„A megtekintésük elengedhetetlen” – Martin Scorsese méltatta Jancsó Miklós filmjeit

2022.01.12.
A napokban a 2014-ben elhunyt mester, Jancsó Miklós hat restaurált remekműve kerül moziforgalmazásba az Egyesült Államokban. A filmeket Martin Scorsese lelkes szavakkal ajánlotta az amerikai közönség figyelmébe.

Jancsó Miklós születésének 100. évfordulója alkalmából a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum és a Filmlabor 2021-ben teljeskörűen felújította a rendező filmjeit, és nemzetközi újrabemutatásukat is megkezdte. Amerikában a filmrajongók először 2021 októberében, a New York-i Fimfesztiválon láthatták a 4K-ban felújított Szegénylegényeket, majd az American Cinematheque-ben vetítették a többi filmett. A Sirokkó, a Szerelmem, Elektra, a Fényes szelek, a Még kér a nép, a Csillagosok, katonák és a Szegénylegények január 14-től a Kino Lorber jóvoltából szélesebb körben is bemutatásra kerül moziban és online, mielőtt áprilisban Blu-rayen is napvilágot lát. A filmek újraforgalmazásához új trailer és plakát is készült. 

A The Film Stage cikkében az elmúlt év egyik legnagyobb restaurálási eseményének nevezte a Jancsó Miklós hat filmjének felújítását, majd teljes terjedelmében idézte Martin Scorsese méltatását, amely az amerikai nézők figyelmébe ajánlotta a filmeket:

„A hatvanas években művészeti forradalmak és kinyilatkoztatások robbantak ki szerte a világon – a filmek, amelyeket láttunk, és a zene, amelyet hallgattunk, olyan volt, mintha egy szupernova szívében éltünk volna. Mostanra a kapcsolat ezzel a pillanattal elhalványul. Egyre kevesebben ismerik a filmeket és alkotóikat, még az olyanokat is, mint Fellini, Bergman vagy Truffaut. Vagy Jancsó Miklós, a magyar mester.

Annak a korszaknak az volt az egyik fő törekvése, hogy valóban politikai mozit csináljon. De milyen egy valóban politikai mozi? A múltra, a nagy szovjet filmekre kell tekintenie? Vagy Bertolt Brecht darabjaira és írásaira? Legyen lelkesítő és melodramatikus, vagy hideg és elemző? Jean-Luc Godard volt a válasz? Alain Resnais? Chris Marker? Természetesen nem volt egy bizonyos válasz. Csak egyéni válaszok voltak, egyéni művészek részéről.

Jancsó a Szegénylegényekkel robbant be a köztudatba, amely arról szólt, hogy hogyan számol le a Habsburg hatalom a magyar pusztán egy fogolytáborba zárt forradalmi gerillacsoport megmaradt tagjaival. A lenyűgöző fekete-fehér cinemascope kép mintha a politikai mozi minden lehetséges megközelítését felölelte, majd meghaladta volna. Virtuóz volt, a kamera koreográfiájának maximuma. Pontosan ábrázolta a nyers hatalmat, de érzelmileg is magával ragadó volt. A helyszín és a történet súlyos, de a kép izgalmas – egy nagyszerű, tragikus látomás, amely felemelő érzéssel töltött el bennünket. A Szegénylegények, a Csillagosok katonák, a Még kér a nép és a Sirokkó után mindannyian haza akartunk menni és munkához látni.

Végre restaurálták a Szegénylegényeket és öt más Jancsó-filmet is. A Kino Lorber mutatja be a csomagot, amely országszerte látható lesz a mozikban, mielőtt otthon is elérhetővé válik. Ha a filmeket a közeletekben vetítik, akkor ne hagyjátok ki. Mert már most megmondom nektek: a megtekintésük elengedhetetlen.”

Ezzel az új plakáttal kerülnek forgalomba Amerikában a filmek (tervező: Adam Maida)