedők mellett. A verseny ideje azonban kitágul, szubjektív élménnyé válik, és életre kelnek az odáig vezető út, az embert próbáló edzés képsorai. Ám ez a megfeszített munka sem lesz elég a győzelemhez. A kisfilm szándékosan egy vesztes versenyt dokumentál, amely után 

az úszó újra nekiáll edzeni, s a film így az akaraterő, a talpraállás példaértékű történetévé érik.

Gyarmathyt nem a győzelem mítosza, hanem az újrakezdés érdekli, amely során a sportolónak nem az ellenfelét, hanem önmagát, saját kételyeit kell újra meg újra legyőznie.

Hogyan készült?

Gyarmathy Lívia eredetileg vegyészmérnöknek tanult, az egyetem elvégzése után három műszakban dolgozott egy textilgyárban, elmondása szerint rengeteg, a filmekben is kamatoztatott élettapasztalatát itt szerezte. Ám nem akart élete végéig gyárban robotolni, így jelentkezett az Színház- és Filmművészeti Főiskola felhívására, amikor Herskó János kifejezetten diplomás embereket keresett kisfilm- és dokumentum-filmrendező osztályába. Az 58 másodperc Gyarmathy diplomamunkája. A rendező ekkoriban kijárt a Margitszigetre az úszókhoz, ismerte Sebő Ágnest, Gyenge Valériát, de nem sztárúszóról akart filmet forgatni, így esett a választása Frühauf Tiborra.


Hol a helye a (magyar) filmtörténetben?

Gyarmathy Lívia a magyar dokumentumfilm számos alapművét rendezte a Recsktől az Európa Film-díjas A mi gólyánkon át a Kilencedik emeletig. Forgatott groteszk hangvételű szatírákat is, a Madárkákat forgatókönyvíróként, az Ismeri a szandi mandit? rendezőként jegyzi. Az 58 másodperc a lírai dokumentumfilmek sorát bővíti, amelynek különlegessége, hogy a rendező fikciós struktúrát adott a felvett anyagnak: a verseny idejére az úszó elméjébe, visszaemlékezéseibe enged bepillantást.


Egy emlékezetes jelenet

A vereség pillanatai. Frühauf felismeri, hogy nem elsőként ért célba, és miközben a bírák a pontos eredményt számolják, ő először komor arccal sétál vissza a helyére, majd összeroppan, sírni kezd. A film végén újra edzés közben láthatjuk, újult erővel veti bele magát a felkészülésbe.

Olvass tovább!

MMA Lexikon
Stőhr Lóránt: Kettős plánban – Beszélgetés Gyarmathy Líviával. Filmkultúra, 2007 

A rendező

Gyarmathy Lívia (forrás: MTI)
Adatlapja a Filmkeresőn

Tudtad?

A filmben nem kapunk magyarázatot arra, hogy miért ez a címe. „Eredetileg azt a címet akartam, hogy 56 másodperc, de a főcímkészítő lebeszélt róla, azt mondta, ennek 1956-ra erős áthallása van. Ezen meglepődtem, semmi politikai szándékom nem volt vele, csak az egyik úszásnemben akkoriban ez volt a szintidő.” – mondja erről a rendező. (Stőhr Lóránt: Kettős plánban – Beszélgetés Gyarmathy Líviával. Filmkultúra, 2007)