Libri, Líra bolthálózat; Örkény Könyvesbolt, Kölcsey Könyvesbolt (Veszprém), Anima könyvesboltok, Írók Boltja, Fókusz, Líra Könyváruház, Flaccus Könyvesbolt); a Média Markt, Tesco, Auchan

Szabad és független filmek két hete (Párizs)

Boronyák Rita

A Cinémathèque française 2018. március 28. és május 3. között levetíti az első, az 1969-es Rendezők Kéthetén bemutatott filmeket. A programban két magyar alkotás szerepel: Mészáros Márta Holdudvara és Jancsó Miklós Sirokkója.

A Cannes-i fesztivállal párhuzamosan megrendezett filmes esemény, a Rendezők Kéthete (Quinzaine des réalisateurs, angolul Directors' Fortnight) forradalmi körülmények között jött létre. Akkor 15 nap alatt mutattak be 68 egészestés és 40 rövidfilmet, a mostani repríz nyugalmasabb időbeosztást engedélyez.

A 21. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivált 1968. május 10-24. között tervezték megrendezni. A fesztivál a hivatalos Franciaországot képviselte, s nem látszott tudomást venni arról, hogy az ország szinte egy emberként tüntetett, általános sztrájkot hirdettek, az egyetemek bezártak. A vetítések elkezdődtek ugyan, de május 13-án Cannes-t is megszállták a „hatvannyolcasok”, akik minden eszközt megragadtak, hogy – mai szóval élve – széttrollkodják az előadásokat.




Godard és Chabrol is Langlois-t támogatják

Május 18-án fiatal filmrendezők: François Truffaut, Jean-Luc Godard, Claude Lelouch, Claude Berri, Roman Polański, Louis Malle, s velük színészek, mint Jean-Pierre Léaud, a fesztiválpalota nagytermében átvették a viták irányítását, s arról beszélgettek, amit a francia filmes és politikai közélet legfontosabb gondjainak éreztek. Felháborodásuk legfőbb oka az volt, hogy az év februárjában André Malraux kulturális miniszter menesztette Henri Langlois-t. Azt a Langlois-t, akit ők szellemi atyjuknak tekintettek, hiszen az általa alapított Cinémathèque française vetítésein nevelődtek. Langlois ugyanis nem volt hajlandó Eizenstein Októberének eredeti kópiáját Malraux utasítására levetíteni a hivatalos látogatáson Párizsban tartózkodó szovjet kulturális miniszter hirtelen támadt óhajára. Leszögezte: a Cinémathèque nem kormányzati ügynökség, a vetítésterve pedig már elkészült.

Malraux bezáratta az intézményt, mint finanszírozó miniszter megvonta az állami támogatást a Cinémathèque-től, s rendőröket küldött a döntés ellen fellépő új hullámos rendezők ellen. A nemzetközivé terebélyesedett tiltakozásnak, olyan rendezők sürgetésének engedve, mint Hitchcock, Kurosawa vagy Fellini, Malraux áprilisban visszavette hivatalába Langlois-t, ám az intézmény költségvetését lefaragta. Truffaut az események hatására Lopott csókok (1968) című filmjét a bezárt Cinémathèque képével indította, és a filmet Langlois-nak ajánlotta.

Alfred Hitchcock és Henri Langlois

A fiatal alkotók a filmgyártás demokratizálódásának szükségességét hangoztatták, és követelték a fesztivál leállítását. Roman Polański, Louis Malle és Monica Vitti lemondott zsűritagságáról, Alain Resnais, Carlos Saura és Miloš Forman pedig visszavonta a filmjét a versenymezőnyből. A Hűtött mentalikőr vetítését a rendező, Saura és felesége, Geraldine Chaplin a vetítővászon előtti függönybe kapaszkodva akadályozták meg. A szervezők a hasonló jelenetek miatt május 19-én félbeszakították a fesztivált.

Jancsó Miklós: Sirokkó (1969)

Tanulmány – Így készült a Sirokkó (Pintér Georg, 1969)

Jancsó Miklós mindössze 11 snittből álló Sirokkó című filmjének forgatásán készült ez a szép és alig látott werkfilm, amely beavat minket a híres jancsói "hosszú snitt" látványalkotási folyamatába. Hogyan aknázták ki a tér mélységét a több száz méteres hosszú fahrtok, s milyen táncos koreográfiák szerint mozogtak a színésze, táncosok  a térnek és a kamerának alávetve. Hogyan használja fel a hatalom az egyes csoportokat céljai érdekében?  Jancsó Miklós  a hatalomhoz való viszonyáról, s alkotási módszereiről vall.  

Ezen események következtében jött létre a Rendezők Kéthete. 1968. június 14-én megalakult a független Filmrendezők Szövetsége (Société des Réalisateurs de Films, SRF). Első határozataik egyike annak kezdeményezése volt, hogy a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál hivatalos programja mellett, attól függetlenül hozzanak létre egy Rendezők Kéthete elnevezésű párhuzamos rendezvényt. A céljuk világos volt: helyzetbe akarták hozni a fiatal, új hullámos rendezők mellett mindazokat az alkotókat a világ minden tájáról, akiknek vajmi kevés esélyük lett volna betörni a filmpiacra. Pierre Kast rendező-filmesztétának az emberi jogok egyetemes nyilatkozatán alapuló kijelentését: „Minden film szabadnak és egyenlőnek születik” választották mottójuknak, s nagyobb teret követeltek a szerzői, kísérletező, radikális ideológiákat képviselő filmeknek. Az ő válogatásuk cenzúramentesen, diplomáciai megfontolásoktól függetlenül állt össze.

Jancsó Miklós a Sirokkó forgatásán (kép a werkfilmből)

Az első Rendezők Kéthetét az 1969. évi Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál idején Jean-Luc Godard és François Truffaut vezetésével szervezték meg, a megnyitót Jacques Doniol-Valcroze filmrendező tartotta a Rex moziban. A rendezvénynek olyan, azóta széles körben elismertté vált filmesek köszönhetik a bemutatkozási lehetőséget, mint Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Martin Scorsese, George Lucas, az újabb nemzedékből pedig például Michael Haneke, Jim Jarmusch, Wim Wenders, vagy a Dardenne-fivérek.

Az eseményeket a tavalyi Arany Pálmáért folyó cannes-i versenymezőnyben (ironikus, hogy éppen ott) bemutatott Le Redoutable (Godard, mon amour címmel is ismert) filmjében az Oscar-díjas Michel Hazanavicius is feldolgozta.



Jancsó Miklós és Mészáros Márta 1969-es beválogatása óta a magyar filmesek rendszeresen jelen vannak a szekció vetítésein

A magyar filmek újravetítése a program keretében: 

Jancsó Miklós: Sirokkó (1969) – Vetítés március 29-én.
Mészáros Márta: Holdudvar (1968) – Vetítés április 12-én.

A két film eredeti plakátját május 4.-28. között Cannes-ban, a Rendezők Kéthete keretében állítják ki:

A Holdudvar plakátja (plakát: MNFA/Sós László/Kemény Éva) 

A Sirokkó plakátja (forrás: MNFA)

Az idei újravetítés megnyitójára a Frank Gehry sztárépítész által 1994-ben épített, ultramodern épület Langlois-ról elnevezett termében kerül sor. 

A Langlois-terem

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem