Nem mindig volt a férfiaké a filmipar

2018.03.08.
A némafilmiparban a nők is jelentős szerepet kaptak, és nem csak színésznőként, de üzletasszonyként, rendezőként és producerként is. A Columbia Egyetem online projektjéből képet kaphatunk a korai filmgyártás elfeledett hősnőiről.

Manapság újra és újra téma az amerikai filmipart jellemző nemi egyenlőtlenség, a fizetések közötti különbségek, a női filmrendezők alulreprezentáltsága, hiszen ma a hollywoodi filmek mindössze hat százalékát készítik nők. De ez nem volt mindig így. A némafilmkorszakban a nőknek meghatározó szerepük volt, rengeteg női rendezőt, producert, forgatókönyvírót tartanak számon. A Columbia Egyetem egy webes projekttel állít emléket nekik. Ezáltal egy olyan filmtörténet-változatot lehetne írni, amelyben a nők is nagyobb szerepet kapnak.

Alice Guy (Filmarchive Austria)

A Women Film Pioneers Project honlapon olvashatunk az első filmrendezőnőről, Alice Guy-ról (1873-1968), aki a Lumiére-testvérekkel és Georges Méliès-vel egy időben kezdett filmkészítésbe, első filmje, a La Fee aux Choux 1896-ban készült. 1907-ig a francia Gaumont filmgyárnál dolgozott, majd kiköltözött Amerikába és átszerződött a Solaxhoz. Férje, Herbert Blaché ugyancsak producer volt. Alice Guy több mint 700 filmben dolgozott rendezőként vagy producerként, legutolsó filmjét 1920-ban készítette.

D.W. Griffith, Mary Pickford, Charlie Chaplin és Douglas Fairbanks a United Artists filmstúdió alapító szerződésének aláírásakor 1919-ben. A háttérben az ügyvédeik (Wikimedia Commons/Kongresszusi Könyvtár)

Kortársa, Mary Pickford, az Oscar-díjas némafilmsztár saját produkciós céget alapított és producerként is kulcsfigurája volt a filmgyártásnak: férjével, Douglas Fairbanksszel, valamint Charlie Chaplinnel és Griffith-szel együtt alapították a United Artists filmstúdiót.

Rudolph Valentino felesége, Natacha Rambova díszlettervező volt (WFPP)

Az 1915 a Motion Picture Magazin A nők meghódították a filmbirodalmat címmel közölt cikket, amely arról szólt, hogy a filmkészítés szinte összes szakmájában számos nőt foglalkoztatnak – akkor még azt állapították meg, hogy ilyen nemi egyensúly más iparágban nem fedezhető fel. Ez így volt szinte egész a harmincas évekig, amikor az új stúdiórendszer kitaszította a nőket a döntéshozói pozíciókból. Még száz év múlva sem beszélhetünk egyenlőségről: csak 2010-ben kerülhetett arra sor, hogy Kathryn Bigelow első nőként megkaphatta a Legjobb Filmrendezőnek járó Oscar-díjat.

A nők ma persze megint aratnak, gondoljunk csak Enyedi Ildikóra, akinek a Testről és lélekről című alkotását idén az Oscar-díj Legjobb idegennyelvű film kategóriájában szerepelt az öt jelölt között. A filmtámogatók is igyekeznek külön figyelmet szentelni a női alkotóknak, így például a Gamechanger női rendezők számára kínál különböző filmtámogatásokat, de a Hollywomen oldalán egy egész listát olvashatunk a különböző lehetőségekről.

Aki pedig a filmgyártás korai hősnőiről szeretne olvasni, ide kattintson.