Libri, Líra bolthálózat; Örkény Könyvesbolt, Kölcsey Könyvesbolt (Veszprém), Anima könyvesboltok, Írók Boltja, Fókusz, Líra Könyváruház, Flaccus Könyvesbolt); a Média Markt, Tesco, Auchan

Élvezd a csendet! – A 39. Pordenonei Némafilm Fesztivál

Barkóczi Janka |

A világ legfontosabb némafilmes fesztiváljának idei szimbóluma egy fénykép, ami három szájmaszkos férfit ábrázol forgatásra kész kamerával az 1918-as spanyolnátha járvány csúcspontján.

A kép, amely a Photoplay újságban jelent meg 1919. januárjában, tökéletesen visszaadja azt a hangulatot, ami most, száz évvel később ismét jellemzi a filmszakmát és vele együtt a fesztiválokat. Bár a személyes találkozások, közös filmnézések ebben az évben sajnos Pordenoneban is elmaradtak, kiderült, hogy az online felületekre költöző rendezvényeknek mégis vannak előnyei. A virtuális tér lehetővé tette, hogy a némafilmrajongók lelkes közössége a világ legkülönbözőbb pontjairól egyszerre kapcsolódhasson be a programba és a mozgókép korai kincsei a legmodernebb, kiváló minőségű streaming technológia segítségével jussanak el az otthonaikba.

Forgatás maszkban az 1918-as spanyolnátha járvány alatt. Photoplay, 1919 (forrás: Le Giornate del Cinema Muto)

A válogatás a fentiek szellemében egyszerre reflektált a különös helyzetre, és erősítette azt a hagyományt, amely a némafilmkincs legújabb leleteit, elfeledett vagy népszerű, de frissen restaurált alkotásokat mutat be az érdeklődőknek. A fesztivál nyitónapján elsőként egy szimbolikus összeállítást láthattunk, amelyet a fesztivál igazgatója, Jay Weissberg, a 20. század elején népszerű utazási filmekből, híres helyeket, izgalmas városokat és tájakat bemutató felvételekből állított össze. A különböző archívumok közreműködésével létrejött válogatás megelevenedett képeslapokat kínált New Yorkból, Londonból, Krakkóból és nem utolsó sorban, egy csodálatos színezett filmet Kairóból, egyenesen a piramisok tövéből. Az utazásokból kényszerű módon kimaradó közönség így otthonról, a karosszékből ülve láthatott világot, ami különleges hangulatot biztosított a vetítésnek.

Hihetetlenül élethű felvételeken a turizmus előtti Velence
The Brilliant Biograph (NL 2020) – The Grand Canal, Venice (GB 1898)
(forrás: Eye Filmmuseum, Amsterdam)

Ugyanezt az élményt hozták vissza a Mutoscope és Biograph vállalat ritka, 68 mm-es kópiára rögzített filmjei, amelyek a Briliáns Biograph (The Brilliant Biograph) címmel kerültek vetítésre. A Biograph-projekt az utóbbi évek egyik legnagyobb szabású archívumi vállalkozása, amelynek keretében az amszterdami EYE Filmmuseum és a londoni British Film Institute tulajdonában lévő, felbontásuk miatt hihetetlenül élethű felvételek váltak ismét láthatóvá. A lenyűgöző válogatásban 50 film szerepel az 1897 és 1902 közötti időszakból tematikus csoportosításban, amelyek közül mindegyik a 19. és 20. század fordulójának valamilyen aspektusát mutatja be, a városi élettől a technikai találmányokon át a szórakozásig. A filmek között feltűnik egy életkép egy magyar családdal, akik egy asztal körül tradicionális környezetben jelennek meg, így a programnak izgalmas hazai vonatkozása is lett.

A Biograph-projekt az utóbbi évek egyik legnagyobb szabású archívumi vállalkozása 
The Brilliant Biograph (NL 2020) –  Les Parisiennes (US 1897) 
(forrás: Eye Filmmuseum, Amsterdam)

A földrajzi tekintetben hatalmas távolságokat átfogó fesztivál igazi különlegességének számított a Pekingi Filmarchívumból érkező Guofeng (r: Luo Mingyou és Zhu Shilin, 1935) című némafilm, amelyben a kínai Greta Garboként elhíresült, tragikus sorsú színésznő, Ruan Lingyu nyújtotta utolsó alakítását. A filmben két tanítónőnek készülő nővér sorsát követhetjük, akik ugyanabba a férfiba lesznek szerelmesek. A férfi a kötelességtudó, erényes lány helyett a könnyelmű és felszínes testvért választja, ezzel pedig mindhármuk életét megnehezíti. A történet az útkeresésről szól, amely csakis az egyéni vágyak megzabolázásával és a közösség érdekeinek szem előtt tartásával lehet sikeres.

Egy másik filmben, az Ahol kihunynak a fényekben (Where Lights Are Low, r: Colin Campbell, 1921) az első ázsiai világsztárt, a hatalmas karriert befutó, élete végén mégis buddhista szerzetesnek álló, japán Sessue Hayakawát csodálhattuk meg. A színész itt egy kínai herceget alakít, aki a rangjához méltó hölgyeket mellőzve, az udvari kertész lányába szeret bele. A lány azonban embercsempészek kezére kerül, akik San Francisco veszélyes kínai negyedében próbálják meg őt eladni. A neveltetése okán az amerikai kultúrában is otthonosan mozgó herceg vállalja a veszélyt és szerelme megmentésére siet. A film amellett, hogy látványosan mutatja be a Kelet és Nyugat világát, izgalmas kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy hogyan ábrázolták a különböző etnikumokat az 1920-as évek hollywoodi produkciói.

Az első ázsiai világsztár: Sessue Hayakawa (forrás: National Film Archive of Japan, Tokyo)

A kiváló némafilmes zenészeiről híres fesztivál legnagyobb zenei élménye egy másik különleges helyszínhez, Görögországhoz kötődik. A görög főváros szegénynegyedeinek és előkelő villáinak életét egyaránt bemutató Athén apacsait (Oi Apachides ton Athinon, r: Dimitrios Gaziades, 1930) sokáig elveszettnek hitték, kópiája csak nemrég került elő a Cinémathèque française gyűjteményéből. A film egy szerelmi háromszög történetet feldolgozó, népszerű és könnyed operett adaptációja, amelynek eredeti zenéje azonban elveszett, így azt most lenyűgöző formában, Yoannis Tselikas irányítása alatt, a Görög Rádió Nemzeti Zenekarának és az opera énekeseinek bevonásával alkották meg újra. A zene központi szerepet játszott egy másik filmben, a dán Nordisk cég vezető rendezőjének számító Holger-Madsen A balett lánya (Ballettens Datter, 1913) című alkotásában is. A film főszereplője az osztrák-olasz származású valódi táncosnő, Rita Sacchetto, aki egykor népszerűvé tette a „táncképeket”, azaz a híres képzőművészek alkotásai által inspirált táncos darabokat. A gyönyörűen restaurált film csodálatosan adja vissza az 1910-es évek első felének hangulatát, így ez a mozgókép a vintage szerelmeseinek igazi kötelező darab.

Hertha von Walter és Brigitte Helm a Krízis-ben (forrás: Münchner Filmmuseum)

Nemcsak térben, de időben is utazhattunk a filmekkel, például Georg Wilhelm Pabst Krízis (Abwege, 1928) című művével egyenesen a weimari Németország korába. A hipnotikus módon fényképezett dráma egyik forgatókönyvírója a Magyarországról kivándorolt Vajda László, azaz Ladislaus Vajda, aki ebben a történetben nagyon is kortárs módon mutatja be egy kihűlt házasság válságát és a feleség kétségbeesett menekülési kísérleteit. A film hősnőjét alakító Brigitte Helm, aki elsősorban a Metropolisban nyújtott alakításával vált ismertté, hogy elszabaduljon férjétől, beleveti magát a nagyváros éjszakai életébe, ahol sok izgalmas és nem teljesen veszélytelen figurával ismerkedik meg.

Cecil B. DeMille instruálja Elliott Dextert és Mary Pickfordot (forrás: George Eastman Museum, Rochester)

A kaliforniai telepesek világába repít vissza Cecil B. DeMille Az aranyláz (A Romance of the Redwoods, 1917) című filmje, amely talán a legismertebb klasszikus a programban. A nagyszerű Mary Pickford itt, szokásától eltérően, nem ártatlan kislányt alakít, hanem fiatal nőt, aki édesapja halála után egyedül vág neki a vadnyugatnak, hogy felkeresse nagybátyját, aki az egyetlen megmaradt családtagja és gyámja. A bácsi azonban szintén életét veszti a vad indiánok támadásában, személyazonosságát pedig egy szökésben levő bűnöző veszi fel. A lány hamar rájön a cserére, de mivel erősen vonzódik a rablóhoz, úgy határoz, hogy megpróbálja őt jó útra téríteni. Az erős és rafinált női karakter kiváló lehetőséget kínál arra, hogy Pickford megcsillogtassa drámai színészi képességeit, amelyre a DeMille nagyszabású filmjeitől eltérő stílusú, sok közelivel dolgozó, intim hangvételű, mégis nagyon fordulatos történetben kerül sor.

Reméljük, jövőre nem csak virtuálisan, de a valóságban is bebarangolhatjuk a gyönyörű Pordenonet

A fesztivál kétségtelen csúcspontja mégis egy könnyed komédia, William Beaudine Penrod és Sam (Penrod and Sam, 1923) című filmje volt, aminek főbb szerepeit csupa zseniális gyerekszínészre osztották. A kisközösségek működését bemutató „our gang” filmek tipikus darabjában a foltos kiskutyájától elválaszthatatlan Penrod egy gyerekcsapatot vezet, akik egy üres telken tanyáznak, eljátsszák az amerikai polgárháborút, saját cirkuszt szerveznek és csak szigorú feltételekkel engednek új tagokat a soraikba. Amikor egy tehetős családból származó, elkényeztetett és pökhendi fiú apja megveszi a telket, fordul a kocka, és a vagány Penrod nem léphet be többé saját birodalmába. A film abba a hullámba tartozik, amelyet Chaplin A kölyök című filmjének sikere indított el az 1920-as években, és amely olyan gyerekszínészek indulását hozta, mint az utolsó némafilmsztárként idén elhunyt Baby Peggy vagy Jackie Coogan. A Penrod és Sam mégis különleges, mert árnyaltan és kedves humorral ábrázolja a gyerek- és felnőttvilág összefonódását és színesbőrű szereplőit mindenféle sztereotípiától mentesen, finom érzékenységgel mutatja be. A gyerekkor iránti nosztalgiára építő történet egy szívderítő, szórakoztató és mégis sokrétű filmben jelenik meg, amely már az első pillanatban magával ragadja a nézőt.

Fesztiváltrailer:



A Pordenonei Némafilm Fesztivál vetítési programját, ahogy máskor is, számos szakmai program, mesterkurzus és könyvbemutató kísérte. A némafilmkultúra ápolásáért és a filmörökség megőrzéséért végzett tevékenységet elismerő, 1986-ban alapított, rangos Jean Mitry-díjat idén J. B. Kaufman amerikai filmtörténész és Gyürey Vera, a magyar Filmarchívum egykori igazgatója kapta.

A fesztivál rendhagyó Stan és Pan vetítéssel zárult, amelyen a két komikus 5 olyan filmjét gyűjtötték csokorba, ahol a színészek nem együtt, hanem önállóan szerepeltek, esetleg rendezőként működtek közre. A vidám befejezés a körülmények ellenére is optimista végkicsengést adott a programnak, annak ígéretével, hogy jövőre nem csak virtuálisan, de a valóságban is bebarangolhatjuk a gyönyörű Pordenonet. Addig pedig havonta nézhetünk újabb filmeket a fesztivál oldalán indított The Silent Stream-en, és olvashatjuk a fesztivál nemrég indult blogját, a Néma Macskát, így biztosak lehetünk benne, hogy a némafilmek az online térben is folytatják hódításukat.

Le Giornate del Cinema Muto
2020. október 3 – 10.

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem