Az 1961-es FIAF kongresszus Budapesten

1961. október 11.-15. között a FIAF 17. kongresszusának Budapest, közelebbről a magyar Filmarchívum adott otthont.

Nagy diplomáciai siker lehetett az akkor még csak öt éve létező magyar filmarchívum számára, hogy az 1938-ban létrehozott tekintélyes nemzetközi szervezet a magyar fővárosban rendezte meg éves kongresszusát. Abban az évben született száz éve a francia filmpionír, George Méliès (1861–1938), így a kongresszus a centenárium jegyében zajlott, ez alkalomból Budapestre látogatott a filmrendező lánya és unokája, Madeleine Malthête-Méliès is. Ő bocsátotta az archívum rendelkezésére azt a 18 Méliès-filmet is, amit a Filmművész Klubban tartott emlékünnepségen levetítettek.

A kongresszus házigazdája – és részben helyszíne is – az akkor Filmtudományi Intézet nevet viselő filmarchívum volt, Stefánia (akkor: Népstadion) úti épületében. Itt került sor a tudományos vitára, nagy érdeklődés és sűrű dohányfüst közepette. A vitaindító előadást Georges Méliès-ről Bíró Yvette tartotta. A külföldi vendégek számára válogatást mutattak be a magyar filmtörténet kiemelkedő alkotásaiból, a Filmmúzeum pedig műsorra tűzte a Valahol Európában-t. 

Bíró Yvette vitaindító előadása Georges Méliès-ről Letöltés

A kongresszusról a FIAF archívumában található egy 9 perces magyar amatőrfelvétel (sajnos hang nélkül), amely nemcsak az archivátorok életének hétköznapi és ünnepi pillanatairól, de a korabeli Budapestről is tartalmaz ritka felvételeket. Az operatőrök, Szilágyi Attila és Dr. Vas Pál kamerája megörökítette a vendégek budapesti tartózkodásának főbb mozzanatait a városnézéstől az ünnepi túróscsuszáig. A filmből derül ki az is, hogy az ünnepi gálán Méliès filmjeit zongorakísérettel, a rendező unokája, Madeleine Malthete-Méliès előszavával kísérve vetítették. 

Az 1961-es kongresszus anyagai a FIAF Archívumában

„Ezen a kongresszuson tartjuk meg az első nemzetközi tudományos vitát is, amelyet az idén Georges Méliès emlékének szentelünk. A tudományos vitára Budapestre érkezik Méliès özvegye és leánya, a vitaindító előadást magyar előadóra, Bíró Yvette-re bízták. A témához már előre bejelentette hozzászólását Richard Griffith, az amerikai, Jerzy Toeplitz, a lengyel, Georges Sadoul, a francia, Emest Lindgren, az angol filmtudományi intézet, illetve filmarchívum küldötte. A vendégek között lesz egyébként számos világhírű filmesztéta és tudós, a többi között Leonardo Fioravanti, valamint Montesanti Olaszországból, Korda Sándor egyik unokaöccse, Korda György, az argentin filmarchívumtól, valamint Vladimir Pogacio, az ismert jugoszláv filmrendező, Viktor Privato, a szovjet filmarchívum igazgatója, (...). Hans W. Lavies, a Német Szövetségi Köztársaság filmarchívumának igazgatója, a világhírű esztéta és filmtörténész is Budapestre érkezik.” – ismertette a rendezvényt Berkesi András író, a Filmarchívum akkori igazgatója. Valójában Méliès lánya és unokája voltak a vendégek.



A film készítői:

Szilágyi Attila – a Filmarchívum Filmtechnikai Osztályának vezetője, filmrestaurátor, amatőrfilmes, gyűjtő
Vas Pál

Azonosított szereplők a filmben:

00:59-től Jan de Vaal – a holland filmarchívum alapító igazgatója
02:38 Victor Privato – a szovjet filmarchívum igazgatója
04:22 Wolfgang Klaue – az NDK filmarchívumának vezetője, 1979-1985 között a FIAF elnöke, 1998-2003 között az újjáalapított DEFA Alapítvány elnöke
04:47 Hont Ferenc – a magyar filmarchívum alapítója
05:22 Bíró Yvette – filmesztéta
05:35 Jerzy Toeplitz – lengyel filmszakember, 1946-1972 között a FIAF elnöke
06:56 Draskovics Tiborné – a magyar filmarchívum alapító tagja, Ismeretterjesztési Osztályának vezetője
07:41 Madeleine Malthête-Méliès – Georges Méliès unokája
07:41 szemben Berkesi András – a magyar filmarchívum igazgatója 

A zongoránál: Weiser bácsi (Weiser Nándor)